تصمیم روسیه برای بررسی واقعی‌بودن فرود آمریکایی‌ها روی ماه

نمایه بانک : اعتقاد به اینکه فضانوردان آپولو 11 در سال ۱۹۶۹ هرگز روی ماه فرد نیامدند، مادرِ تمام نظریه‌های توطئه است.
  • چهارشنبه 7 آذر 1397 ساعت 1:31

به گزارش نمایه بانک ، به نقل از زومیت، نظریه‌پردازان توطئه بر این باورند دولت ایالات متحده‌ی آمریکا و ناسا فرود روی ماه را جعل کرده‌اند تا در رقابت فضایی از اتحاد جماهیر شوروی پیشی‌ گیرند؛ چراکه روس‌ها قبل از آمریکایی‌ها توانسته بودند یوری گاگارین را به‌عنوان نخستین فضانورد، از جوّ زمین خارج کنند. بنابر ادعای نظریه‌پردازان توطئه، نیل آرمسترانگ و باز آلدرین، فضانوردان مأموریت آپولو 11، هرگز روی خاک ماه قدم ‌نگذاشته‌اند و تصاویر تلویزیونی مخابره‌شده‌ از فرود آ‌ن‌ها روی ماه تماما جعلی و در استودیوهای فیلم‌ هالیوود ساخته شده بود.

به‌همین ترتیب، طرفداران نظریه توطئه استدلال می‌کنند رویدادی که از آن همواره به‌عنوان یکی از دستاوردهای پیشرفته علمی یاد می‌شود، درواقع جعلیاتی بود که به‌وسیله‌ی ناسا و دولت آمریکا ساخته شد تا عموم مردم آمریکا و دنیا را فریب دهند. حال، با تمام اطلاعاتی که از مأموریت مشهور آپولو 11 می‌دانیم و شواهد عدیده‌ای که ناسا دردسترس قرار داده، عجیب است که این نظریه‌ی توطئه هنوزهم در اواخر سال ۲۰۱۸ به قوت خود باقی است.

ذکر این نکته لازم می‌نماید که دلیل خوبی برای این موضوع وجود دارد. درکنار تمام تله‌های روان‌شناختی که مردم را به دام نظریه‌های توطئه می‌اندازند، یکی از دلایل اصلی که فرد را به ساختگی‌بودن فرود روی ماه مظنون می‌کند، این است که افرادی هم هستند که به ساختگی‌بودن آن باور دارند. دیمیتری راگوژین، رئیس آژانس فضایی روسیه (روسکاسموس)، به‌تازگی با اظهارنظری جالب، باردیگر به این شایعه‌ی نامیرا دامن زد. در ویدئویی که در روز شنبه درتوییتر آقای راگوژین منتشر شد، از رئیس آژانس فضایی روسیه سؤال شد «ناسا پنجاه سال پیش واقعا روی ماه فرود آمد؟». او هم در پاسخ به این سؤال اعلام کرد مأموریت جدید روسیه بررسی این ادعای جنجالی خواهد بود!

راگوژین گفت: برنامه داریم که به آنجا برویم و ببینیم که آیا آن‌ها (آمریکایی‌ها) واقعا آنجا بودند یا خیر.

لحن آقای راگوژین در این جلسه پرسش‌وپاسخ به‌خوبی نشان می‌دهد درحال شوخی‌کردن با یکی از نظریه‌های توطئه‌ی مشهور است. باوجوداین، وی اولین فرد روسی نیست که درباره‌ی جزییات مأموریت Apollo 11 ابراز تردید می‌کند. در مقاله‌ای که سال ۲۰۱۵ در روزنامه روسی ایزوستیا منتشر شد، سخن‌گوی کمیته‌ی تحقیقاتی روسیه، ولادیمیر مارکین اعلام کرد تحقیقات بین‌المللی درزمینه‌ی ناپدیدشدن فیلم‌های رویداد معروف سال ۱۹۶۹ انجام می‌گیرد.

مارکین در آن زمان نوشت:ادعا نمی‌کنیم آن‌ها به ماه پرواز نکردند و فقط فیلمی درباره‌ی آن ساختند؛ اما همه‌ی این آثار علمی یا شاید فرهنگی بخشی از میراث مشترک آدمی هستند و ناپدیدشدن چنین مدرکی بدون هیچ ردپایی ضرری مشترک است. مجموعه‌ای از پژوهش‌ها نشان خواهد داد چه اتفاقی (برای این فیلم) افتاده است.

با وجود اینکه اتهام مارکین چندان جدی و کوبنده نیست، همه‌ی این نشانه‌ها کمک می‌کند که بسیاری باور کنند ناسا به‌نحوی فرود سال ۱۹۶۹ روی کره‌‌ی ماه را جعل کرده است. این درحالی است که ناسا درباره‌ی گم‌شدن فیلم اصلی فرود روی ماه، باصراحت اعلام کرد سوءمدیریت موجب ازدست‌رفتن این فیلم شده است. باوجوداین، چنین ادعایی خودبه‌خود به بخشی از نظریه‌ی توطئه‌ی جعل فرود روی ماه تبدیل شده است.

 

بنابر اعلام ناسا، فیلم اصلی فرود روی ماه در میان دویست‌هزار نوار ویدئویی بود که آژانس فضایی تصمیم گرفته بود برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها نابود کند. ناسا برای بازگرداندن فیلم‌های ازدست‌رفته، به لوری دیجیتال (Lowry Digital)، شرکت بازیابی‌کننده‌ی فیلم‌های قدیمی هالیوود، باید مراجعه کند تا فیلم اصلی را از روی پخش تلویزیونی رویداد کپی کند. البته وجود این نوع مدارک دردست هنرمندان حرفه‌ای هالیوود، می‌تواند بیشتر باب‌طبع نظریه‌پردازان توطئه باشد.

نظر شما درباره‌ی این موضوع چیست؟ شما هم فکر می‌کند آمریکایی تصویر فرود آپولو 11 روی ماه را خودشان ساخته‌اند؟

 

منبع:  SCIENCEALERT


ثبت نظر

ارسال