کوتاه اقتصادی

  • یکشنبه 9 آبان 1395 ساعت 20:42



* عملیات کابل‌برگردان با هدف توسعه شبکه کابل در مراکز مخابرات پیروزی، شهید عاطف، شهیدان غیاثی، میناوند طالقانی از تاریخ 10 آبان ماه آغاز می‌شود. به گزارش روابط عمومی مخابرات منطقه تهران و البرز، با اجرای عملیات مذکور ارتباط تلفنی مشترکین در مرکز مخابرات پیروزی با پیش شماره‌های 3325، 3330 الی 3336، 3660، 3378، 3379 در محدوده اتوبان امام علی‌(ع)، خیابان‌های پیروزی، قانون، زینتی افخم و در مرکز مخابرات شهید عاطف با پیش شماره‌های 7729، 7770 الی 7774، 7670، 7776، 7786 الی 7788 در محدوده بلوار پروین‌، خیابان‌های 188 و 178 شرقی، تیرانداز به مدت 3 روز با اختلال همراه است. براساس همین گزارش با اجرای عملیات کابل برگردان ارتباط تلفنی، دیتا و همراه مشترکین در مراکز مخابراتی شهیدان غیاثی، میناوند طالقانی از ساعت 2 بامداد به مدت 8 ساعت دچار اختلال می‌شود.
* روابط عمومی بانک صادرات با انتشار بیانیه‌ای اشاره به خبر رفع تحریم‌های بانکی از سوی شورای اجرایی اتحادیه اروپا اعلام کرد این خبر نگاه جدیدی را برای همه ذینفعان بانک صادرات ایران به ارمغان آورد. در این بیانیه آمده است: تحریم‌های بین‌المللی، در کنار دیگر مشکلات، گره‌های ناگشودنی بر کار این بانک زده بود که با تدبیر و دور‌اندیشی مقام معظم رهبری مدظله‌العالی و تلاش دولت طی مذاکرات متعدد با  مقامات مختلف اتحادیه اروپا و با تمهیدات پیوسته حقوقی بانک گشوده شد تا به یاری خداوند و تلاش مجدانه کارکنان بانک، بویژه در شعب و واحد‌های خارج از کشور، خروج از تحریم شعب بین‌الملل بانک صادرات ایران و شعبه لندن، فصل جدیدی را آغاز کند. برداشته شدن انسداد از دارایی‌های بزرگترین بانک بورسی کشور که به تنهایی دارای بیش از پنجاه درصد توانمندی‌های نظام بانکی در خارج از کشور می‌باشد، نه تنها برای ذی‌نفعان این بانک بلکه برای کل اقتصاد کشور نیز نوید بخش و مفید است. کسب رتبه‌های ملی و بین‌المللی، به ویژه امتیاز اخیر در رتبه بندی 1000 بانک برتر که مقام دویست و شصت و چهارمین بانک برتر جهان را به انتخاب نشریه معتبر و بین‌المللی بنکر به بانک صادرات ایران اعطا کرد، مبین توانمندی‌ها، و اعتبار بین‌المللی این بانک است. از این رو امید می‌رود؛ ورود مجدد به عرصه بانکداری بین‌المللی با در نظر گرفتن توانایی‌ها و ظرفیت‌های بالای این بانک و ارتقای پیوسته آن، آثار اقتصادی فراوانی از جمله؛ تسهیل و تسریع در تجارت بین‌الملل، کاهش هزینه‌های مبادلات ارزی، افزایش سرمایه‌گذاری را بوجود آورد و ثمرات بانکی همچون؛ افزایش ارزش سهام بانک، تنوع خدمات ارزی و  افزایش سود‌آوری را نیز در پی داشته باشد.
* ارزیابی شاخص‌های ده‌گانه فضای کسب و کار نشان می‌دهد که ایران در سال 1394 در هشت شاخص کسب و کار سر جمع 15 پله سقوط کرده است و تنها در دو شاخص یک پله صعود داشته است. به گزارش نسیم بالاترین سقوط ایران در شاخص کسب و کار بانک جهانی مربوط به شروع کسب و کار با پنج پله سقوط و شاخص دسترسی به انرژی الکتریکی با چهار پله سقوط بوده است. در اکثر زیرشاخص‌های این رتبه‌بندی نیز وضعیت ایران بدتر شده است، به این ترتیب که رتبه شروع کسب و کار از 97 به 102، رتبه دریافت برق از 90 به 94، رتبه ثبت دارایی‌ها از 85 به 86، رتبه دریافت اعتبار از 97 به 101، رتبه پرداخت مالیات از 99 به 100، رتبه اعمال قراردادها از 69 به 70 و رتبه حل‌وفصل ورشکستگی از 155 به 156 رسیده است. در حمایت از سرمایه‌گذاران اقلیت و تجارت فرامرزی رتبه ایران 1 پله بهبود یافته و به ترتیب از 166 و 171 به 165 و 170 کاهش یافته است.
* رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر از ارائه‌ پیشنهاد ایجاد بانک یا بانک‌های طلا خبر داد؛ طرحی که هنوز در حد حرف است.محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که طرح ایجاد بانک یا بانک‌های طلا را به چند بانک مختلف پیشنهاد کرده‌ایم، اظهار کرد: در این سیستم چرخه‌ای به وجود می‌آید و مردم طلای خود را به عنوان سپرده در اختیار بانک می‌گذارند و سود ناچیزی نیز به آنها تعلق می‌گیرد و هر زمان که طلای خود را درخواست کردند بانک عامل مورد نظر به میزان طلای سپرده شده، طلا در اختیار آنها قرار می‌دهد. وی ادامه داد: بانک‌ها نیز پس از این‌که طلا را از مردم دریافت کردند آن را در اختیار واحدهای تولیدی قرار می‌دهند تا این واحدها سرمایه ایجاد شده را با وثیقه به کار گیرند و در فعالیت‌های مختلف از جمله صادرات از آن استفاده کنند و سالانه همان طلا را با کارمزد پایین به بانک بازگردانند.

ثبت نظر

ارسال