تاکید مسئولان و نمایندگان بر پرداخت سریعتر تسهیلات بانکی به واحدهای تولیدی

اصفهان- ایرنا- جمعی از مسئولان کشوری و استانی و نمایندگان مردم اصفهان در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی که با حضور معاون اول رئیس جمهوری برگزار شد، بر پرداخت هرچه سریعتر تسهیلات بانکی و حمایتی به واحدهای تولیدی صنعتی و کشاورزی تاکید کردند.
  • پنجشنبه 13 آبان 1395 ساعت 12:14
به گزارش ایرنا، جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان اصفهان شامگاه چهارشنبه با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری و شماری از وزرا و اعضای هیات دولت یازدهم در استانداری اصفهان برگزار شد.
معاون اول رئیس جمهوری در این نشست با تاکید براینکه در پیشرفت طرح های اقتصاد مقاومتی با هیچکس تعارف نداریم، گفت: تعدادی طرح در زمینه اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شده و ما آنها را برای اجرا ساماندهی کردیم.
جهانگیری افزود: اینکه تعدادی از مدیران در استان تشخیص دهند که نباید تسهیلات به واحدهای صنعتی پرداخت شود ، قابل قبول نیست.
وی درباره پرداخت تسهیلات به واحدهای صنعتی کوچک و متوسط در استان اصفهان اظهار کرد: از یکهزار و 415 واحد معرفی به بانک ها فقط حدود 400 واحد تسهیلات دریافت کرده اند که این موضوع نشان می دهند که بانک های این استان در این زمینه عقب هستند و این موضوع از نظر من قابل قبول نیست.
وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز دراین جلسه گفت: نزدیک به 15 هزار واحد صنعتی و کشاورزی کوچک و متوسط در سراسر کشور موفق به دریافت تسهیلات حمایتی با مجموع اعتبار 11 هزار میلیارد ریال شدند.
محمد رضا نعمت زاده، افزود: بانک ها در این زمینه فعال شده اند هرچند لازم است در برخی استان ها سرعت پرداخت تسهیلات به واحدهای صنعتی و کشاورزی کوچک و متوسط افزایش یابد و پرونده های باقی مانده زودتر به نتیجه برسد.
استاندار اصفهان نیز با اشاره به عملکرد استان اصفهان در اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی گفت: اعطای بسته حمایتی دولت به واحدهای تولیدی کوچک و متوسط یکی از این طرحهاست که سهم استان 600 واحد با حدود 10 هزار میلیارد ریال اعتبار است.
رسول زرگرپور افزود: عملکرد استان اصفهان در این زمینه از سهمیه تعیین شده فراتر بوده و چهار هزار و 652 واحد صنعتی و کشاورزی در سامانه بهین یاب ثبت نام کردند که از میان آنها دو هزار و 311 واحد بررسی و تصویب شدند.
استاندار اصفهان ادامه داد: از میان واحدهای بررسی شده تاکنون یکهزار و 415 واحد برای دریافت تسهیلات به اعتبار 12 هزار و 800 میلیارد ریال به بانک ها معرفی شدند که از میان آنها 404 واحد موفق به اخذ تسهیلات با اعتبار دو هزار و 850 میلیارد ریال شدند.
وی با اشاره به مشکل برخی متقاضیان برای تکمیل پرونده های خود در بانک ها گفت: فرایند پرداخت تسهیلات در اصفهان همچنان ادامه دارد اما لازم است که سرعت بیشتری بگیرد.
زرگرپور خاطرنشان کرد: علاوه بر بسته حمایتی دولت، سیستم بانکی نیز بطور جداگانه در استان اصفهان به 934 واحد صنعتی تسهیلات با مجموع اعتبار هفت هزار و 500 میلیارد ریال پرداخت کرده است.
