حمید سیادت موسوی روز سه شنبه در همایش تخصصی شهرسازی ریل پایه در زنجان افزود: یکی از مهمترین اهداف سیاست شهرسازی ریل پایه حفظ محیط زیست است که این مساله موجب می شود تا نزولات آسمانی در زمین نفوذ کند و علاوه بر این مسائل فرصت های آموزشی، شغلی، فرهنگی و همه رویدادهای شهری نزدیک و به هم پیوند داده می شود.
وی با تاکید کرد: با شهرسازی ریل پایه و اجرای آن در شهرها مقوله احراز هویت محقق و هر فردی صاحب موقعیت می شود تا به حاشیه شهرها نروند و با هم در تماس باشند.
دبیر هیات علمی همایش شهرسازی ریل پایه گفت: در زمان حاضر 15 تا 20 میلیون نفر در شهرها و نصف جمعیت مشهد حاشیه نشین و دارای سکونتگاه غیر رسمی هستند.
سیادت موسوی اظهارکرد: این مساله بزرگترین تهدید است که کشور را تحت تاثیر قرار می دهد و بر اساس قانون همه آحاد ملت زیر چتر جمهوری اسلامی ایران قرار دارند.
وی ادامه داد: هم اکنون عده ای به حاشیه نشینی رانده شده اند، فقر در این مناطق ماندگار و نسل به نسل ادامه می یابد و زدودن این مساله بسیار سخت می شود.
دبیر هیات علمی همایش شهرسازی ریل پایه گفت: از سال 55 تا 85 رشد شهرنشینی در تهران اگر 73 درصد بوده و در حومه تهران هزار درصد بوده که این مساله بیانگر آن است که پدیده ای تحت عنوان توسعه منطقه ای داریم.
سیادت موسوی یادآورشد: مردم دنیا از اتومبیل و ترافیک خسته شده اند چرا که بسیاری از ارزش های جامعه و دوستی ها در ترافیک روزانه از بین می رود و حس دوستی جای خود را به تفاخر و دوری از هم داده است.
وی با بیان اینکه از طرفی شهرها بزرگ شده و نمی توان همچون گذشته با پیاده روی به اهداف خود رسید، افزود: باید به حمل و نقل عمومی روی آوریم و این حمل و نقل هم مساله ای دارد که مساله آخرین کیلومتر به شمار می رود و نمی توان حمل و نقل ریلی را نزدیک منزل همه افراد برد.
سیادت موسوی با بیان اینکه متاسفانه توسعه پراکنده اتفاق افتاده و متوسل به خودرو شده ایم، ادامه داد: مدعی هستیم ریشه های ارزشی ' TOD ' در فرهنگ ایرانی و پیشینیه اعتقادی'حس دوستی' ما وجود داشته و این مغایر با فرهنگ خودرو محور بودن است.
وی خاطرنشان کرد: الگوهای شهرسازی در تهران هر 20 – 30 سال تغییر می کند و می توانیم با برنامه ریزی و پیش بینی توسعه کاربری را به ایستگاه های ریلی نزدیک کنیم.
دبیر هیات علمی همایش شهرسازی ریل پایه گفت: ارزش ها به داشتن تعداد و درصد اتومبیل کشورها نیست، بلکه استفاده از پیاده روی و مدهای غیرآلاینده است و کاربرد روزمره خودرو انسان ها را از هم دور می کند.
سیادت موسوی اظهارکرد: هم اکنون که شهرها مملو از خودرو شده و یک خط مترو 30 تا 40 هزار مسافر را جابجا می کند که اگر همین مقدار را با بزرگراه جابجا کنیم، به بزرگ راهی با عرض 170 تا 200 متر نیاز داریم که می توانیم از طریق ریلی این میزان را در عرض 9 متری جابجا کنیم.
وی خاطرنشان کرد: باید در فرایند برنامه ریزی شده مبدا و مقصد، خانه و محل کار مردم را به ایستگاه ها نزدیک کنیم و تمام هدف TOD مساله است.
دبیر هیات علمی همایش شهرسازی ریل پایه گفت: از سال گذشته طی فرایند کارشناسی و به دستور وزیر راه و شهرسازی سیاست شهرسازی ریل پایه درایران به طور رسمی پذیرفته شد که این مساله بازتاب جهانی مثبتی داشت که این بیانگر تدبیر و برنامه ریزی در کشور است.
سیادت موسوی تاکید کرد: با نزدیک کردن ایستگاه ها به محل خانه و کار مردم بسیاری از فضاها باز می شود.
وی افزود: شهرسازی ریل پایه بسیاری از ارزش های را به حمل و نقل پیوند می دهد.
7325/6085
خبرنگار: حدیث ابوالحسنی **انتشاردهنده: رویا رفیعی