به گزارش روز یکشنبه ایرنا از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد سعیدنژاد افزود: پس از برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) شاهد بازگشت بدون قید و شرط و محدودیت لاینرهای بزرگ به ایران هستیم و این روند همچنان ادامه دارد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه پیش از تحریمها 27 لاینر بینالمللی در آبهای ایران فعالیت میکردند که با شتاب گرفتن محدودیتهای اقتصادی بسیاری از آنها رفتن را به ماندن ترجیح دادند، گفت: همه خطوط بزرگ کشتیرانی درحال بازگشت به ایران هستند و درحال حاضر17 لاینر بزرگ بدون هیچ محدودیت و شرطی وارد ایران شدهاند و بدون هیچ مشکلی بارهای خود را تخلیه و بارگیری میکنند.
به گفته سعیدنژاد، تصمیمگیری مرسک برای بازگشت به ایران تجاری است و مسائل سیاسی نقش و اهمیتی در تصمیمگیری بزرگترین شرکت حمل و نقل دریایی جهان ندارد و لاینرهای بزرگ آزادانه و در شرایط رقابتی و با استفاده از جذب بازار مناسب میتوانند تصمیم بگیرند و وارد ایران شوند.
سعیدنژاد در خصوص اهمیت بازگشت لاینرها به بندر شهید رجایی نیز گفت: مهمترین مزیت این اتفاق آن است که وقتی خطوط بزرگ کشتیرانی به سمت ایران میآیند وارد رقابت تنگاتنگ بازار میشوند و در این صورت باید شروط و رضایت بیشتر مشتری را که در واقع صاحبان کالاهای ایرانی هستند، جلب شود.
به گفته وی، این شرایط باعث میشود در یک بازار رقابتی هم کیفیت عملیات بالا برود و هم قیمت و هزینهها برای کشور پایین بیاید و در مجموع این بازار رقابتی و شرایط متنوعی که مشتری با آن مواجه است باعث بهبود شرایط کسب و کار در داخل کشور می شود.
به گزارش ایرنا، شرکت کشتیرانی مِرسک، بزرگترین شرکت حمل و نقل دریایی جهان، به علت تحریم های ظالمانه تردد خود را به بنادر ایران متوقف کرده بود. این شرکت دو هفته پیش اعلام کرد با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم ها بار دیگر تردد به بنادر ایران را آغاز می کند.
اقتصام**1108**خبرنگار:ایرج منصوری**انتشاردهنده:مژگان توانا