تقویت همکاری فرهنگی واقتصادی، محور دیدار استانداران خراسان رضوی و نجف

مشهد - ایرنا- استانداران خراسان رضوی و نجف اشرف بر ضرورت توسعه همکاری و تعامل 2 استان با توجه به جایگاه معنوی در میان شیعیان و ظرفیت های اقتصادی و فرهنگی، تاکید کردند.
  • یکشنبه 28 شهریور 1395 ساعت 12:4
به گزارش ایرنا، استاندار خراسان رضوی روز یکشنبه در دیدار با استاندار نجف در مشهد گفت: نجف اشرف به دلیل وجود مرقد مطهر امام اول شیعیان از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و محور تعامل و همکاری با این استان نیز توسعه گردشگری زیارت است.
علیرضا رشیدیان افزود: در این راستا امسال نیز برنامه ریزی برای زیارت عتبات مقدس در عراق همزمان با ایام اربعین حضرت اباعبدالله الحسین (ع) با همکاری دولت عراق در حال انجام است.
وی با اشاره به برنامه ریزی برای افزایش 2،5 برابری زائران ایرانی در اربعین حسینی، نمود اقتدار اسلام در این زیارت و حرکت معنوی زائران به سوی عتبات اظهار کرد: استان خراسان رضوی در نجف اشرف و کاظمین بخشی از خدمات مربوط به زائران را در این ایام عهده دار است و امید است با همکاری دولت و مردم عراق این خدمات رسانی به بهترین نحو انجام شود.
وی در زمینه مشارکت استان خراسان رضوی در طراحی و سرمایه گذاری در طرح های توسعه فرودگاه و ترمینال مسافری نجف اشرف نیز اعلام آمادگی کرد و گفت: این زیرساخت ها باید به تناسب حجم زائران ارتقا یابد.
رشیدیان با اشاره به اقدامات و مشارکت استان خراسان رضوی در بازسازی حرم مطهر علوی افزود: برای توسعه گردشگری زیارت می توان از ظرفیت طرح زیارت از مبدا تا مبدا هم بهره برد که برای این منظور می توان شرکت های مسافرتی عراق در این حوزه را به خراسان رضوی معرفی کرد تا زیارت گروهی مردم نجف سهل تر، ارزان تر و با کیفیت مناسب انجام شود.
وی اظهار کرد: ظرفیت های قابل توجه خراسان رضوی در حوزه بهداشت و درمان، نرخ مناسب خدمات درمانی و کیفیت مطلوب کار از نظر علمی و تخصصی در این استان می تواند زمینه همکاری بین دو استان و توسعه گردشگری سلامت باشد.
وی در زمینه صدور تولیدات استان به عراق هم گفت: به دلیل مسافت طولانی و هزینه های بسیار حمل و نقل صدور کالاهای تولیدی استان به عراق خیلی مقرون به صرفه نیست و در این میان می توان با برقراری تعامل بخش های خصوصی صنعتی و اقتصادی دو استان، زمینه های فعالیت اقتصادی و سرمایه گذاری مشترک بویژه در حوزه صنایع غذایی با توجه به ظرفیت های نجف را بررسی کرد.
وی استان نجف را دارای ظرفیت های مناسب در حوزه تولید ظروف و چینی دانست و افزود: در حوزه مواد غذایی هم این همکاری ها می تواند با جدیت پیگیری شود.
استاندار نجف اشرف هم در این دیدار با اشاره به تحولات منطقه گفت: این تحولات باید توسط عراق، ایران و سوریه با توجه به توان، ظرفیت و نقشی که در منطقه دارند، مدیریت شود.
'لوی جواد الیاسری' افزود: امروز زیارت اربعین نمونه ای باشکوه از اقتدار اسلام است و هر سال نیز گسترده تر و مقتدرانه تر برگزار می شود.
وی اظهار کرد: پارسال با تعامل بسیار ارزنده جمهوری اسلامی ایران، مراسم اربعین حسینی بسیار خوب مدیریت و برگزار شد و هماهنگی ارزشمند بین دو کشور شکل گرفت و امسال هم هیاتی متمرکز برای این امر فعال خواهد شد.
وی گفت: مسائل و چالش های زیارت اربعین سال گذشته احصا شده و امسال طی دیدار مشترک با مسئولان جمهوری اسلامی ایران برای حل این مشکلات اقدام می شود تا زائران زیارت سهل و در فضای معنوی داشته باشند.
وی از جمله مسائل سال گذشته را انتقال و سکونت زائران عنوان و ذکر کرد: امسال فضاهای گسترده تری برای اسکان زائران فراهم شده اما مساله جدی تر حمل و نقل است که پارسال هر چند بهتر از سال قبل از آن بود اما خیلی مطلوب نبود و برای رفع این مشکل باید هماهنگی های لازم صورت گیرد.
الیاسری با اشاره به برنامه ریزی برای حضور 2،5 میلیون زائر ایرانی در مراسم اربعین حسینی افزود: مشکل کمبود دارو از دیگر مسائل این ایام در عراق است که تلاش می شود با همکاری و همفکری رفع شود و در این راستا نیازمند همراهی جمهوری اسلامی ایران هستیم.
وی اظهار کرد: نجف و مشهد دو شهر مجزا از هم نیستند و همکاری اقتصادی و فرهنگی با مشهد برای ما اهمیت ویژه ای دارد.
وی گفت: در این راستا از توسعه همکاری در حوزه های مختلف به ویژه حوزه اقتصادی و حضور سرمایه گذاران خراسان رضوی در نجف استقبال می کنیم.
استاندار نجف افزود: ما خواهان همکاری مستقیم مشهد با حرم مطهر علوی هستیم و آرزو داریم این فعالیت ها از حرم مطهر علوی آغاز و به سایر نقاط و حوزه ها توسعه یابد.
وی همچنین از برگزاری نمایشگاه اقتصادی خراسان رضوی و ارائه ظرفیت ها و توانمندی های این استان در نجف اشرف استقبال کرد.
وی همچنین انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 را بسیار با اهمیت خواند و گفت: نجف هم این ویژگی را دارد و تلاش می کنیم این شهر مقدس به ابهت و اقتدار قبل خود بازگردد و از مشارکت ایران در این زمینه استقبال می کنیم.
الیاسری با بیان اینکه در زمینه راه اندازی واحدهای صنایع غذایی در نجف می توان کار مشترک خوبی با خراسان رضوی انجام داد، افزود: ما خواهان ورود خراسان رضوی در این حوزه و تولید مشترک در نجف هستیم.
وی با اشاره به ظرفیت های معدنی به ویژه سیلیس در نجف اظهار کرد: در حوزه تولید ظروف شیشه ای نیز ظرفیت خوبی در این استان وجود دارد.
استاندار نجف همچنین خواهان توسعه همکاری در حوزه گردشگری سلامت و استفاده از ظرفیت های درمان استان خراسان رضوی شد و گفت: ظرفیت های مشهد در این حوزه قابل توجه است.
وی افزود: می توان با تخفیف های ویژه و تسهیلات مناسب زمینه همکاری و توسعه گردشگری سلامت بین نجف و عراق با خراسان رضوی را فراهم کرده و توسعه داد.
1906 / 6053 خبرنگار: فاطمه یوسفی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم

ثبت نظر

ارسال