متأسفانه یکی از اشکالاتی که باعث میشود کشمش ایران نتواند بازارهای بینالمللی را تصاحب کند افزون بر کمی تولید، نوع و واریتههای مورد پذیرش کشورهای مختلف، نحوه جمعآوری، شستوشو و تفکیک و بستهبندی این محصول و عدمرعایت درجه بندی از نظر رنگ، سایز دانه و نوع و کیفیت آن است. بهطور خلاصه عدمرعایت استانداردهای جهانی از نظر فنی و بهداشتی نتوانسته جایگاه ویژهای برای این محصول خصوصا در کشورهای آمریکایی و اروپایی ایجاد کند.
در سال زراعی جاری طبق بررسیهای به عمل آمده آمریکا با تولید 315هزار تن و ترکیه با تولید 300هزار تن و ایران با تولید 150هزار تن در رقابت صادراتی هستند. از طرفی نوعی از کشمشهای ایران نظیر کشمش ملایر یا قوچان آنقدر مورد توجه اروپاییان است که تولید بعضی کشورها نظیر هند یا یونان با نام کشمش ملایر و قوچان در تابلوی بورس ازمیر یا آدنا درج میشود.
بهدلیل وجود این مشکلات و برخی مشکلات بنیادی دیگر پیشنهاد میشود با توجه به سابقه چندینساله خرید تضمینی در کشورمان، مسئولان سازمان مدیریت، وزارت جهادکشاورزی و همچنین شرکت بورسکالای ایران با هماهنگی یکدیگر برای بهبود شرایط فعلی بازار داخلی کشمش، رشد کیفیت و ایجاد استانداردهای لازم و همچنین صادراتی بهتر، برنامهریزی کنند.
درصورت ایجاد این هماهنگی، میتوان اولاً این محصول را از طریق بورسکالای ایران و با رعایت استانداردهای اعلامی معاونت باغبانی وزارت جهادکشاورزی مورد معامله قرار داد و ثانیاً شفافیت قیمت در زمینه خرید و فروش این محصول به عمل میآید؛ در این صورت میتوان با مقایسه نرخهای جهانی در زمینه صادرات این محصول نیز بهتر از گذشته اقدام کرد.