استاندار اصفهان همچنین به دو محور اصلی دیگر اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: تهیه و تدوین برش استانی طرح های ملی اقتصاد مقاومتی، پیشنهاد طرح های جدید استانی و ارائه راهکارهایی برای رفع موانع یکی از این محورهاست که مرحله نخست آن را پشت سر گذاشتیم و وارد مرحله دوم یعنی پایش و کنترل طرح ها شدیم.
وی واگذاری طرح های دولتی به بخش غیر دولتی را از دیگر محورهای اصلی طرح های اقتصاد مقاومتی خواند و افزود: از چهار هزار طرح ناتمام در استان اصفهان، 800 طرح قابل واگذاری است که از میان آنها یکصد طرح انتخاب شده است.
زرگرپور تصریح کرد: اما تغییر مداوم دستورالعمل ها باعث شد که این بخش پیشرفت قابل قبولی در استان اصفهان نداشته باشد.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان نیز در این جلسه گفت: در پرداخت تسهیلات به واحدهای صنعتی باید بررسی و مشخص شود که به هر واحد چه مقدار تسهیلات تعلق گیرد تا بتوان در آن تحول ایجاد کرد.
آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد افزود: دولت یازدهم تلاش کرد تا به حدود هفت هزار واحد صنعتی کمک کند اما این کمک باید با بررسی و کار کارشناسی باشد.
وی اظهار کرد: برخی تسهیلات داده شده کارهای خوبی است که انجام شد اما لازم است مساعدت بیشتری در زمینه ضمانت ها و بدهی برخی واحدهای تولیدی صورت گیرد.
وی همچنین با اشاره به اشتغال دانش آموختگان، جوانان و زنان گفت: ما برای همه دانش آموختگان دانشگاهی از جمله دختران که در رشته های مختلف تحصیل کرده اند، فرصت شغلی نداریم بهمین دلیل باید ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه ها متناسب با فرصت های شغلی تعیین شود.
آیت الله طباطبایی نژاد افزود: لازم است فرصت های شغلی برای زنان نیز در واحدهای تولیدی مانند دوزندگی، قالی بافی و صنایع دستی ایجاد و از واردات بی رویه کالاها جلوگیری شود.
وی تاکید کرد: یکی از اقدام های مهم در اقتصاد مقاومتی، فرهنگ سازی است و باید برخی مشاغل سنتی و قدیمی را احیا کنیم.
امام جمعه اصفهان همچنین پیشنهاد کرد که خریدار محصول های قالی بافی در کشورمان مانند گندم، دولت باشد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان نیز در این جلسه گفت: بین 25 تا 30 درصد واحدهای صنعتی در این استان تعطیل، 34 درصد نیمه تعطیل و 40 درصد فعال است.
اسرافیل احمدیه با بیان اینکه بانک ها در کل کشور در پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی عقب هستند، افزود: اصفهان از نظر ثبت نام واحدها برای دریافت تسهیلات رتبه نخست، در زمینه کارگروه استانی، رتبه نخست، در درخواست های ارجاعی به شعبه های بانک ها رتبه نخست و در عقد قرارداد با بانک ها برای دریافت تسهیلات رتبه سوم کشوری را دارد.
وی با بیان اینکه تا کنون حدود 30 درصد از تسهیلات در نظر گرفته شده برای استان اصفهان تخصیص یافته است، اظهار کرد: هنوز پرونده مربوط به 289 واحد تولیدی در بخش صنعت، معدن و تجارت برای پرداخت تسهیلات بررسی نشده است.
احمدیه برخی مشکل های موجود برای پرداخت تسهیلات را سخت گیری بیش از حد بانک ها از جمله اخذ وثیقه، عدم پذیرش محل اجرای طرح و مازاد ارزش وثیقه قبلی از سوی برخی بانک ها، عدم امضا تفاهمنامه بین برخی بانک ها با صندوق سرمایه گذاری، عدم پذیرش طرح های بالای 60 درصد پیشرفت از سوی برخی بانک ها و عدم اعطای وام به برخی واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل عنوان کرد.

