به گزارش ایرنا، سید صدرالدین موسوی روز سه شنبه در جلسه کارگروه توسعه صادرات، افزود: مسئولان باید به روش های مختلف از صادرکنندگان حمایت کنند و موانع پیش روی آن ها را بردارند.
وی اضافه کرد: استان قم ظرفیت های زیادی در عرصه صادرات کالا دارد و توسعه صادرات نیازمند شناسایی بازارهای مصرف از سوی کارشناسان ذیربط است.
وی بیان کرد: صادرکنندگان استان قم در صادرات کالاهای مصرفی به بازار عراق موفق بوده اند و می توانند با همین رویکرد در سایر کشورها نیز بازارهای مصرفی را شناسایی و محصولات قم از جمله سوهان و صنایع دستی را صادر کنند.
موسوی ادامه داد: محصولات صادراتی که در کشور عراق با اقبال مردم مواجه شده باید شناسایی و به صادرکنندگان معرفی شود.
وی با اشاره به برپایی نمایشگاه عرضه کالا در شهر نجف، گفت: مسئولان متولی این کار باید هزینه های حمل کالا و اقامت شرکت کنندگان در شهر نجف را کاهش دهند تا بتوان نمایشگاهی پربار در تاریخ تعیین شده برپا کرد.
رئیس اتاق بازرگانی قم نیز در این جلسه گفت: برای هر مترمربع از فضای نمایشگاه عرضه کالا در شهر نجف 175 دلار در نظر گرفته شده که هزینه حداقلی یک شرکت برای حضور در این نمایشگاه 100 میلیون ریال برآورد شده است.
ابوالفضل خاکی افزود: در سال های گذشته سازمان توسعه تجارت برای حضور شرکت ها در نمایشگاه های خارج از کشور 50 درصد تخفیف در نظر می گرفت که در همین راستا امیدواریم سازمان های ذیربط از صادرکنندگان قم نیز برای حضور در نمایشگاه نجف حمایت کنند.
وی هم چنین با بیان این که 150 صادرکننده در قم وجود دارد، گفت: برای تعیین صادرکننده نمونه، 20 تن ثبت نام کرده اند که تلاش خواهد شد از همه آن ها در تعریف مختلف از جمله صادرکننده نمونه، برتر و قابل تقدیر تجلیل شود.
نخستین نمایشگاه قم با عنوان «جشنواره فروش کالاهای ایرانی» از چهارم تا دهم دی ماه امسال با عرضه محصولات مصرفی از جمله پوشاک، صنایع غدایی و ساختمانی در نجف اشرف برپا می شود.
جلسه کارگروه توسعه صادرات استان قم با دستور جلسه بررسی نحوه برپایی نمایشگاه نجف و هم چنین تعیین تعداد صادرکنندگان نمونه استان در دفتر معاونت اقتصادی استانداری قم برگزار شد.
/2085/ 1175 خبرنگار: سمیه حیدری ** انتشاردهنده: رضا علیمحمدی