صدراعظم اتریش همچنان خواستار قطع مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا است

تهران - ایرنا - سخنگوی «کریستین کرن» صدر اعظم اتریش اعلام کرد: صدر اعظم همچنان بر گفته خود مبنی بر قطع مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا پایبند است.
  • یکشنبه 28 شهریور 1395 ساعت 13:27
به گزارش ایرنا، این اظهار نظر سخنگوی صدر اعظم اتریش در پاسخ به گزارش روزنامه آلمانی «فرانکفورتر آلگماینه سونتاگتسایتونگ» (FAS) است که روز شنبه به نقل از برخی منابع در نشست سران اتحادیه اروپا در براتیسلاوا نوشته بود کرن در این اجلاس گفته است 'اکنون بهترین زمان برای درخواست توقف مذاکرات عضویت ترکیه نیست.'
کرن در ماه اوت گفته بود به دلیل 'نقص های دمکراتیک و اقتصادی ترکیه' بحث هایی را در میان رهبران اروپایی برای توقف مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا آغاز خواهد کرد.
به گزارش رویترز، سخنگوی صدراعظم اتریش در عین حال گفت که کرن، ترکیه را یک شریک مهم در سیاست های اقتصادی و امنیتی می داند.
در ماههای اخیر در پی کودتای نافرجام 25 تیر ماه ترکیه و برخی تنش های مرتبط با هواداران رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در اروپا روابط ترکیه بخصوص با دو کشور اتریش و آلمان دستخوش تنش هایی شد؛ هر چند دو طرف درصدد ترمیم روابط بر آمده اند.
ماه گذشته نیز با تشدید جنگ لفظی میان اتریش و ترکیه درباره پناهجویان و تظاهرات ترک تبارها در اتریش در حمایت از رجب طیب اردوغان، کریستین کرن صدر اعظم اتریش با تاکید بر اینکه اروپا نباید در برابر ترکیه کوتاه بیاید، گفت: اردوغان و افراطی های طرفدار او، توده های ترک را به گروگان گرفته اند.
در این میان، ترکیه خواستار لغو روادید شهروندان ترکیه برای سفر به اتحادیه اروپا به منظور اجرای توافق ترکیه و اتحادیه اروپا برای مهار موج پناهجویان از سمت ترکیه به اروپا شده است.
مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه ماه گذشته ، اتحادیه اروپا را به «تحقیر ترکیه» متهم کرد و بار دیگر بر درخواست آنکارا برای لغو روادید سفر شهروندان ترکیه به اروپا در ازای مقابله با موج پناهجویان تاکید کرد.
پیش از این نیز رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در ادامه جدال لفظی این کشور با اتحادیه اروپا و بخصوص دو کشور آلمان و اتریش بر سر موضوع پناهجویان، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی RTL آلمان از «فقدان همبستگی» اتحادیه اروپا با ترکیه گلایه کرد.
تنش بین آنکارا و وین از زمانی که طرفداران رئیس جمهوری ترکیه بصورت غیر قانونی بعد از کودتای نافرجام 15 ژوییه (جمعه 25 تیر) در شهر های مختلف اتریش دست به تظاهرات زدند، بالا گرفت.
اروپام**1078**1572

ثبت نظر

ارسال