رونمایی از «رنج و رنگ» ایرانی در فرانکفورت

کتاب نفیس و سه زبانه «رنج و رنگ»؛ با پیام دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو و با سخنرانی مولف کتاب و برخی صاحب‌نظران و با حضور مولفان ایرانی و آلمانی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت در آلمان رونمایی شد.
  • یکشنبه 2 آبان 1395 ساعت 14:39
به گزارش بولتن نیوز از فرانکفورت، این کتاب که تحقیق و تالیف محمد رضا اسدزاده است با مقدمه‌ای از  پروفسور سیدحسین نصر منتشر شده است.

نمایشگاه فرانکفورت

در مراسم رونمایی از این کتاب که 22 اکتبر ( اول آبان ماه) برپا شد، پیام دکتر سعدالله نصیری، دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو قرائت شد که در بخشی از این پیام ابراز خرسندی شده است که ؛«پس از انتشار اثر نفیس و سه زبانه «رنج و رنگ» با همکاری کمیسیون ملی یونسکو که بررسی زندگی و آثار مینیاتوریست بزرگ و نام آور ایران زمین، استاد حسین بهزاد است، رونمایی این اثر فاخر در مهمترین نمایشگاه کتاب جهان در آلمان انجام می‌گیرد.»

محمدرضا اسدزاده مولف کتاب «رنج و رنگ» نیز در مراسم رونمایی درباره‌ی این کتاب توضیح داد:«پژوهش و تحقیق روی این اثر از سال 1380  آغاز شد و متن اتوبیوگرافی آن در سال 2008 در جشنواره بین‌المللی اتوبیوگرافی آذربایجان برنده جایزه ادبی شد و سپس با حمایت مجموعه‌های فرهنگی، این پژوهش را پیش بردم و در این سال‌ها از 30 چهره برجسته هنری در این کتاب یادداشت‌هایی را گردآوری کرده‌ام. مشکلات متعددی پیش روی انتشار اثر بود که با یک کار تمام وقت یک ساله توانستیم سرانجام کار را به نتیجه برسانیم.»

او ادامه داد:« پس از  پایان تحقیق و تایید آن در شورای علمی یونسکو،  تلاش کردم تا ساختار متن و موضوعات و نگارش با نمونه‌های بین‌المللی مطابقت داده شود که در این سال‌ها استادان بسیاری مثل زنده‌یاد باستانی پاریزی و دکتر رضا داوری اردکانی، رئیس فرهنگستان علوم ایران، کتاب را مطالعه کردند و نکاتی فرمودند.»

اسدزاده افزود:« تلاش یک سال تمام توسط مجموعه‌ای از عزیزان از جمله مدیر فنی و مترجمان، مدیر تولید، مدیر هنری و همچنین مدیریت محترم انتشارات یونسکو و نشر میراث و نیز مشارکت دیگر نهادهای ملی،  این اثر را به ثمر رساند.»

«سعادت گولمز»، محقق آثار هنری ایران و ناشر کشور ترکیه هم ضمن اشاره به جایگاه هنر ایرانی در جهان، انتشار کتاب «رنج و رنگ» را در این ساختار، کاری نو دانست و به انگلیسی سخنرانی و نکاتی را مطرح کرد.

«هانیه توفیق سعادتی» نقاش مقیم آلمان،«کیوان احمری» نقاش مینیاتوریست مقیم آلمان، «لطف الله ساغروانی» کتاب شناس و مدیر انتشارات «هرمس» نیز از دیگر سخنرانان این مراسم بودند.

در پایان مراسم لوح یادبود یونسکو و نیز اثر نفیس «رنج و رنگ» به سفیر صلح یونیسف اهداء شد.

مهتاب کرامتی سفیر یونسکو نیز ضمن تاکید بر نقش و جایگاه هنر در تربیت فرزندان ایرانی، انتشار این نوع آثار را حرکت در جهت توسعه فرهنگی دانست.

همچنین در این مراسم با حضور دختر و نوه مرحوم دکتر احمد آرام، از خدمات ملی آن استاد یاد شد.

کتاب «رنج و گنج» با حمایت و مشارکت بانک پاسارگاد و کمیسیون ملی یونسکو، انجمن فرهنگی فرانسه، نشر میراث قلم و فرهنگستان هنر به چاپ رسیده است و مراسم رونمایی از این اثر با مشارکت یونسکو، انتشارات انگلیسی شمع و مه و انجمن فرهنگی فرانسه در نمایشگاه فرانکفورت برگزار شد.

همچنین این اثر از سوی یونسکو به سه میهمان ویژه برنامه رونمایی، استاد فاطمه آرام، دختر مرحوم احمد آرام از پاریس، پروفسور مهدی بهزاد، ریاضیدان و استاد دانشگاه آمریکا و نیز استاد محمود حسینی زاد، مترجم آثار آلمانی و برنده مدال جهانی گوته و مهتاب کرامتی سفیر یونسکو اهداء شد.

مدیران نشر ثالث، نشر ققنوس و رئیس اتحادیه ناشران نیز از حاضران مراسم رونمایی بودند.



ثبت نظر

ارسال