به گزارش ایرنا علی اوسط هاشمی روز شنبه در نشست مدیریت یکپارچه سواحل سیستان و بلوچستان اظهار داشت: صادرات 9 میلیون تن کالای این استان در 6 سال اخیر از سایر بنادر کشور قابل قبول نیست.
وی گفت: باید کمیته ای در استان فعال شود تا چرایی نبود اشتیاق در واردکنندگان و صادر کنندگان به حمل کالاهای خود از بنادر سیستان و بلوچستان را مورد بررسی جدی قرار دهد.
وی افزود: همچنین با توجه به اینکه ظرفیت بنادر چابهار از 2.5 میلیون تن کنونی به 8.5 میلیون تن افزایش می باید باید متناسب با این ظرفیت ایجاد شده کمیته ای مامور شود تا مکانیزم های تشویقی مناسب را برای صادرات و واردات کالا در نظر گیرد.
وی تاکید کرد: از آنجایی که هیچ طرحی به این وسعت نمی تواند ظرفیت ایجاد کند پس باید با ارائه راهکارهای لازم برای افزایش گرایش فعالان اقتصادی داخلی و خارجی از این ظرفیت ملی و منطقه ای به نحو احسن استفاده کنیم.
وی با اشاره به نحوه برداشت و خروج آب از مجموعه واحدهای پتروشیمی سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به اینکه این مساله به عنوان یک دغدغه زیست محیطی مورد توجه بود با همدلی و همراهی خوب در استان مقرر شد برنامه ریزی مناسب در این زمینه صورت گیرد.
وی میزان آب خروجی از واحدهای پتروشیمی به دریا را 67 میلیون متر مکعب ذکر کرد و افزود: با توجه به اینکه پس آب ورودی به دریا نیز قابل استفاده است بنا داریم یک فرصت سازی دیگری در این زمینه انجام شود که همه این اقدامات با نظارت مشاور ناظر در دستور کار قرار خواهد گرفت تا در آینده نزدیک مورد بهره برداری قرار گیرد.
استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به پس کرانه های بنادر شهید بهشتی و کلانتری گفت: با وجود اینکه در استان به بنادر بزرگ و وسعت آبهای آزاد و نقش آفرینی در میان کشورهای سواحل اقیانوس هند و آسیای میانه می اندیشیم قرار نیست که همه نیاز پس کرانه منطقه را در چابهار جستجو کنیم.
وی افزود: مقرر شده استفاده از دره لیپار به عنوان یک پس کرانه بزرگ مورد توجه مهندسان ناظر پتروشیمی قرار گیرد.
هاشمی ادامه داد: با کلیات این طرح موافقت شده و مسئولان موظف اند در کوتاه ترین زمان جنبه های گوناگون آن را مورد بررسی قرار دهند.
وی از راه اندازی آزمایشی نخستین خط کشتی رانی ایران و عمان در 19 آبان خبر داد و افزود: این خط کشتی رانی در حوزه دریایی بی نظیر است و می تواند فصل جدیدی از گردشگری و توریسم در کشور بگشاید.
وی با بیان اینکه کشور دوست و برادر عمان همواره در موضع تعادل، رابطه دوستانه و عمیقی با جمهوری اسلامی داشته است گفت: راه اندازی این خط دریایی به صورت رسمی توسط رئیس جمهور در آینده ای نزدیک آغازگر فصل جدیدی از رابطه تجاری و توریستی با این کشور است.
وی با اشاره به جمعیت زیاد ساکن در سواحل دریای عمان و خلیج فارس افزود: راه اندازی این خط پیشرفته دریایی می تواند زمینه ساز فرصت مناسب برای گردشگری کشورهای منطقه باشد.
وی با مهم دانستن پیش بینی سونامی در سواحل مکران گفت: با توجه به راه اندازی واحدهای پتروشیمی در منطقه و اهمیت پیش بینی دراز مدت سرمایه گذاری های کشور، پدافند غیرعامل می تواند در این بخش با بررسی تمام جوانب نقش مهمی را ایفا کند.
وی خطاب به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و اداره کل ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان و سازمان منطقه آزاد چابهار اظهار داشت: این نهادها باید تدابیر لازم برای شنای افراد در سواحل استان را در نظر گیرند در غیر این صورت باید پاسخگو باشند.
مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز در این نشست با اشاره به آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار گفت: این طرح هم اینک با 78.5درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است.
بهروز آقایی افزود: لایروبی اسکله رمین از طریق اداره کل شیلات و اداره کل بنادر و دریانوردی در حال پیگیری است به طوری که تا 2 ماه آینده در صورت لحاظ شدن اعتبار انجام می شود.
وی خاطر نشان کرد: توسعه بنادر سیستان و بلوچستان در پنج مرحله توسط پنج مشاور خارجی و 2 مشاور داخلی در حال انجام است.
سعید محمودی مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان نیز در این نشست با اشاره به طرح پتروشیمی چابهار گفت: این طرح به عنوان موفق ترین و پیشرفته ترین طرح در 30 سال گذشته مطرح است و یک افتخار برای محیط زیست و پتروشیمی محسوب می شود.
7316**3042 خبرنگار: عصمت جهانی **انتشاردهنده: محدثه حیدری گرجی
اخبار لحظه به لحظه را در کانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال کنید. @irnazahedan