شورای عشایر فرصتی برای رفع سختی ها و مشکلات این قشر است

اهواز ـ ایرنا ـ رییس سازمان امور عشایر کشور گفت: شورای عشایر فرصتی بسیار مغتنم در کنار دولت تدبیر و امید برای عشایر است که باید از این فرصت برای پاک کردن زنگار سختی از چهره این قشر استفاده کنیم.
  • شنبه 8 آبان 1395 ساعت 8:47
به گزارش ایرنا کرم‌علی قندالی شامگاه جمعه در نشست شورای عشایری در استانداری خوزستان با حضور مسئولان دستگاه‌های اجرایی با اشاره به اینکه شورای عشایر خوزستان پس از گذشت سال‌ها دوباره برگزار شد گفت: در یک سال گذشته برای استان تهران سه نشست شورای عشایر برگزار شد برای همین استدعا دارم با توجه به گستردگی عشایر خوزستان و شاخص بودن حوزه عشایر این استان، پیش از کوچ آنها به سمت ییلاق بار دیگر این شورا برگزار شود.
وی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات عشایر خوزستان را استان‌های دیگر ندارند بیان کرد: به عنوان مثال یکی از مشکلات عمده عشایر خوزستان در حوزه راه است چرا که مناطق سخت گذر زیاد و صخره‌ای وجود دارد و پراکندگی و گستردگی این عشایر در خوزستان زیاد است.
رییس سازمان امور عشایر کشور گفت: تا جایی که برای ما امکان پذیر بود اعتباراتی را در حوزه راه اختصاص دادیم چرا که این راه‌ها علاوه بر کمک به عشایر، به عنوان خطوط ارتباطی بین استانی نیز محسوب می‌‌شوند.
وی ادامه داد: نقش تشکیل شورای عشایر این است که همه دستگاه‌های اجرایی را برای ساماندهی وضع عشایری که در کشور نیز به رسمیت شناخته شده اند مکلف می‌کند.
قندالی با تاکید بر اینکه از موضوعاتی که بسیار پیگیری آن هستیم تسهیلات کم بهره برای عشایر است گفت: پارسال یک هزار میلیارد ریال از مدیریت بحران کشور با سود چهار درصد دریافت کردیم که از این رقم 60 میلیارد ریال سهم استان خوزستان شد.
وی با تاکید بر نقش مهم عشایر در حوزه گردشگری توضیح داد: در این زمینه نیز با سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نشست هایی را برگزار کردیم.
رییس سازمان امور عشایر کشور با اشاره به وضعیت تشکل‌های عشایری اظهارکرد: تشکل‌های عشایری نسبت به بسیاری از تشکل‌ها پیشروتر هستند و همه خانوارها عضو آن و در عین حال فعال نیز هستند.
وی با اشاره به بیمه سلامت عشایر نیز افزود: هم اکنون 98 درصد عشایر دفترچه سلامت دارند اما در حوزه فرهنگ عشایر بی‌نهایت مشکل وجود دارند و در حوزه زیرساخت‌ها نیز مشکلات خاص خود را دارند.
قندالی با اشاره به نقش عشایر در اقتصاد مقاومتی گفت: عشایر در کشور ما 25 درصد گوشت قرمز کشور، 35 درصد صنایع دستی، 38 درصد حفظ منابع طبیعی، 8.9 درصد قلمروها و 15 نقطه جغرافیایی (که به صورت پدافند غیر عامل در آن عمل می‌کند) را به خود اختصاص داده‌اند.
استاندار خوزستان نیز گفت: عشایر ما به اندازه ای که در تولید ملی نقش دارند از درآمد سرانه سهم ندارند برای همین باید توزیع ثروت به صورت عادلانه صورت پذیرد.
غلامرضا شریعتی با تاکید بر اینکه باید تلاش شود که توزیع ثروت در حد بضاعت منطقی تر شود اظهارکرد: فرزندان عشایر یا از تحصیل باز می مانند یا در شرایطی به تحصیل ادامه می دهند که حتی امکانات حداقلی اولیه را ندارند.
وی گفت: از فرمانداران می خواهم که شورای عشایر شهرستان ها خود را برگزار کنند و در آن به بررسی مشکلات عشایر حوزه خود بپردازند.
شریعتی افزود: برای رسیدگی به وضعیت بهداشتی مدارس به ویژه مدارس دخترانه باید اقدام فوری صورت گیرد که به نظر می رسد هزینه زیادی هم نمی خواهد؛ همچنین برای طرح های زیربنایی با مسئولیت معاونت سیاسی و اجتماعی استانداری کارگروهی از سازمان منابع طبیعی، جهاد کشاورزی،جهاد نصر و سازمان امور عشایر تشکیل شود و نسبت به واگذاری زمین های درخواستی آنها اقدام شود.
7164 / 6037
خبرنگار: عاطفه جوادی ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی

ثبت نظر

ارسال