به گزارش روز پنجشنبه پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، مهرداد تقی زاده با بیان اینکه شهرهای جدید باید در طرح جامع کلانشهرها دیده شوند و در محور توسعه قرار گیرند، افزود: این شهرها به عنوان فضایی برای سرریز جمعیتی کلانشهرها ایجاد شدند.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی یادآورشد: شهرسازی ریل پایه، تجربه و طرحی است که در دنیا دهها سال پیش مطرح شده و ضرورت آن از سوی همه متخصصان حمل و نقل و شهرسازی و همه مدیران شهری مورد تاکید قرار گرفته است.
وی افزود: سیستمهای حمل و نقل ریلی به دلیل بالا بودن ضریب ایمنی و مصرف سوخت کمتر و نقشی که در کاهش ترافیک درون و برون شهری دارند از اهمیت زیاد برخوردارند.
تقیزاده بیان کرد: باید در سیستم حمل و نقل برون شهری همچنین طراحی شهرها از ابتدا با بازنگری آن به حمل و نقل ریلی توجه خاص شود و دراین زمینه نخستین همایش شهرسازی ریل پایه سال گذشته برگزار شد و بهمن ماه امسال قرار است دومین همایش آن برگزار شود.معاون وزیر راه وشهرسازی با تاکید بر اینکه تاکنون حمل و نقل و شهرسازی ریلی بیشتر در سطح شعار مطرح شده و مغفول مانده است، ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک بودجهها و طرحهای اولویتدار به آن اختصاص یابد.
به گزارش ایرنا، دومین همایش شهرهای ریل پایه در بهمن ماه امسال در تهران برگزار می شود؛ این در همایش راهکارهای توسعه منطقه ای و مجموعه شهری، بهینه سازی و یکپارچه سازی حمل و نقل، تامین مالی و پیاده سازی آن و چگونگی بازآفرینی و طراحی شهری ریل پایه توسط متخصصان و کارشناسان شبکه ریلی ارائه می شود.
افزایش رفت و آمدهای روزانه مردم در بسیاری از کلانشهرها و حجم تردد جمعیت در بسیاری از خیابان ها و ترافیک خودروها در بزرگراه ها، چهره شهرها را به پارکینگ بزرگی تبدیل کرده است که تنها راهکار برون رفت از این چالش ها، حرکت به سمت طراحی شهرهای ریل پایه است.
اقتصام**1108** 2023** خبرنگار: ایرج منصوری ** انتشاردهنده: لطیف نکوئی