عبدالکریم درویش زاده در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با توجه به احداث دو کارخانه فولاد شادگان و فولاد اروند و وجود دو بندر مهم امام خمینی در ایران و بندر بصره عراق، این تفاهم نامه میان میان وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل منطقه آزاد اروند به امضا رسید.
وی افزود: این خط آهن به دلیل وجود کارخانجات فولادسازی یکی از خطوط پرتردد و پر ترافیک استان و کشور خواهد بود و به طور حتم در رونق اقتصادی شادگان و خرمشهر نقش اساسی خواهد داشت.
مدیر کل راه آهن جنوب تصریح کرد: مطالعات مسیریابی این خط تا پایان سال جاری توسط مشاور ذی صلاح انجام می شود.
درویش زاده گفت: با توجه به اینکه این خط ریلی از کنار تالاب شادگان عبور می کند علاوه بر مطالعات مسیریابی به مطالعات دقیق زیست محیطی هم نیاز دارد.
وی ادامه داد: علاوه بر این با توجه به اینکه مسیر از یک منطقه خاص نزدیک دریا رد می شود علاوه بر مطالعات زیست محیطی به مطالعات زمین شناسی هم نیاز دارد.
مدیرکل راه آهن جنوب عنوان کرد: به لحاظ زیرسازی نیز مسیر دارای شرایط ویژه ای است که مشاور باید ملاحظات زمین شناسی را مد نظر قرار دهد.
درویش زاده با بیان اینکه اعتبار اختصاص داده شده از طرف راه آهن به این مسیر یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است، اضافه کرد: بقیه هزینه از طریق منطقه آزاد اروند تامین می شود.
برآورد ۴ هزار میلیارد ریال هزینه
وی بیان کرد: برآورد هزینه واقعی پس از انجام مطالعات مشخص می شود اما پیش بینی می شود چهار هزار میلیارد ریال هزینه داشته باشد.
به گفته مدیرکل راه آهن جنوب، اعتبار مورد نیاز این طرح که از طرف راه آهن کشور تعهد شده، مشخص است اما به مصوبه هیئت وزیران نیاز دارد تا پس از تصویب در هیئت دولت اختصاص می یابد.
درویش زاده افزود: پیش بینی می شود که ساخت این مسیر سه سال زمان ببرد.
وی همچنین عنوان کرد: امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم کار مطالعات را انجام دهیم و عملیات اجرایی را شروع کنیم.
مدیرکل راه آهن جنوب ادامه داد: احداث این خط هم برای راه آهن کشور مهم است و هم در رونق اقتصادی خرمشهر و شادگان اهمیت دارد و از آن جایی که بندر امام را به بندر بصره عراق متصل می کند در مبادلات دو کشور هم بسیار حائز اهمیت است.
درویش زاده گفت: یکی از مواردی که می شود به آن اشاره کرد حمل نفت عراق از این مسیر است.