به گزارش ایرنا، یکی از اهداف کلان توسعه در اغلب کشورها و از جمله ایران، کاهش بیکاری و توسعه فعالیت های شغلی است، برای تحقق این مهم ضروری است تا با بهره گیری از ظرفیت ها و با بکارگیری خلاقیت و تجهیز امکانات، زمینه را برای ایجاد مشاغل جدید فراهم کرد.
بنابر اعلام مرکز آمار ایران، میانگین نرخ بیکاری کشور در بهار 95 در حدود 12.2 درصد و نرخ بیکاری استان چهارمحال و بختیاری 17.8 درصد بوده که این امر نشاندهنده این است که بیکاری تبدیل به چالشی بزرگ در کشور شده و می طلبد با اجرای برنامه های جدید و به روز این مشکل را برطرف کرد.
در همین راستا از آنجا که فرصت های شغلی در فضای حقیقی محدود و تا حد زیادی اشباع شده، مشاغل اینترنتی می تواند گره بیکاری را باز و دریچه های جدیدی از کسب و کارهای کوچک و حتی بزرگ را به روی جوانان جویای کار بگشاید.
مشاغل اینترنتی یا تجارت الکترونیک بر پایه استفاده از اینترنت برای کسب درآمد استوار است و تعاریف مختلفی دارد که تجارت خانگی از مهمترین زیرشاخه های آن به شمار می رود و همگان در سراسر این کره خاکی از طریق اینترنت می توانند به آن دسترسی داشته باشند و برای خود درآمدزایی کنند.
کسب و کارهای خانگی در کشورهای توسعه یافته سهم قابل ملاحظهای در ایجاد اشتغال و ارزش افزوده و حتی صادرات به خود اختصاص داده است، به عنوان مثال در کشور آمریکا 43.2 میلیون نفر به صورت پاره وقت و12.7 میلیون نفر به صورت تمام وقت در خانه به کسب درآمد میپردازند و این رقم 20 درصد کل شاغلان این کشور را تشکیل می دهد.
اما به گفته معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرچند راه اندازی و توسعه مشاغل اینترنتی در ایران نسبت به دیگر کشورها با تاخیر انجام شده است، اما بزودی برنامه های خوبی در این خصوص تدوین و اجرا می شود.
عیسی منصوری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در شهرکرد افزود: در دنیا نسل جدیدی از مشاغل خانگی شکل گرفته که از طریق اینترنت و فضای مجازی کسب و کار راه اندازی می کنند که در کشورهای پیشرفته نتایج خوبی داشته است.
وی افزود: هرچقدر زیرساخت های آی تی (IT) در کشور گسترده تر و بهتر باشد راه اندازی چنین مشاغلی افزایش می یابد.
منصوری، راه اندازی دفاتر کار مشترک ویژه توسعه مشاغل اینترنتی و ارائه خدمات توانمندسازی را از مهمترین برنامه های این معاونت برشمرد و گفت: با در اختیار قرار دادن تسهیلات و امکانات مشترک به افراد، هزینه های ایجاد کسب و کار کاهش می باید و زمینه برای ورود افراد بیشتری فراهم می شود.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: نیروهای کار فارغ التحصیل می توانند از ای تی (IT) به عنوان موضوع کار در حوزه برنامه ریزی فعال شوند و یا از فضای اینترنتی به عنوان ابزار کار برای فروش محصولات و کالاهای خود بهره گیرند.
منصوری با بیان اینکه آمار مشخصی از تعداد کسب و کارهای اینترنتی در کشور وجود ندارد، افزود: بسیاری از این مشاغل به طور غیررسمی هستند و هنوز ساماندهی نشده است.
به گفته وی سهم ایران از تولید ثروت از مشاغل اینترنتی بسیار کم است چرا که این سهم می بایست140 هزار میلیارد تومان باشد، درحالی که این رقم هم اکنون کمتر از 350 میلیارد ریال است.
منصوری خاطرنشان کرد: توسعه مشاغل اینترنتی با هماهنگی وزارت ICT، وزارت کشور و استانداری ها به شکل استانی در حال اجراست و تلاش می شود تا از یک سو با شناسایی نیروی کار فارغ التحصیل ماهر و متخصص و شناسایی بنگاه ها و شرکت ها از سوی دیگر، چرخه این فعالیت ها را در کشور تکمیل کرد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری نیز در همین خصوص به ایرنا گفت: توسعه مشاغل اینترنتی اقدام بسیار خوبی برای مهار بیکاری در استان چهارمحال و بختیاری است و تلاش می شود تا این استان را پایلوت اجرای این طرح قرار داد.
سیدعباس جزایری تصریح کرد: این درحالی است که اجرای طرح توسعه مشاغل اینترنتی مستلزم هزینه، برنامه ریزی، مدت زمان طولانی و ورود کارشناسان اشتغال به این حوزه است.
وی افزود: هم اکنون یک هزار و 500 فارغ التحصیل بیکار در سامانه های کاریابی استان ثبت نام کرده اند که می توانند با کسب مهارت های لازم به حوزه مشاغل اینترنتی ورود پیدا کنند.
یک فعال و کارشناس مسائل اقتصادی نیز توسعه مشاغل اینترنتی را در افزایش اشتغالزایی برای جوانان موثر دانست و گفت: تجربه نشان داده توسعه کسب و کارهای کوچک به دلیل ساختار ساده، زود بازدهی و نیاز اندک به سرمایه در جهت متعادل کردن بازار کار موثر بوده است.
علی نصیری افزود: در کشور ما با توجه به ترکیب جمعیتی، کسب و کارهای کوچک خانگی می تواند بازدهی مناسب داشته و در میان مدت و حتی در کوتاه مدت در رفع مشکل بیکاری موثر باشد.
وی تصریح کرد: به وسیله تجارت الکترونیک تبادل اطلاعات، خرید و فروش و بازاریابی تولیدات و خدمات با زحمت کمتر و مبادلات بانکی با شتاب بیشتر انجام می شود و شرکتها برای ارتباط با یکدیگر، محدودیت های فعلی را نخواهند داشت و ارتباط آنها با یکدیگر سادهتر و سریع تر انجام می گیرد.
اما با وجود این مزیت ها برخی بحث بی اعتمادی به فروشگاه های مجازی و سایت های اینترنتی را مطرح می کنند که می طلبد تا مسئولان در خصوص ساماندهی و نظارت بر مراکز کسب و کار بیش از پیش اهتمام ورزند.
در همین رابطه مدیرکل پست چهارمحال و بختیاری از افزایش خریدهای اینترنتی در استان خبر داده و می گوید: در نیمه نخست امسال 16 هزار و 200 مورد خرید و فروش اینترنتی به ارزش حدود 13 میلیارد ریال توسط شرکت پست در استان انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 43.5 درصد رشد داشته است.
این موضوع نشانگر اعتماد بیشتر مردم به فروشگاه های اینترنتی به نسبت گذشته و رونق کسب و کارهای اینترنتی است.
با این وجود سامان بخشیدن، به روز رسانی و نظام مند کردن کسب و کارهای اینترنتی یک ضرورت آشکار است، چرا که این تجربه در دیگر کشورها نتیجه مطلوب داشته و از سویی با وجود نیروهای فارغ التحصیل بیکار می توان در مهار معضل بیکاری در کشور موثر باشد.
گزارش: خاطره حسین زاده**انتشار: جهانبخش صفری دهکردی
7363/6021