واشنگتن پست: اروپا در تلاش برای کاهش وابستگی به آمریکا در مسائل امنیتی

تهران-ایرنا- روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نوشت: در بحبوحه نگرانی ها از مواضع «دونالد ترامپ» نامزد جمهوری خواهان در انتخابات سال 2016 آمریکا، اروپا تلاش می کند وابستگی اش به واشنگتن را در حوزه مسائل امنیتی کاهش دهد.
  • یکشنبه 28 شهریور 1395 ساعت 12:41
به گزارش ایرنا، این روزنامه آمریکایی افزود: رهبران اروپا روز جمعه گرد هم آمدند تا درباره چالش هایی که این قاره به دنبال تصمیم انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا با آن مواجه است، گفت و گو کنند و در بحبوحه نگرانی ها درباره وابستگی بیش از حد این قاره به آمریکا در حوزه های امنیتی، پیشنهادهایی را در خصوص تلاش های جدید و گسترده ای در حوزه مسائل دفاعی ارائه دادند.
رهبران اروپا که درباره چگونگی جلوگیری از فروپاشی بیشتر اروپا عمیقا با یکدیگر اختلاف دارند، دیدگاه مشترکی درباره وضعیت اروپا بدون وجود انگلیس نداشتند اما درباره افزایش همکاری نظامی به ویژه به دنبال تلاش جدی «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا و «دونالد ترامپ» نامزد جمهوری خواهان درباره بودجه دفاعی به توافقات بیشتری دست یافتند.
واشنگتن پست نوشت: طرح های پیشنهادی از جمله طرح مشترک آلمان و فرانسه برای ایجاد یک مرکز متمرکز نظامی در بروکسل، بخشی از نشست های گسترده ای بود که در «براتیسلاوا» پایتخت اسلواکی و با موضوع نحوه مقابله با تردیدهای فزاینده عمومی درباره ارزش های اتحادیه اروپا برگزار شد.
مساله امنیت، محور این نشست ها را تشکیل می داد هر چند که هزینه های دفاعی در بیشتر کشورهای اتحادیه اروپا بسیار کمتر از سطح مطلوب سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است: به غیر از آمریکا فقط چهار کشور عضو ناتو مطابق با انتظارات عمل کرده اند و آمریکا دو برابر بیشتر از مجموعه همه کشورهای دیگر در این زمینه هزینه کرده است.
هر چند کشورهای اتحادیه اروپا، در سالهای اخیر خود را آماده بکار بستن اقدامات مشترک نظامی دیگری کرده اند، آنها اغلب به دلیل واکنش های کند در طول بحران ها مورد انتقاد بوده اند که این امر دشواری تلاش های مشترک در اتحادیه اروپا را نشان می دهد.
همکاری های قوی تر بین کشورهای اروپایی می تواند ارتش آنها را در برابر قدرت نظامی آمریکا تقویت کند و الگوگیری از واشنگتن را در بین کشورهای قاره به بهانه ایجاد نیروی نظامی گسترده ای برای دفاع از 500 میلیون شهروند ساکن در آن، کاهش دهد.
به گزارش ایرنا، «فرانسوا اولاند» رئیس جمهوری فرانسه روز جمعه در بدو ورود به نشست براتیسلاوا گفت: همه باید بدانند اگر آمریکا تصمیم بگیرد از همکاری نظامی عقب نشینی کند ما در اروپا باید بتوانیم از خود دفاع کنیم.
چنین تلاش هایی می تواند بازتاب مواضع رهبران دمکرات ها و جمهوری خواهان آمریکایی درباره زیر سئوال بردن وابستگی اروپا به کشورشان در مسائل دفاعی باشد. اما منتقدان می گویند منابع موجود می تواند به شکل کارآمدتری صرف مشارکت و همکاری با ناتو شود؛ ائتلاف نظامی ای که اکنون، آمریکا و بیشتر کشورهای اروپایی درآن عضو هستند.
اروپایی که به لحاظ نظامی کمتر وابسته است می تواند سیاست خارجی مستقل تری را از آمریکا اتخاذ کند؛ مساله ای که به صورت بالقوه، اختلافات در غرب را افزایش داده است.
واشنگتن پست نوشت: رهبران اروپا در نشست اخیر خود تلاش چندانی برای مخفی کردن اختلافاتشان، از مزایای ریاضت اقتصادی گرفته تا نقش بروکسل در مقابله با (به اصطلاح) تهدیدهای روسیه و گروه تروریستی داعش، بکار نبستند.
