طرح تحول سلامت همچنان در بوته نقد

پس از آنکه نامه بسیج دانشجویی ۳۲دانشگاه‌ علوم پزشکی درباره عواقب اجرای بدون نظارت طرح تحول سلامت منتشر شد، نگاه‌ها به وضعیت این طرح بزرگ و ملی بیشتر جلب شد.
  • شنبه 1 آبان 1395 ساعت 14:53

این در حالی بود که در هفته‌های گذشته برخی از نمایندگان مجلس نیز به نحوه اجرای طرح تحول سلامت انتقاداتی مطرح کرده و سخن از تحقیق و تفحص در این زمینه به میان آمده است.

به گزارش همشهری، در تازه‌ترین گام، انتقاد از نحوه اجرای طرح تحول به دیدار نخبگان و استعدادهای برتر با رهبر معظم انقلاب که در روز چهارشنبه انجام شد، کشیده شد.

انسیه‌سادات منصوری، دانشجوی نخبه پزشکی که به‌عنوان یکی از سخنرانان در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر با رهبر معظم انقلاب حضور داشت، از شیوه پزشک‌سالار اجرای طرح تحول سلامت و پرداخت‌های نجومی به پزشکان متخصص که موجب ورشکستگی بیمه‌ها شده و همراهی بی‌قید و شرط سازمان صدا و سیما با این طرح انتقاد کرد.

وی با اشاره به پزشک زدگی وزارت بهداشت، انحراف طرح تحول سلامت از تأمین منافع جامعه به سمت تأمین منافع پزشکان را موجب اتلاف منابع بیت المال در افزایش چندبرابری تعرفه پزشکان دانست و افزود: این طرح، زیرمیزی را به رومیزی تبدیل کرده است؛ به‌طوری‌که برخی از مردم به شوخی آن را، طرح تحول جیب پزشکان نامیده‌اند.

خانم منصوری با انتقاد از بسته شدن فضای نقد طرح تحول توسط صدا و سیما و وزارت بهداشت، به سوءاستفاده وزیر بهداشت از تقدیر مقام معظم رهبری برای شانه خالی کردن از انتقادات اشاره کرد و این هشدار حکیمانه رهبر معظم انقلاب را یادآور شد: «مراقبت شود برخی تصمیم‌ها این طرح را به ضد‌خود تبدیل نکند».

وی همچنین با اشاره به مشکلات ناشی از رویکرد غلط وزارت بهداشت در طرح تحول سلامت و راهکارهای برون رفت از این مشکلات، از رهبر معظم انقلاب و نهادهای نظارتی، خواست تا با ورود خود از حضور ذینفعان بخش خصوصی در مناصب حاکمیتی نظام سلامت جلوگیری کنند.

نکته حاشیه‌ای این سخنان آنجا بود که این دانشجوی نخبه از پزشکانی که به‌طورغیرقانونی علاوه بر بخش دولتی در بخش خصوصی نیز فعالیت می‌کنند با عنوان «پزشکان دوزیست» نام برد که خنده حضار و لبخند رهبر معظم انقلاب را به همراه داشت.

تورم دو برابری بخش بهداشت و درمان نسبت به شاخص کل تورم جامعه طبق اعلام بانک مرکزی
افزایش 150درصدی هزینه‌های نظام سلامت نسبت به قبل از اجرای طرح تحول سلامت
افزایش سهم سلامت در سبد هزینه‌های خانوار به‌عنوان شاخصی از فشار مستقیم هزینه‌های درمانی بر دوش مردم
انتشار 8هزار میلیارد تومان اوراق قرضه شبه ربوی که منبعی برای پازپرداخت آن دیده نشده است.
ورشکست شدن بیمه‌های درمان به واسطه سیاست‌های غلط وزارت بهداشت که نمونه آن 2.5برابر شدن پرداختی بیمه تأمین اجتماعی به حدود 1000میلیارد تومان در‌ ماه و استقراض از منابع بانک رفاه برای پرداخت معوقات بیمارستان‌هاست.
رواج پرداخت‌های نجومی به پزشکان متخصص و افزایش شدید شکاف درآمدی مابین پزشکان با دیگر کارکنان سلامت و سایر اقشار جامعه
سیر صعودی اعتراضات پرستاران، پیراپزشکان و سایر اقشار جامعه نسبت به دریافت‌های نجومی پزشکان و ایجاد احساس بی‌عدالتی در پرداخت‌ها به این اقشار
عدم‌رشد ملموس در شاخص‌های بهداشتی که ناشی از نگاه درمان‌محور حاکم بر وزارت بهداشت و بی‌توجهی به بند 12سیاست‌های کلی سلامت مبنی بر گسترش طب سنتی ایرانی است.


ثبت نظر

ارسال