با وجود اقدامات وزارت صنعت و سایر دستگاههای ذیربط برای ساماندهی برندهای خارجی پوشاک و ارائه ضربالاجل اخذ مجوز و ثبت، هنوز نیز شرکتهای مدعی نمایندگی این برندها، پوشاک قاچاق خارجی را با قیمتهای بالاتر از برندهای اصلی عرضه میکنند برخی از این شرکتها پوشاک را با تخفیفهای غیرواقعی و بعضا تا 70درصدی اما با نام برندهای اصلی به مردم عرضه میکنند. همچنین این شرکتها بخش عمدهای از پوشاک خارجی را بهصورت قاچاق وارد میکنند.
اجرای طرح ساماندهی برندهای خارجی پوشاک، پس از اطلاعیه وزارت صنعت، معدن و تجارت در27مردادماه سال 94و تعیین مهلت دو ماههای برای واحدهای صنفی مدعی عرضه برندهای خارجی پوشاک و منسوجات آغاز و مقرر شد تا شرکتهای بهاصطلاح نماینده برندهای خارجی پوشاک با مراجعه به مرکز امور اصناف و ارائه مدارک لازم، خود را ثبت کنند. اما اکنون با گذشت بیش از یک سال از آغاز اجرای این طرح، هنوز هم برندهای خارجی پوشاک از طریق فروشگاهها و شرکتهای ایرانی مدعی نمایندگی آنها یکهتاز بازار پوشاک کشورمان هستند.
دبیرکارگروه ساماندهی مُد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتوگو با خبرنگار ما در مورد روند اجرای طرح ساماندهی برندهای خارجی پوشاک در کشومان اعلام کردکه وزارت صنعت، معدن و تجارت بهطور مداوم جلساتی را برای ساماندهی برندهای خارجی پوشاک برگزار میکند اما آخرین گزارشی که کارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد این برندها تهیه کرده طی یکی دو هفته اخیر جلساتی را با سایر دستگاههای ذیربط برگزار و گزارشی را در مورد وضعیت این برندها ارائه کرده است.
حمید قبادی، با بیان اینکه براساس این گزارش که به وزارت ارشاد، دستگاه قضایی و سایر نهادهای ذیربط مانند وزارت صنعت، اتحادیههای صنفی و نهادهای نظارتی ارائه شده است، اکنون به جز 25شرکت که نسبت به دریافت و ثبت مجوز نمایندگی پوشاک برندهای خارجی براساس ضوابط و دستورالعملها اقدام کردهاند بقیه شرکتها که حدود 240برند تقلبی پوشاک خارجی را در بر میگیرد، بهطور غیرقانونی در کشورمان فعالیت میکنند.
وی با تأکید بر اینکه هنوز هم فعالیت بیش از 90درصد شرکتهای مدعی برندهای خارجی موجود در بازار پوشاک کشورمان غیرقانونی است افزود: نکته حائز اهمیت آن است که حتی شرکتهای دارای نمایندگی برندهای خارجی پوشاک که بهصورت قانونی در کشورمان فعالیت میکنند و ظاهرا موفق به دریافت مجوز شدهاندنیز تنها بخش اندکی از پوشاک وارداتی را از طریق مبادی قانونی وارد میکنند اما حجم عمدهای از پوشاک این برندها بهصورت قاچاق و غیرقانونی وارد و عرضه میشود.
دبیر کارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از دلایل کندی اجرای این طرح را مقاومت و تلاش برندهای معروف پوشاک خارجی برای ادامه فعالیت غیرقانونی در کشورمان و مصونیت بهدلیل اسم و رسمشان قلمداد کرد و گفت: متخلفین هیچگاه از اقدامات خود دستبر نمیدارند اما با عزم جدی که در کشور برای مقابله با فعالیت غیرقانونی برندها بهویژه در حوزه پوشاک غیرمجاز و لباسهای غیرمتعارف (که بخشی از لباسهای غیرمتعارف نیز توسط همین برندها عرضه میشود) وجود دارد، بهزودی برخورد جدی نهادهای ذیربط و بهویژه دستگاه قضایی با این مختلفین را شاهد خواهیم بود.
وی تأکید کردکه وزارت ارشاد به استناد ممنوعیت به کارگیری اسامی و واژههای بیگانه اغلب این واحدها را بررسی و درخواست ارائه اسناد از آنها کردهایم. قبادی تأکید کرد: تاکنون سعی شده تا قبل از اقدامات نظارتی تذکرات لازم داده شود تا این شرکتها بهانهای نداشته باشند، اکنون اکثر شرکتها در تهران و شهرستانها شناسایی و حتی توسط اتحادیه به آنها اخطار لازم برای ثبت قانونی و فعالیت مجاز مطابق با آییننامه جدید فعالیت شرکتهای خارجی پوشاک که شهریورماه امسال به این واحدها ابلاغ شده را داده است.