هر چه زودتر با مینی بوس های تهران عکس یادگاری بیندازید

تهران- روزنامه همشهری- شماره 6957- فاز دوم نوسازی مینی بوس های فرسوده پایتخت آغاز شده و تا پایان سال این وسایل از تهران می روند.
  • یکشنبه 16 آبان 1395 ساعت 11:53
گره کور بخت مینی‌بوس‌های پایتخت رفته‌رفته باز می‌شود؛ گرهی که ۲۷سال بسته مانده بود و کسی به فکر باز کردنش نبود، سرانجام در سال‌جاری از هم باز شده و به‌زودی مینی‌بوس‌های تهران باید وارد موزه‌ها شوند.
این وسایل فرسوده که تعدادشان بیش از هزار دستگاه بوده، آلودگی صوتی، آلودگی هوا و آلودگی بصری را همزمان با کیفیت پایین حمل‌ونقل عمومی برای شهروندان تهرانی داشتند.

*ثبت‌نام 700راننده
در راه نوسازی این مینی‌بوس‌ها، طی سال 91شهرداری تهران و دولت توانستند 200دستگاه از این وسایل را نوسازی کنند اما حدود هزار دستگاه دیگر از این وسایل با عمر 23سال باقی ماندند و طی 4سال اخیر کسی برای نوسازی آنها آستین بالا نزد. سرانجام شهرداری تهران طی طرحی 3گزینه را پیش پای رانندگان مینی‌بوس گذاشت. اول اینکه مینی‌بوس‌ها را با تاکسی تعویض کنند، دوم تعویض مینی‌بوس با ون و سومین گزینه دادن مبلغی برای از رده خارج کردن آنها بود که مینی‌بوس‌داران طی یک نظرسنجی گزینه یک را برگزیدند. در این راه از ابتدای امسال طرح نوسازی مینی‌بوس‌ها با تاکسی آغاز شد و تا ابتدای آبان 700دستگاه مینی‌بوس فرسوده در سایت ستاد نوسازی ناوگان ثبت‌نام کرده‌اند.
*هدف: خروج کامل فرسوده‌ها
دیروز خبر رسید که پس از موفقیت شهرداری تهران در کلید زدن طرح نوسازی مینی‌بوس‌های فرسوده، فاز دوم نوسازی این وسایل فرسوده پایتخت با هدف نوسازی صددرصدی تا پایان سال آغاز شده است. پیمان سنندجی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در این‌باره گفت: انباشت آلایندگی‌ها و ترکیبات و گازهای شیمیایی سمی همچون اکسیدهای نیتروژن، دی‌اکسید گوگرد، ذرات معلق، منوکسید کربن، ترکیبات آلی فرار، شرایط و وضعیت بغرنج و ناگواری را برای سلامت زیست‌محیطی پایتخت ایجاد می‌کند که با مهار و کنترل آن، بخش قابل‌توجهی از چالش‌های مرتبط با این حوزه (زیست‌محیطی) رفع و دفع می‌شود. وی با اشاره به اینکه بحث نوسازی مینی‌بوس‌های فرسوده یکی از مهم‌ترین مباحث شرکت واحد است، گفت: نوسازی و جایگزین‌سازی‌ مینی‌بوس‌های فرسوده در شهر تهران از ضروریاتی است که خوشبختانه بنا بر تمهیدات و تدابیر پیش‌بینی شده، تا پایان سال نوسازی مینی‌بوس‌های فرسوده پایتخت به اتمام خواهد رسید.
*اسقاط نزدیک است
اکنون فاز دوم نوسازی آغاز شده و انتخاب خودرو نیز توسط مالکان مینی‌بوس‌ها انجام شده است که به‌زودی بحث اسقاط مینی‌بوس‌های فرسوده و واگذاری خودروهای جدید صورت خواهد گرفت. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با بیان اینکه هم‌اکنون 1100دستگاه مینی‌بوس‌ باید از رده خارج شوند، گفت: با شناسایی بقیه مینی‌بوس‌های فرسوده تلاش می‌کنیم تا پایان سال‌جاری مینی‌بوس فرسوده‌ای در شهر تهران نداشته باشیم. وی با اشاره به طرح نوسازی مینی‌بوس‌های فرسوده تصریح کرد: در این طرح شهرداری، 20میلیون تومان تسهیلات بلاعوض به متقاضیانی که فرایند ثبت‌نام را انجام داده‌اند و واجد شرایط لازم هستند، ارائه می‌کند که با احتساب 10میلیون تومان گواهی اسقاط، مالکان مینی‌بوس‌های فرسوده قادر خواهند بود با پرداخت مبالغ اندکی نسبت به جایگزینی مینی‌بوس فرسوده خود با تاکسی نو اقدام کنند. به گفته وی مالکان مینی‌بوس‌های فرسوده با دریافت مبلغ 20میلیون تومان تسهیلات بلاعوض و 10میلیون گواهی اسقاط به همراه دریافت وام 8درصد قادر خواهند بود مینی‌بوس مستهلک خود را با مینی‌بوس نو جایگزین‌کنند.
*نیمی از اتوبوس‌های کشور فرسوده هستند
علاوه بر فرسودگی صد درصدی مینی‌بوس‌های تهران، 50درصد اتوبوس‌های کشور نیز به سن فرسودگی رسیدند. به گفته سردار تقی مهری رئیس پلیس راهور ناجا، برابر آمار به‌دست آمده، حدود 45 تا 50درصد اتوبوس‌های کشور به سن فرسودگی رسیده و باید نوسازی شوند. وی با بیان اینکه ورود این اتوبوس‌ها در جاده‌ها ممنوع است، افزود: برابر قانون وسایط نقلیه فاقد معاینه فنی حق تردد در جاده‌ها را ندارند و اتوبوس‌های فرسوده هم فاقد معاینه فنی هستند و نباید از این آنها استفاده کرد.
* برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
تهرام/1699/

ثبت نظر

ارسال