پراید، پژو405و وانت نیسان ازجمله معروفترین خودروهایی هستند که طی چند سال اخیر بیشترین انتقادها نسبت به کیفیت، ایمنی پایین یا مصرف سوخت و آلایندگی بالای این خودروها مطرح و حتی برخی مسئولان با استناد به تکالیف قانونی، خواستار توقف تولید این خودروها شدهاند.
خودروهایی که درصورت عمل به این تکالیف باید از چند سال قبل تولید آنها متوقف میشد اما هر بار خودروسازان و دستاندرکاران صنعت خودرو با استناد به برخی تغییرات و بهاصطلاح استانداردسازی از اجرای این تکالیف سر باز زدهاند. اما در تازهترین وعدهها، دیروز بهروز ریاحی مشاور عالی وزیر صنعت، معدن و تجارت از توقف تولید پراید و پژو 405تا پایان امسال خبر داده است. تکلیفی که حتی بر مبنای آخرین فرصتها نیز باید از ابتدای امسال اجرایی میشد.
مشاور عالی وزیر صنعت با اشاره به مشکلات کیفی 2خودرو پراید و پژو ۴۰۵ به تسنیم اعلام کرد، تا پایان سال ۹۵، باید این خودروها از خط تولید خارج شود، چرا که گرچه در مقایسه با 3دهه قبل پیشرفتهایی در صنعت خودرو کشور داشتهایم اما هنوز نظر مردم را جلب نکرده است. به گفته بهروز ریاحی، سنسور بنزین 405 و شیشه بالابر پراید بیشترین شکایات مردمی را بهخود اختصاص میدهد.
سنسور پژو 405سوخترسانی موردنظر را برای این خودرو به شکل مناسبی نداشته است بهطوری شکایتها در این خصوص بسیار زیاد است و از هر 10خودروی تولیدی ما 6خودرو با این مشکل مواجه بودند. ریاحی در مورد پراید نیز تأکید کرد: از هر 10خودرو پراید تولیدی 3تا 4خودروی ما با مشکل شیشه بالابر مواجه بود، به همین منظور پروژهای برای بهبود در این خصوص تعریف شد و اکنون از هر 10خودرو تنها یک خودرو مشکلات اینچنینی دارد.
مشاور عالی وزیر صنعت با بیان اینکه 2خودروساز بزرگ کشور تمام استانداردهای کیفی تولید خودرو را پاس نمیکنند، افزود: خودرو در کشور 55استاندارد اجباری دارد که 51استاندارد مربوط به ایمنی و کیفیت خودرو و 4مورد مرتبط با آلایندگی است، اما خودروهای 2خودروساز بزرگ کشور تمام استانداردهای کیفی را پاس نمیکنند. درحالیکه باید خودروهای وارداتی و تولید داخلی این 55استاندارد را پاس کنند و رعایت این استانداردها در 2خودروساز مطرح ما و خودروهای مونتاژی موردبررسی قرار میگیرد.
انتقادهای پلیس، وزرای نفت و بهداشت و سازمان استاندارد از نبود ایمنی، مصرف سوخت بالا و آلایندگی خودروهای پراید، پژو 405و وانت نسیان موجب دفاع دبیر انجمن خودروسازان از این خودروها با استناد به ارتقای کیفیت آن، نبود خودروی جایگزین و نقش کیفیت پایین بنزین و گازوئیل توزیع شده در عرضه خودروهای معیوب شد. احمد نعمت بخش اعلام کرد: براساس مصوبات دولت باید در 8کلانشهر کشور بنزین یورو۴ توزیع شود وگازوئیل نیز باید با آلایندگی در حدود ۵۰ tpm باشد که طبق بررسیهای صورت گرفته اکنون آلایندگی گازوئیل ۵۷۰۰ tpm است.
اما دیروز رئیس سازمان ملی استاندارد طی یک نشست خبری در واکنش به ادعای دبیر انجمن خودروسازان مبنی بر اینکه آزمایش بنزین پالایشگاه تهران حاکی از استاندارد نبودن بنزین این پالایشگاه است، اعلام کرد: در مجموع سازمان ملی استاندارد، سازمان ناظر بر تولید بنزین و گازوئیل است و با وزارت نفت نیز همکاری لازم را داریم اما درصورتی که بخش خصوصی به این موضوع ورود کرده و نتایج متفاوتی از آزمایشهای گازوئیل و بنزین بهدست آورد، اول باید بررسی شود که نحوه نمونهبرداری و آزمایش چگونه بوده است.
اگر بخش خصوصی بخواهد میتواند با ما ارتباط بگیرد و گزارشهای خود را درخصوص چگونگی نمونهگیری و آزمایش بنزین در اختیار ما قرار دهد اما فعلا در گزارشهایی که ما داریم با توجه به اینکه بیشتر از محلهای توزیع بنزین نمونهبرداری کردیم، مشکل خاصی در بنزینها وجود ندارد.
نیره پیروزبخت با بیان اینکه در مورد رعایت استانداردهای کیفی، باید واحدهای تولیدی خود را به کیفیت مدنظر ما برسانند نه اینکه ما شاخصها را برای رسیدن آنها تغییر دهیم، در مورد کیفیت گازوئیل اعلام کرد، نتایج آزمایشهای گازوئیل آماده شده و سازمان ملی استاندارد در حال تحلیل و بررسی آن است که پس از اتمام کار، گزارش مورد نظر به نهادهای مربوطه ازجمله وزارت نفت ارسال میشود.