117 هزار میلیارد ریال از مطالبات گندم کاران پرداخت شده است

قزوین - ایرنا - معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با اشاره به پرداخت 117 هزار میلیارد ریال از مطالبات گندم کاران کشور، گفت: با انتشار 30 هزار میلیارد ریال اوراق مرابحه، تا پایان هفته آینده مابقی مطالبات گندم کاران نیز پرداخت می شود.
  • پنجشنبه 29 مهر 1395 ساعت 14:25
به گزارش ایرنا، علی قنبری روز پنجشنبه در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل غله و بازرگانی استان قزوین که با حضور جمعی از مسئولان در سالن باغستان این شهر برگزار شد با بیان اینکه کشور توانسته در محصول گندم به عنوان کالای استراتژیک به خودکفایی دست پیدا کند، افزود: امسال دیگر نیازی به واردات این محصول به کشور نیست.
وی، اجرای برجام در کشور را کاری بزرگ از سوی دولت در عرصه بین المللی و در جهت بهبود شرایط اقتصادی جامعه دانست و ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی با توجه به نقش حساس و رسالت بزرگی که بر عهده دارد باید فضا را برای سرمایه گذاری، تولید و رفاه حال مردم بیش از گذشته فراهم کند.
قنبری ادامه داد: شرکت بازرگانی دولتی ایران مسئول تامین، ذخیره سازی و توزیع کالاهای اساسی بوده که پس از شرکت نفت به عنوان بزرگ ترین شرکت دولتی در کشور محسوب می شود.
وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی در شرایطی خاص و حساس توانسته به دستاوردهای بزرگ جهانی دست یابد، ادامه داد: امنیت بی نظیر امروز کشور به همراه مذاکره با ابرقدرت های دنیا از دیگر توفیق های دولت تدبیر و امید به شمار می رود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: کارهای مهمی در عرصه های داخلی، ساماندهی اقتصادی و کنترل تورم از 42 به کمتر از 10 درصد به همراه رشد اقتصادی از منهای 6.8 به 5 درصد تا پایان سال جاری همه و همه در جهت آرامش امنیت و بهبود شرایط عمومی جامعه بوده که دولت با تدابیر مقام معظم رهبری انجام داده است.
وی در ادامه از رکورد شکنی بی سابقه تولید و خرید تضمینی محصول گندم در کشور خبر داد و گفت: امسال کار بزرگی در زمینه تولید این محصول انجام شد و توانستیم به تولید بیش از 14 میلیون تن برسیم در حالی که این میزان در سال گذشته 11.5 میلیون تن بود.
به گفته وی، از میزان گندم خریداری شده امسال حدود 8 تن مصرف سالانه خبازان و 2.5 میلیون تن دیگر آن نیز در بخش صنعت به مصرف می رسد.
وی به سه عامل در افزایش سطح تولید و حفظ خودکفایی گندم اشاره و افزود: سیاست های حمایتی دولت از کشاورزان و چگونگی حمایت و مدیریت کاشت، داشت و برداشت این محصول، مدیریت خرید یا تامین بازار امن و مناسب برای گندم کاران به همراه شرایط اقلیمی مناسب از جمله موارد یاد شده در زمینه خودکفایی این محصول به عنوان یکی از موفق ترین الگوهای اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی بوده است.
وی ادامه داد: در بخش ذخیره سازی، صادرات و سیلو سازی نیز نباید به دولت تکیه داشته باشیم و بخش خصوص با ورود به این حوزه می تواند کمک حال ما باشد.
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با اشاره به اینکه ما در سال های گذشته 92 درصد وارد کننده روغن مصرفی خود بوده ایم، افزود: یکی از سیاست های سازمان جهاد کشاورزی رسیدن به خودکفایی در این زمینه است.
قنبری با اشاره به اینکه امسال حدود 66 هزار تن دانه های روغنی از کشاورزان کشور خریداری شده که 7 درصد از نیاز کشور را تامین می کند، یادآور شد: تمامی مطالبات کلزاکاران به میزان یک هزار و 600 میلیارد ریال در این زمینه پرداخت شده است.
وی اضافه کرد: سالانه حدود دو میلیون و 200 هزار تن شکر در کشور مصرف می شود که از این میزان حدود یک میلیون و 500 هزار تن در کشور تولید و مابقی نیز وارد می شود.
قنبری در بخش دیگری از سخنان خود به مصرف سه میلیون و 100 هزار تنی برنج در کشور اشاره و گفت: از این میزان حدود دو میلیون و 200 هزار تن در کشور تولید می شود.
در پایان این مراسم ضمن قدردانی از تلاش های سید یعسوب عقیلی، ودود ایرانیان به سمت مدیرکل جدید شرکت غله و خدمات بازرگانی استان قزوین معرفی شد.
7389/8054*خبرنگار: نسرین رحیمی/انتشار دهنده: رضا اسدی

ثبت نظر

ارسال