از تعیین تکلیف حقابه سد احمدآباد تکاب تا تنظیم بازار مرکبات

نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی هفته ای که گذشت جهت بهبود وضعیت اقتصادی کشور، تذکراتی را به مسئولان دولتی ارائه دادند.
  • جمعه 30 مهر 1395 ساعت 8:0
به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در هفته گذشته تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی جهت رفع برخی از موانع اقتصادی در حوزه های مختلف تذکراتی را به مسئولان دولتی ارائه دادند که در این میان می توان به تذکر برخی از نمایندگان به وزیر نیرو به دلیل نبود تعیین تکلیف حقابه سد احمد آباد تکاب و تذکر به وزیر جهاد کشاورزی جهت تسریع در پرداخت مطالبات کشاورزان بابت خرید تضمینی گندم اشاره کرد. 


مجلس//از قطره چکانی سد به حوزه کشاورزی تا ضعف نظارتی مسئولین مربوطه
 
در همین راستا علی نجفی خوشرودی نماینده مردم بابل در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تولید محور بودن بخش کشاورزی عنوان کرد: با توجه به اهمیت بخش تولید در عرصه اقتصاد کشور لذا توسعه کشاورزی که یکی از ارگان های حیاتی این حوزه محسوب می شود، باید در دستور کار قرار گیرد. 
 
وی با بیان اینکه توجه به این بخش همواره مورد غفلت قرار گرفته است، بیان کرد:کشاورزان در برخی از استان ها به ویژه استان مازندران که سهم ویژه ای در تولید محصولات کشاورزی، باغی، پرورش طیور و شیلات را دارد، در بیشتر موارد در زمان برداشت با مشکلات عدیده ای مواجه اند. 
 
نجفی خوشرودی در ادامه تصریح کرد: تداوم این امر سبب تحمیل هزینه های هنگفتی به کشاورزان می شود علاوه بر این، قیمت محصولات به هنگام خرید توسط واسطه گران در این استان به نسبت پایتخت، بسیار نازل بوده که این اتفاق موجب نارضایتی جامعه کشاورزی شده است.

گفتنی است، قیمت نهاده های کشاورزی، هزینه های دستمزد، کاشت، برداشت و نگه داری این محصولات همواره رو به افزایش است.
 
ضرورت همکاری نهادهای مرتبط در راستای توسعه صادرات 

نماینده مردم بابل بر ضرورت تصویب قانونی برای حمایت از تولید کنندگان محصولات باغی، تصریح کزد: از آنجایی که ماه آینده، موعد برداشت محصولات است، لذا با تقسیم کار در دستگاه های مختلف اجرایی از جمله وزارت راه و شهرسازی، وزارت جهاد کشاورزی، گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت  شاهد افزایش صادرات خواهیم بود.
 
وی با بیان اینکه کشورهای آسیای میانه و همسایگان شمالی، بهترین گزینه جهت صادرات این محصولات محسوب می شوند، گفت: با توجه به نیاز این کشورها لذا می توان جهت حمایت از تولید کننده داخلی، صادرات به کشورهای مذکور را در اولویت قرار داد. 
 
نجفی خوشرودی در ادامه به اتحادیه اقتصادی اوراسیا اشاره کرد و افزود: از آنجایی که کالاها در این کشورها بدون تعرفه گمرکی، قابلیت جا به جایی را دارند ، با مغتنم شمردن این فرصت می توان در راستای حمایت از کشاورزان گام برداشت. 
 
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حمایت از تولید کنندگان یکی از محورهای اصلی سیاست های کلان اقتصاد مقاومتی است، افزود: دولت باید از طریق کاهش واردات و مبارزه با قاچاق کالا، همواره زمینه را جهت رشد بخش تولید فراهم کند. 
 
وی در پایان به واردات بی رویه برنج اشاره کرد و افزود: طی چند ماه اخیر شاهد واردات این محصول بوده ایم اما با پیگیری های متعدد، از تداوم این امر جلوگیری و با همکاری های دولت، زمینه جهت تنظیم بازار فراهم شد چرا که افزایش تولیدات و تبع آن، افزایش صادرات یکی از سازوکارهای اساسی جهت مقابله با بیکاری قشر جوان و تحصیلکرده کشور، محسوب می شود. 
 
مجلس//از قطره چکانی سد به حوزه کشاورزی تا ضعف نظارتی مسئولین مربوطه


قزوین، پایلوت کشت گندم  
 
روح الله بابایی نماینده مردم بویین زهرا مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  عنوان کرد: استان قزوین، مرکز اصلی کشت گندم  و جو است و دولت باید از ظرفیت های بخش کشاورزی استان های مختلف در جهت رونق اقتصادی کشور بهره بگیرد. 
 
وی در ادامه اعتراض خود را در خصوص مشکلات بازپرداخت خرید تضمینی گندم، اینگونه اعلام کرد: در حال حاضر بعد از خرید گندم توسط واسطه گران، ما به التفاوت نرخ خرید گندم به کشاورزان پرداخت نشده و این امر باعث اعتراض جامعه کشاورزی به وضعیت موجود شده است.  
 
بابایی در بخش دیگری از سخنانش به مسائل مربوط به پرداخت گندم اشاره کرد و افزود: در گذشته نیز مشکل این چنینی در بخش گندم موجود بوده است اما با پیگیری های متعدد، این مشکلات رفع شد. 
 
نماینده مردم بویین زهرا در پایان بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات مربوط به بخش کشاورزی، عدم پرداخت خسارات ناشی از سرمازدگی محصولات کشاورزی بوده و این درحالی است که دولت و وزارت جهاد کشاورزی همواره از کمبود بودجه به عنوان بهانه ای یاد می کنند. 
 