*** دغدغه های نمایندگان اصفهان
نماینده مردم فلاورجان در مجلس نیز در این جلسه با اشاره به بودجه استان اصفهان گفت: اصفهان پس از تهران بالاترین پرداخت ها و درامدها را دارد اما از نظر بودجه ای در ردیف 28 یا 29 است.
حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی با اشاره به حساسیت هایی که درباره اصفهان وجود دارد افزود: دولت اجازه دهد که ما خودمان با پولی که در اختیار داریم این استان را مدیریت کنیم.
وی همچنین تاکید کرد: برای فعال سازی واحدهای تولیدی تعطیل شده باید جلوی واردات و قاچاق بی رویه کالا را بگیریم.
نماینده مبارکه نیز با اشاره به موضوع مالیات گفت: مدیریت و منابع مالی همه بهانه است و اگر برنامه ریزی واقعی انجام شود همه مشکل ها حل خواهد شد.
زهرا سعیدی مبارکه افزود: درباره مساله آب نیز لازم است پاسخ روشنی به ما داده شود تا آن را به کشاورزان منتقل کنیم.
همچنین نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در این جلسه تاکید کرد: قیمت تسهیلات بانکی بالا و فرایند بانک ها برای دریافت تسهیلات بسیار دشوارست.
حسینعلی حاجی دلیگانی افزود: مردم برای دریافت وام های قالی بافی و صنایع دستی از صندوق کارآفرینی امید از پنج سال گذشته منتظرند.
وی خاطرنشان کرد: از اعتبار هفت هزار میلیارد ریالی مصوبه های سفر ریاست جمهوری به استان اصفهان تا کنون یکهزار و 500 میلیارد ریال تخصیص یافته است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس نیز در این جلسه با بیان اینکه تناسبی بین درآمدها و اعتبارهای استان اصفهان وجود ندارد، گفت: یکی از مشکل های این استان در زمینه اعتبارها، این است که در جلسه های مختلف بر روی اسم اصفهان حساسیت زیادی وجود دارد.
حمید فولادگر با اشاره به موضوع زاینده رود افزود: برای حل مشکل آب هیچ راه‌حلی جز یک طرح ملی با استفاده از اعتبار ملی قوی نیست.
وی با اشاره به اینکه در استان اصفهان به دلایلی مانند مالیات در بخش خصوصی، سرمایه گریزی داشتیم، اظهار کرد: درآمدهای مالیاتی این استان در سال های 92 و 93 تا بیش از 90 درصد محقق شد اما پارسال بدلیل رکود، 75 درصد آن محقق شد.
یکی دیگرازنماینده های مردم اصفهان درمجلس نیز گفت: بانک ها به واحدهای صنعتی و کشاورزی برای دادن تسهیلات فشار وارد می کنند و 22 نوع مدرک و سند می خواهند.
حجت الاسلام احمد سالک افزود: از 9 هزار و 200 واحد صنعتی استان اصفهان دو هزار و 200 واحد تعطیل است بهمین دلیل لازم است در حمایت از آنها تسریع شود.
وی همچنین خواهان توجه بیشتر به صنایع خانگی دربرنامه های اقتصاد مقاومتی و استمهال وام های کشاورزی بدلیل خشکسالی شد و گفت: قبل از این جلسه تصمیم های حمایتی خوبی در زمینه آب گرفته شد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان اصفهان نیز در این جلسه به ارائه گزارش پیشرفت هشت طرح اقتصاد مقاومتی در این استان پرداخت.
معاون اول رییس جمهوری و رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ظهر چهارشنبه به منظور افتتاح چند طرح عمرانی و صنعتی وارد اصفهان شد.
وزیران ورزش و جوانان، کار و رفاه اجتماعی، نیرو، کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، اقتصاد و رئیس سازمان محیط زیست در این سفر دو روزه معاون اول رئیس جمهوری را همراهی می کنند.
گ/3011 / 6022 خبرنگار: آسیه معینی ** انتشار:عمادی
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/esfahanirna

ثبت نظر

ارسال