عربستان و شمشیر دو لبه کسری بودجه

تهران- ایرنا- علیرضا رضاخواه با درج یادداشتی در روزنامه خراسان، نوشت: عربستان سعودی نظامی قبیله ای است که برای حیات خود بیش از هر چیز متکی به درآمدهای سرشار نفتی است. میزان منابع زیرزمینی، به صورت خاص نفت عربستان و حجم صادرات این کشور در سال های گذشته به گونه ای بوده است که کمتر کسی فکر می کرد «کسری بودجه» مسئله ای برای اقتصاد عربستان باشد.
  • یکشنبه 28 شهریور 1395 ساعت 11:8
در ادامه این یادداشت که در شماره یکشنبه 28 شهریور منتشر شد، می خوانیم: با این حال این روزها موسسات تحقیقاتی اقتصادی در داخل و خارج عربستان تهدید کسری بودجه را تهدیدی جدی برای سعودی ها می دانند.
عامل اصلی کسری بودجه سعودی ها کاهش شدید قیمت نفت در بازار جهانی از یک سو و مداخلات سیاسی نظامی در کشورهای دیگر از سوی دیگر می باشد. در این میان جان میکلثویت سردبیر ارشد شبکه بلومبرگ «جاه طلبی های غیر عقلانی شاهزادگان سعودی در خرج کردن دلارهای نفتی و پروژه های غیر معقول» در این کشور را عامل دیگر این کسری بودجه عنوان کرده است. از همین روست که عربستان اعلام کرده است حدود 20 میلیارد دلار از پروژه های این چنینی خود را لغو خواهد کرد.
اما این موضوع شمشیری دو لبه برای دربار سعودی خواهد بود، کنترل کسری بودجه از یک سو نیازمند کنترل ریخت و پاش های شاهزادگان است و از سوی دیگر کنترل ریخت و پاش های شاهزاده های سعودی منجر به ایجاد نارضایتی در داخل خاندان سعودی خواهد شد.برخی تحلیل گران استعفای اخیر خالد بن طلال بن عبدالعزیز که برادرزاده ملک سلمان نیز می باشد را در همین چارچوب تفسیر می کنند. وی اخیرا در توئیتی جنجالی از استعفای خود از تمامی مناصب اداری، بازرگانی و افتخاری بنا به دلایلی که آن را حیرت انگیز خواند، خبر داد.
خالد که برادر کوچک تر «ولید بن طلال بن عبدالعزیز» ثروتمند است، در بیانیه کوتاهی که آن را در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر منتشر کرد، خاطر نشان ساخت که در تصمیم خود برای استعفا، منافع کشور را در اولویت قرار داده و تلاش کرده در روزهای نزدیک به عید سعید قربان و همچنین در شرایط دشوار و حساس کنونی، باعث جنجال و آشفتگی نشود. وی که به نمایندگی از پدرش طلال بن عبدالعزیز، به عضویت هیأت بیعت خاندان حاکم آل سعود نیز درآمده و علاوه بر عضویت افتخاری در هیأت مدیره باشگاه فوتبال الهلال عربستان سعودی، در شماری از نهادها و سازمان های این کشور نیز پست های ارشدی بر عهده دارد، اعلام کرد که تنها چند نفر از دلایل استعفای وی اطلاع دارند؛ با این حال اگر مجبور شود امکان دارد دلایل این کار را علنی کند. گفتنی است که پدرش طلال بن عبد العزیز نیز پس از مرگ سلطان بن عبدالعزیز ولیعهد وقت عربستان سعودی، در تاریخ 16 نوامبر 2011 استعفای خود را از شورای بیعت اعلام کرد؛ شورایی که وظیفه آن تعیین ولیعهد جدید از میان پسران عبدالعزیز است.
*منبع: روزنامه خراسان، 28 شهریور 1395
**گروه اطلاع رسانی**9117**2002

ثبت نظر

ارسال