به گزارش ایرنا، پس از این نشست، «متئو رنتزی» نخست وزیر ایتالیا در صفحه توئیترش نوشت: این نشست دستاورد چندانی نداشت. تهدیدهای که اروپا با آن مواجه است بدون تغییر سیاست هایش در بخش اقتصادی و مهاجرت فراوان است.
در آستانه نشست روز جمعه، فرانسه و آلمان نیز از طرح هایی برای افزایش همکاری جهت ایجاد مراکزی دائمی برای هدایت عملیات نظامی اتحادیه اروپا پرده برداشتند. چنین تلاش های نظامی ای اکنون شامل عملیات مقابله با قاچاق انسان در مدیترانه و مقابله با دزدی دریایی در ساحل سومالی است.
تلاش های نظامی اروپا همچنین می تواند شامل تقویت توانمندی های آنها در حوزه هایی باشد که تاکنون در آن عقب هستند که شامل سوخت گیری دوباره از هوا است. آنها در گذشته مجبور به استفاده از کمک نظامی آمریکا در این بخش بوده اند. کشورهای اتحادیه اروپا همچنین می توانند در تبادل اطلاعات و همکاری جهت افزایش آمادگی تیپ های نظامی مشترک اروپا برای اعزام فوری به مناطق درگیر شریک شوند.
برخی دیگر از رهبران اتحادیه اروپا نیز طرح هایی را برای بهره مندی از تجهیزات نظامی و مالکیت مشترک هواپیماهای بدون سرنشین به عنوان تجهیزات کمکی در اروپا ارائه داده اند.
بحث درباره تقویت همکاری های نظامی مورد حمایت گروه از رهبران اروپایی است. رهبران کشورهای اروپای مرکزی که مخالفان اصلی پذیرش مهاجران بوده اند از ایده تشکیل ارتش اتحادیه حمایت می کنند و هشدار داده اند که خروج انگلیس توان دفاعی قاره را به شکل چشمگیری تضعیف خواهد کرد.
به نوشته این روزنامه آمریکایی، انگلیس که قوی ترین قدرت نظامی در اروپا محسوب می شود از مدتها قبل هر گونه گفت و گو درباره متمرکز کردن قدرت نظامی اروپا را منع کرده که تا اندازه ای دلیل چنین مخالفتی عدم محبوبیت اتحادیه اروپا در بین کشورهای عضو است. فروپاشی اتحادیه جماهیر شوری نیز باعث شده است بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا احساس کنند که با تهدید نظامی مشهودی مواجه نیستند.
با این حال، الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه نگرانی هایی را در کشورهای شرق اروپا برانگیخته است. بحران مهاجرت نیز نشان داد که دفاع از مرزهای اروپا برعهده برخی از ضعیف ترین کشورهای عضو آن است.
رهبران اتحادیه اروپا هشدار داده اند که اگر این اتحادیه نتوانند امنیت شهروندانشان را تامین کند ممکن است بسرعت دچار فروپاشی شود. در گذشته چنین تصور می شد که شهروندان اروپایی از درگیری ها در سوریه دور هستند اما هجوم گسترده آوارگان جنگی سوری و حملات تروریستی نشات گرفته از تحرکات داعش خلاف آن را نشان داد.
همکاری های دفاعی با وجود دیدگاه های مختلف در این زمینه احتمالا یکی از موضوعات اختلاف انگیز در آینده اروپا است به ویژه با توجه به تعهدات آمریکا در قبال امنیت اروپا که از پایان جنگ جهانی دوم بیشترین تردیدها را به بار آورده است.
ترامپ، نامزد جمهوری خواهان وعده داده که بلافاصله پس از روی کار آمدن با مسائل دفاعی اعضای ناتو مخالفت نخواهد کرد اما نخست در اقداماتی که این کشور در بخش دفاعی خود انجام داده است، تجدیدنظر خواهد کرد. «هیلاری کلینتون» نامزد دمکرات ها همچون اوباما کشورهای اروپایی را به تقویت بودجه دفاعی شان ترغیب کرده اما می گوید به تعهدات دفاعی امریکا متعهد باقی خواهد ماند.
اروپام**9158
مترجم: بهجت عباسی
دبیر: زهرا هژبری

ثبت نظر

ارسال