مجلس//از قطره چکانی سد به حوزه کشاورزی تا ضعف نظارتی مسئولین مربوطه

انعکاس سیاست های نادرست گریبانگیر جامعه کشاورزی 

همایون هاشمی نماینده مردم شاهین دژ، میاندوآب و تکاب مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص علت عدم تعیین تکلیف حقابه سدهای احمد آباد تکاب بیان کرد: بخش اندکی از زمین های زراعتی مربوط به این بخش، لوله گذاری شده اند اما مردم هنوز هیچ اقدام اجرایی از دولت جهت تکمیل و بهبود وضعیت موجود، ندیده اند. 
 
هاشمی در ادامه به ایجاد سدهای گوگوردچی کندی و ساروق تکاب طی سال های اخیر اشاره کرد و افزود: شهرستان تکاب یکی از مناطق محروم استان آذربایجان غربی محسوب می شود که جمعیتی بالغ بر 100 هزار نفری را داراست که به دلیل بلندی منابع آبی و سرازیر شدن آن، همواره با مشکل آب شهری مواجه بوده است. 
 
نماینده مردم شاهین دژ، میاندوآب و تکاب تصریح کرد: علی رغم اینکه همواره پشت سد گوگوردچی، شاهد میزان بالای تبخیر آب حاصل از شبکه آبیاری تحت فشار و قطره ای در زمین های زراعی هستیم، اما هنوز شاهد هیچ گونه رسیدگی و نظارت جدی از سوی مسئولان ذی ربط نیستیم. 
 
وی با بیان اینکه هم اکنون کارگروهی تحت عنوان کارگروه احیای دریاچه ارومیه تشکیل شده است، عنوان کرد: در حال حاضر و با توجه به جمع آوری آب در پشت سد، اما هنوز شاهد هیچ گونه رابطه منطقی بین آب این منطقه و دریاچه ارومیه نیستیم. 
 
هاشمی با بیان اینکه دولت به وظایف و تکالیف خود به خوبی عمل نکرده است، افزود: سهم قابل توجهی از این میزان آب متعلق به روستاییان بوده اما به دلیل بی توجهی دستگاه های مربوطه از جمله وزارت جهاد کشاورزی همواره شاهد مهاجرت معکوس کشاورزان هستیم اما باید این نکته را نیز در نظر داشت که تداوم این امر ضربه مهلکی را بر پیکره اقتصاد کشور وارد می سازد. 
 
این نماینده مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش به استفاده از این آب  در بخش معدن طلا اشاره کرد و عنوان کرد: از آنجایی که بخش کشاورزی به شدت به منبع آبی این سد نیازمند است لذا انتقال این منابع آبی به بخش معدن منطقی نیست به همین منظور با پیگیری های متعدد مردم و مسئولین بخش کشاورزی، جلوی این کار گرفته شد.  
 
وی در پایان بیان کرد: تداوم این امر زمینه ساز معضلات بعدی از جمله  بیکاری، فقر و بی توجهی ها به بخش کشاورزی است. 
 
 
مجلس//از قطره چکانی سد به حوزه کشاورزی تا ضعف نظارتی مسئولین مربوطه


تیغ تیز واردات زیر گلوی کشاورز ایرانی 
 
شهاب نادری نماینده مردم پاوه در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص رعایت حقوق بازرسان جهاد کشاورزی بیان کرد: تا کنون اعتراضات متعددی در خصوص دریافت مطالبات کشاورزان و نیز رعایت حقوق بازرسان به وزیر جهاد کشاورزی داده شده است اما هنوز رسیدگی در خصوص این بخش، دیده نشده است. 
 
به گفته وی ناظرین معرفی شده در این حوزه فاقد شرایط لازم هستند؛ همچنین، هنوز شاهد عدم دریافت مطالبات کشاورزان هستیم که این امر نشان از وضعیت نا مناسب بخش کشاورزی است. 
 
نادری در پایان به مبحث واردات برخی از محصولات کشاورزی در فصل برداشت اشاره کرد و افزود: واردات این محصولات ضربه مهلکی را به بخش کشاورزی می زند که این اتفاق ناشی از ضعف مدیریتی بوده و این درحالی است که محصولات کشاورزی داخلی در زمان برداشت با قیمت نازلی، خریداری می شوند. 
     
 


نماینده

موضوع

توضیح

روح الله بابایی

خرید تضمینی جوکاران

تذکر به وزیر جهاد کشاورزی در خصوص عدم باز پرداخت ما به التفاوت خرید تضمینی جوکاران در قزوین و شهرستان های بویین زهرا و آوج

عبد الرضا مصری

مطالبات کشاورزان

تذکر به وزیر جهاد کشاورزی جهت تسریع در پرداخت مطالبات کشاورزان بابت خرید تضمینی گندم

محمد جواد ابطحی

پمپاژ آب در بالادست زاینده رود

تذکر به وزیر نیرو در خصوص صدور دستور به شرکت آب منطقه چهار محال و بختیاری جهت اجرای مصوبات   شورای عالی آب و جلوگیری از پمپاژ آب در بالادست زاینده رود و بارگذاری های جدید

شهاب نادری

حقوق بازرسان و ناظران جهاد کشاورزی

تذکر به وزیر جهاد کشاورزی درباره لزوم رعایت حقوق بازرسان و ناظران جهاد کشاورزی

علی نجفی

خرید و فروش بازار مرکبات

تذکر به وزرای کشاورزی و صنعت در خصوص لزوم تنظیم خرید و فروش بازار مرکبات و جلوگیری از ضرر و زیان به باغداران

همایون هاشمی

حقابه سدها

تذکر به وزیر نیرو جهت علت عدم تعیین تکلیف حقابه سدهای احمد آباد تکاب



انتهای پیام/
 

ثبت نظر

ارسال