عباس آذرپیکان در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهارداشت: از سال 93 تاکنون 2 هزار میلیارد تومان قرارداد در توسعه طرحهای سرمایهگذاری در کلاسهای کانتینری، نفتی، خدماتی و انرژی در بندر شهید رجایی با بخش خصوصی به امضاء رسید که تاکنون 400 میلیارد تومان از این رقم، جذب شده است.
وی به مزایای بندر شهید رجایی برای سرمایهگذاری اشاره کرد و گفت: زیرساختهای آب، برق، فاضلاب، سیستم اطفاء و اعلام حریق و شبکههای مخابراتی برای حضور بخش خصوصی در این بندر پیشبینی شده است ضمن آنکه توسعه ریلی در بندر شهید رجایی در حال انجام است.
رئیس اداره امور عمرانی سرمایهگذاران اداره کل بنادر هرمزگان به احداث شانتینگیارد ریلی برای راهآهن و اتصال آن به شبکه سراسری ریل کشور در بندر شهید رجایی اشاره کرد و گفت: با اجرای این طرح فرآوردههای نفتی با واگن پای کشتیها آمده و سپس برای صادرات یا ترانزیت به کشتیها بارگیری می شوند؛ قطار فرآورده را مستقیم تخلیه میکند و در نزدیکی سایتهای نفتی قرار دارد.
آذرپیکان افزود: همچنین از دیگر مشوقهای ما برای جذب سرمایهگذار این است که مشاوران و پیمانکاران در بندر شهید رجایی معاف از مالیات هستند.
وی افزود: توسعه محوطه بندری، توسعه پسکرانه بندر شهید رجایی، احداث مخازن نگهداری فرآورده نفتی، آمادهسازی محوطه کانتینری و توسعه خطوط ریلی در بندر شهید رجایی از فعالیتهایی است که در راستای حضور خطوط لاینری دنیا و استقبال بخش خصوصی انجام شد.
رئیس اداره امور عمرانی سرمایهگذاران اداره کل بنادر هرمزگان گفت: در حوزه نفتی، اقدامات ما در قالب طرح جامع بندر خلیج فارس است که براساس آن اراضی قطعهبندی و زمینه سرمایهگذاری در کلاسهای مختلف نفتی نظیر بنزین، مازوت، نفتا، گازوئیل، LPG، قیر و غیره فراهم شده است.
آذرپیکان گفت: هماکنون بیش از 70 درصد این قطعات تهیه شده، توسط بخش خصوصی به بهرهبرداری رسیده است.
وی گفت: با این زیرساختها و مطالعات انجام شده ظرفیت «درجای» احداث مخازن نفتی در بندر به 2 میلیون و 500 هزار تن ارتقاء یافته است؛ در واقع شرایطی فراهم شد تا دستیابی به این رقم آسان باشد اما امروز ظرفیت بهرهبرداری شده 300 هزار تن است.
رئیس اداره امور عمرانی سرمایهگذاران اداره کل بنادر هرمزگان ادامه داد: قراردادهای حوزه نفتی تا قبل از سال 93 رقم 300 هزار تن بود و از سال 94 تاکنون این رقم شامل یک میلیون و 500 هزار تن قرارداد منعقد شده و در حال ساخت است.
وی ادامه داد: در مطالعات انجام شده جهت تناسب بین ظرفیت دریایی و خشکی، مطالعاتی نظیر احداث 2 پست اسکله 100 هزار تنی و ارتقای 2 پست اسکله 5 هزار تنی به 15 هزار تن در دستور کار اداره بنادر و دریانوردی استان هرمزگان قرار گرفت و انجام شد.
آذرپیکان گفت: پس از سال 93 تاکنون ظرفیت 1.5 میلیون تن در مخازن نفتی با پیشرفت مناسبی در حال ساخت است که انتظار میرود تا سال 1399 ظرفیت «درجای» بندر شهید رجایی در این حوزه به 2.5 میلیون تن برسد.
وی افزود: همچنین در این بندر به دلیل آنکه بزرگترین بندر کانتینری کشور است تلاش شد در زیرساختهای عمرانی از متریال و مصالح روز دنیا استفاده شود و سرمایهگذاران هم ملزم به استفاده از این مصالح هستند.
انتهای پیام/م