2 هزار میلیارد ریال برای اجرای طرح های آبخیزداری در کشور اختصاص یافت

کرج - ایرنا - رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: 2 هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح های آبخیزداری اختصاص یافته که 270 میلیارد ریال آن برای استان البرز است.
  • یکشنبه 28 شهریور 1395 ساعت 11:10
به گزارش ایرنا، خداکرم جلالی که روز یکشنبه به استان البرز سفر کرده است، در نشستی با استاندار و مسئولان استان، افزود: این اعتبار از محل بودجه سازمان مدیریت بحران کشور اختصاص یافته است.
جلالی گفت: امیدواریم این بودجه نهایی شده و تخصیص یابد؛ از محل اعتبارات ملی هم پیگیری های لازم برای تخصیص بودجه مناسب برای مناطق بحرانی و حساس استان در دستور کار قرار دارد.
وی خاطرنشان کرد: از محل بودجه طرح دامنه جنوبی البرز که مورد عنایت مقام معظم رهبری نیز قرار دارد، امسال 110 میلیارد ریال برای استان البرز اختصاص یافته که اولویت اجرای این طرح از طریق بسیج سازندگی و اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی است.
رئیس سازمان جنگل ها همچنین گفت: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه، پارک جهان نما به شهرداری واگذار شده بود تا طرح های آن مبنای اجرائیات پارک باشد که می توان از جمله این طرح ها به اختصاص زمین برای احداث مرکز فرهنگی دفاع مقدس و اختصاص زمین برای ایجاد منبع ذخیره آب برای منطقه فردیس اشاره کرد.
وی گفت: قبل از این زمین هفت هکتاری که برای مرکز فرهنگی اختصاص یافت برای احداث شهر بازی در نظر گرفته شده بود که لازم است شهرداری مکاتبات لازم را برای تغییر کاربری با این سازمان داشته باشد.
جلالی تصریح کرد: طرح کمربند سبز توسط استاندار پیشنهاد شده که طرح خوبی است؛ برای اینکه شائبه عمومی زمین خواری در این خصوص به وجود نیاید این اراضی در اختیار مراکز عمومی قرار می گیرد.
وی به اجرای طرح جنگل کاری اقتصادی در طی دوسال گذشته اشاره کرد و گفت: بهتر است برای ایجاد این کمربند سبز از درختانی که صرفه اقتصادی داشته باشد، استفاده کرد که برای همین منظور 16تا 17 گونه شناسایی شده که ضمن کارکرد اکولوژیک از لحاظ حفظ آب و خاک و تعادل اکوسیستم و ثمردهی موثر است.
وی به پدیده گرد و غبار نیز اشاره کرد و گفت: استان تهران، قزوین و البرز به صورت مشترک درگیر پدیده گرد و غبار می شوند. بیابانی 150هزار هکتاری از ملارد تا بوئین زهرا این سه استان را درگیر کرده است که این منطقه جمعیت بسیاری دارد که از علت های ایجاد این بیابان احداث سدهایی که در چند سال اخیر به وجود آمده است و خشک شدن تالاب 25هکتاری جنوب آبیک که قبلا باعث حفظ رطوبت مناطقی از البرز هم می شد.
رئیس سازمان جنگل ها همچنین گفت: این منطقه بسیار حساس است و کنترل این کانون بحرانی کمک دستگاه های مختلف را می طلبد. احیای 50درصد این عرصه با نهالکاری شروع شده است.
وی با اشاره به نهالستان 140 هکتاری محمدشهر گفت: بخشی از این نهالستان را در اختیار شهرداری قرار داده ایم که با توجه به پیشینه خوبی که شهرداری دراحیای پارک جهان نما داشته، 100هکتار از این نهالستان در اختیار شهرداری قرار گرفته که می تواند آن را به یک باغ نمونه درایران تبدیل کند.
6156/1535 خبرنگار:نوشین طهماسبی**دبیر:داریوش غفاری

ثبت نظر

ارسال