به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در سفری 2 روزه فردا ( چهارشنبه ) وارد اصفهان می شود و در فرودگاه بین المللی این شهر مورد استقبال استاندار و مسئولان محلی قرار می گیرد.
** با افتتاح ورزشگاه نقش جهان، آرزوی دیرینه فوتبال دوستان اصفهان محقق می شود
ورزشگاه نقش جهان از جمله طرح های بزرگ اصفهان است که با گذشت 20 سال از آغاز عملیات ساخت آن، فردا به دست معاون اول رئیس جمهوری افتتاح و به بهره برداری می رسد.
نقش جهان که در ابتدا به ورزشگاه بزرگ یا ورزشگاه المپیک (دهکده المپیک) معروف بود در سال 1367 طراحی و کلنگ آن پس از ایجاد مؤسسه ای به نام ورزشگاه بزرگ به منظور پیگیری مراحل ساخت آن، در سال 1368 از سوی مدیرعامل وقت این مؤسسه به زمین زده شد.
فعالیت های آغازین ساخت این ورزشگاه از سال 1372 شروع شد و با خاکبرداری در سال 1374 ادامه یافت و در نهایت در 29 مرداد 1375 عملیات اجرایی این ورزشگاه آغاز شد.
مرحله نخست این ورزشگاه که در سال 1381 افتتاح شد، فقط برای مسابقات فوتبال مورد استفاده قرار گرفت و تیم سپاهان در سال های 1381 تا 1386 بازی های خانگی خود را در این ورزشگاه برگزار می کرد.
سپس در سال 1386 این ورزشگاه برای ساخت فاز دوم تعطیل شد تا این که در 8 آذر 1393، وزارت ورزش و جوانان و شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور، مدیریت اجرایی ورزشگاه نقش جهان را برای تکمیل و بهره برداری آن به مجتمع فولاد مبارکه واگذار کردند.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در زمان عقد قرارداد واگذاری مدیریت اجرایی این ورزشگاه به این شرکت گفت: این ورزشگاه در طی 20 ماه و در سال 1395 تکمیل خواهد شد.
اکنون این وعده محقق شده و این ورزشگاه آماده بهره برداری است.
براساس توافق انجام شده با وزارت ورزش و جوانان، بهره برداری از این ورزشگاه به مدت 20 سال به باشگاه سپاهان واگذار شد.
*** خط یک قطارشهری اصفهان تا چهار راه تختی به بهرداری می رسد
بهره برداری از مرحله دوم خط قطارشهری اصفهان حد فاصل میدان شهدا تا چهار راه تختی این شهر نیز از جمله طرح های حائز اهمیت برای شهروندان اصفهانی است که فردا با حضور معاون اول رئیس جمهور به بهره برداری می رسد.
باتوجه به شدت آلودگی کلانشهر اصفهان طی سال های گذشته، بهره برداری از قطارشهری این کلانشهر نقش موثری در بهبود کیفیت هوای اصفهان دارد و بهره برداری از قطارشهری بعنوان وسیله نقلیه ای پاک و سریع السیر به توسعه امکانات رفاهی شهر کمک می کند.
بخش نخست قطار شهری اصفهان از شهرک قدس تا میدان شهدا بطول 11 کیلومتر با 10 ایستگاه از جمله ایستگاه های قدس، بهارستان، گلستان، شهید مفتح، شهید علیخانی، جابر و کاوه پس از 14 سال در مهرماه سال گذشته افتتاح شد.
ایستگاه تختی یکی از اصلی ترین ایستگاه های قطار شهری اصفهان به شمار می رود که در محل چهار راه تختی اصفهان واقع شده است.
تختی یازدهمین ایستگاهی است که قطار شهری اصفهان به آن وارد می شود و در ساخت این ایستگاه از معماری ایرانی و اسلامی استفاده شده است، نور مناسب و سیستم تهویه مطلوب از دیگر ویژگی های ایستگاه یازدهم قطار شهری می باشد.
کل خط یک قطارشهری اصفهان بطول 20 کیلومتر و مشتمل بر 20 ایستگاه است، که نقطه شروع خط یک ایستگاه قدس در خیابان امام خمینی(ره) و نقطه پایانی آن ایستگاه دفاع مقدس در ترمینال صفه است که طبق قول مسئولان سال آینده خط یک متروی اصفهان به طور کامل دراختیار شهروندان قرار می گیرد.
خاطرنشان می شود؛ مجلس شورای اسلامی در سال 79 بودجه ساخت خطوط قطار شهری اصفهان را تصویب کرد و سال 1380 نیز طراحی تفصیلی خط شمال به جنوب مترو به طول 12.5 کیلومتر آغاز شد.
چهار سال بعد و در سال 84، طول خط یک متروی اصفهان به 20.2 کیلومتر افزایش یافت و عملیات ساخت مترو تاکنون نیز ادامه داشته است.
تفکر ایجاد قطار شهری در اصفهان به زمان احداث ذوب آهن در دهه 1340 باز می گردد که مطالعه و پیشنهاد اولین مسیر از طرف مشاور خارجـــی از فرودگاه بین المللی اصفهان به فولاد شهر و ذوب آهن مطرح و ارائه شد که هیچگاه این طرح به مرحله اجرا در نیامد.
سپس در سال 1355 توسط مهندسان مشاور سوئدی مطالعات جامع حمل و نقل شهر اصفهان انجام و طرح شبکه مترو سبک و اتوبوس ارائه شد که آن هم بلا استفاده ماند.
در سال 1363 مطالعات حمل ونقل برون شهری توسط مجتمع فولاد مبارکه و اساتید و کارشناسان دانشگاه صنعتی انجام گرفت که این مطالعات محدود به ایجاد قطار مسافربری منطقه صنعتی حاشیه زاینده رود بود.
طی سالهای 1366 تا 1369 مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک اصفهان توسط دانشگاه صنعتی و با مدیریت سازمان حمل ونقل و ترافیک انجام و متعاقب آن بین سالهای 73-1371 مطالعات پیش امکان پذیری حمل ونقل انبوه منطقه اصفهان توسط مشاور فرانسوی سوفرتو و در سالهای 75-1374 مطالعات امکان پذیری آن توسط مشاور استرلیایی ppk انجام شد و شبکه حمل و نقل انبوه منطقه اصفهان مشخص گردید.
در سالهای 77-1375 طراحی اولیه خطوط اولویت دار قطارشهری اصفهان و حومه انجام می پذیرد و در سال 79 بودجه احداث قطارشهری در 5 شهر کشور در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.
در سال 1380 طرح نهایی خط یک ( شمال - جنوب ) به طول 12/5 کیلومتر مصوب و عملیات اجرایی ساخت تونل آن آغاز شد و با اضافه شدن 7/7 کیلومتر مسیر کاوه تا قدس (شمال - غرب) اینک خط اول قطار شهری اصفهان از شمال غرب تا جنوب بطول 20/12 کیلومتر است.
شرکت در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان و دیدار با رئیس حوزه علمیه اصفهان و رئیس حوزه ولی عصر (ع) از دیگر برنامه های اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری و رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در روز چهارشنبه اعلام شده است.
7150/ 2093 ** خبرنگار: علی نعمانی ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر
کانال اطلاع رسانی https://telegram.me/esfahanirna