بهبود استانداردهای مصرف سوخت خودرو

علی ابراهیمی: سازمان ملی استاندارد از در دستور کار قرار گرفتن و رصد مداوم بهبود استانداردهای مصرف سوخت خودروها برای کاهش آلایندگی هوا خبر می‌دهد.
  • شنبه 1 آبان 1395 ساعت 3:51

شمارش معکوس برای افزایش میزان آلایندگی هوای کلانشهرها با فرا‌رسیدن فصل سرما و وارونگی هوا در حالی آغاز شده که هنوز هم 80درصد آلایندگی هوا به‌دلیل تردد وسایط نقلیه موتوری است. همچنین سهم تردد خودروهای با طول عمر بالا و دارای استاندارد‌های قدیمی(یورو‌2) و موتورسیکلت‌های پرمصرف کابراتوری در آلایندگی، قابل توجه است. با وجود این هنوز هم تولید و عرضه برخی خودروهای با طول عمر 20سال (پراید و پژو) در کشور ادامه داشته و هنوز هم خبری از اجباری شدن استاندارد یورو‌5 در تولید و عرضه خودروهای سواری نیست.

الزامی شدن استفاده از استاندارد آلایندگی یورو‌5 درشرکت‌های معتبر خودروسازی جهان در حالی است که هنوز هم برخی موتورسیکلت‌های کاربراتوری و خودروهای با طول عمر بیش از 15سال دارای استانداردهای آلایندگی یورو 2در حال تردد هستند، استانداردهایی که به‌دلیل افزایش طول عمر و مستهلک شدن اینگونه خودروها فاقد کارایی لازم بوده و می‌تواند منجر به افزایش مصرف سوخت و آلایندگی این خودروها شود.

معاون نظارت بر اجرای استانداردهای سازمان ملی استاندارد در گفت‌وگو با خبرنگار ما اعلام کرد، واقعیت آن است که خودروهای دارای استانداردهای آلاینگی پایین‌تر‌(یور2) با مرور زمان و به‌دلیل فرسودگی و به هم خوردن تنظیمات موتور و انژکتور، مصرف سوخت ناقص و در نتیجه آلایندگی بیشتری دارند، بر این اساس باید سیستم مصرف سوخت این خودروها تعمیر یا تعویض شود و هدف از اجباری شدن هر ساله معاینه فنی خودروها نیز نظارت بر میزان مصرف سوخت و آلایندگی اینگونه خودروهاست.

وحید مرندی‌مقدم وظیفه سازمان استاندارد در مقابله با آلوگی هوا را بهبود و ارتقای مداوم استانداردهای مصرف سوخت خودرو و سایر وسایط نقلیه موتوری قلمداد کرد و افزود: بهبود استانداردهای معیار مصرف سوخت خودروها در دستور کار این سازمان قرار دارد و بر مبنای جداول تدوین شده، میزان مصرف سوخت هر خودرو با توجه به کلاس و حجم موتور آن کنترل و نظارت می‌شود.

وی در مورد الزامی شدن استفاده از استاندارد یورو‌5 در تولید خودروهای داخلی گفت: اکنون استاندارد آلایندگی مبنا برای تولید و عرضه خودرو، استاندارد یورو‌4 است و استاندارد یورو 5 نیز اختلاف زیادی با این استاندارد ندارد با وجود این متولی تدوین و ابلاغ استانداردهای آلایندگی خودروها، سازمان حفاظت محیط‌زیست است و این احتمال وجود دارد که از ابتدای سال آینده با تصویب سازمان حفاظت محیط‌زیست، استفاده از استاندارد یورو5 در تولید خودروهای داخلی نیز الزامی شود. مرندی مقدم همچنین از توقف شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کابراتوری خبرداد.

براساس آیین‌نامه «ارتقای کیفیت خودرو، قطعات و مجموعه‌های مرتبط» از ابتدای سال ۱۳۹۵، تولید خودروهای سواری داخلی با عمر بیش از ۱۰‌سال و خودروهای سواری با برند خارجی که بیش از 7سال از زمان نخستین تولید و عرضه‌ آنها می‌گذرد، باید متوقف شود و طول عمر عرضه خودروهای خارجی داخلی‌سازی‌ شده نیز حداکثر نباید از 10سال بیشتر باشد. به‌گفته وحید مرندی مقدم، متولی اجرای این قانون وزارت صنعت است و سازمان استاندارد، فقط متولی تدوین استانداردهای ایمنی خودرو (52استاندارد) و تطبیق خودروهای تولیدی با این استانداردهاست. درصورتی که خودرویی با هر میزان طول عمر قادر به پشت سر گذاشتن این استانداردها باشد.

معاون نظارت بر اجرای استانداردهای سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه سازمان استاندارد در حال تدوین استانداردهای سختگیرانه و جدیدی برای تولید خودرو است اما این استانداردها مربوط به ایمنی و کیفیت خودروهای تولیدی است، افزود: تا پایان امسال تدوین حداقل 8استاندارد جدید برای خودرو نهایی شده و از ابتدای سال آینده این استانداردها پس از تصویب نهایی در شورای‌عالی استاندارد ابلاغ و اجرا می‌شود. با این روند به‌تدریج تعداد استانداردهای خودرو از 52 استاندارد موجود به 81 استاندارد افزایش خواهد یافت. استانداردهای جدید به‌گونه‌ای است که خودروهای قدیمی به‌راحتی قادر به پاس کردن آن نیستند اما درصورتی که بتوانند با تغییرات این استانداردها را پاس کنند مجوز شماره‌گذاری خواهند داشت و در غیراین صورت تولید آنها متوقف می‌شود.


ثبت نظر

ارسال