روایت دنیای اقتصاد از زلزله خاموش در پایتخت

تهران- ایرنا- روزنامه دنیای اقتصاد در شماره یکشنبه 28 شهریور به تشریح 1+3 منشا فروریزش ها در تهران پرداخت و نوشت: فروریزش های سه ماه اخیر در نقش زلزله خاموش، اگرچه با «خشکسالی ناشی از افت بارش و پوک شدن زمین در اثر تشدید برداشت آب از چاه ها» مرتبط است؛ اما ردپای «گودبرداری های عمیق برج سازها و اختلال در مسیر قنوات» نیز در این حوادث دیده می شود.
  • یکشنبه 28 شهریور 1395 ساعت 11:24
این روزنامه در تیتر یک با انتخاب عنوان «FATF» بدون روتوش، آورد: آغاز تلاش ها برای پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی (FATF)، باعث مرزبندی موافقان و مخالفان شد. گروهی از منتقدان با اشاره به برخی از محدودیت های اعمال شده، نسبت به تحمیل برخی از اقدامات و توصیه ها ابراز نگرانی کردند. در مقابل مدافعان این اقدام، با اشاره به پیوستن اکثر کشورها با ویژگی و مختصات متفاوت پیش شرط های اجرای توصیه های این نهاد را به عنوان یکی از گام های حضور ایران در عرصه اقتصاد جهانی دانسته و بر تسریع فرآیند عضویت تاکید می کنند. «دنیای اقتصاد» در گزارشی، با اشاره به تاریخچه و مبانی شکل گیری گروه ویژه اقدام مالی، جایگاه این نهاد را در اقتصاد جهانی بررسی کرده است.
روزنامه دنیای اقتصاد با انتشار عنوان تاریخ تولد مصائب اقتصاد ایران، نوشت: کدام اقتصاددان و کارشناس اقتصادی انکار می کند که اساس کار اقتصاد ما بیش از پنج دهه است که بر کسری بودجه گذاشته شده است؟ چه کسی منکر آن است که بیش از 40 سال است که دولت در اقتصاد ایران از طریق قیمت گذاری به جنگ ناموفق با تورمی رفته که خود آن را به وجود آورده است؟مسعود نیلی، مشاور ارشد اقتصادی رئیس جمهور، در جمع گروهی از استادان و دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف به تشریح وضعیت اقتصادی کشور پرداخت و با اشاره به ریشه های دیرینه برخی از چالش های اقتصادی، گفت: «کافی است عینک سیاست زدگی را از جلوی چشمانمان برداریم و به جای آن با چشمان انصاف و نظر کارشناسی به این مشکلات نگاه کنیم. آنگاه درخواهیم یافت که شناسنامه هریک از این مشکلات، صادره در زمان های مختلف در گذشته هستند». وی با این مقدمه، از همه افراد مسوول امور که در ایجاد مشکلات کنونی نقش داشته اند درخواست کرد که با اجماع و وفاق، به حل مسائل کمک کنند.
این روزنامه با درج عنوان موقعیت خودرو در مذاکرات خارجی، آورد: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، تصویر مذاکرات خارجی در بخش خودرو را به روز کرد و از تولید مستقل رنو در ایران خبر داد. محسن صالحی نیا با اشاره به اینکه وزارتخانه در امور مرتبط با قراردادهای خودرویی در پسابرجام هیچ گونه دخالتی ندارد، از آغاز همکاری فولکس واگن و هیوندایی با دو شرکت خصوصی در ایران خبر داد. وی به خودروسازان ایرانی توصیه کرد در مذاکرات با خودروسازان چینی هوشیار باشند و همکاری خود را براساس سرمایه گذاری مشترک و با تیراژ اقتصادی شکل دهند.
روزنامه دنیای اقتصاد با تحلیل عنوان معمای سرگردانی قیمت نفت، نوشت: به علت ماهیت متفاوت بازار نفت، عرضه زیاد یا قحطی، یکی از دو شرایطی است که همواره در این بازار شاهد هستیم. ناتوانی عرضه و تقاضای نفت برای تطبیق سریع خود با تغییر شرایط، مهم ترین عامل ناپایداری قیمت نفت است. همچنین وابستگی بازار نفت به عوامل و زیربخش های مختلف باعث می شود که بازگشت نفت به تعادل با مشکل مواجه باشد. بنابراین نفت همواره به تنظیم کننده بازار نیاز دارد که اوپک، به ویژه در سال های اخیر نتوانسته عملکرد مناسبی در این خصوص داشته باشد.
این روزنامه در ستون سرمقاله عنوان «تقدم نگرانی اقتصادی بر حواشی سیاسی» را به قلم مسعود خوانساری منتشر کرد.
*گروه اطلاع رسانی
پژوهشم**9165**2002

ثبت نظر

ارسال