به گزارش ایرنا، غلامرضا سلیمانی دوشنبه در آیین رونمایی از لوح های ثبت جهانی دو فرش کردی و ترکمنی خراسان شمالی و دستبافه هایی با نقش و نگاره های بومی با اشاره به اینکه برنامه توسعه خوشه های کسب و کار از 12 سال گذشته در کشور شروع شد، افزود: با تلاش مردم و فعالان این خوشه ها، 388 تمرکز کسب و کار در کشور شناسایی شد که در خراسان شمالی 4 خوشه شناسایی و 2 خوشه آبنبات و فرش شروع شد.
وی با بیان اینکه براساس مطالعات انجام شده بیش از 75 درصد این کسب و کارها مشکل زیست محیطی ندارند، خاطرنشان کرد: برای خوشه های کسب و کار نباید کلان نگری انجام شود که این عامل باعث می شود با صرف هزینه های اقتصادی فراوان و آسیب های زیست محیطی بحران ایجاد شود.
به گفته وی،اگر در بسیاری از استان ها از کسب و کارها حمایت لازم به عمل می آمد علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار،ارزش افزوده آمیخته با فرهنگ مردم آن مناطق ایجاد می شد.
معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران با اشاره به اهمیت حمایت دولت برای تکمیل زنجیره کسب و کارها در کشور، توسعه خوشه ای فرش دستباف استان را موجب ارتقای این صنعت دانست و تصریح کرد: متاسفانه وجود حلقه های مفقوده تولید فرش دستباف در استان مانند نداشتن برند و صادرات برای تامین ارزش افزوده، پرداخت، قالیشویی ، نبود موزه یا مکانی در مرکز استان برای معرفی فرش از مشکلاتی است که در حوزه صنعت فرش استان وجود دارد.
سلیمانی با بیان اینکه امروز کالاهای کشورها با برندها قیمت گذاری و شناخته می شوند، اظهار کرد:توجه به اصل برندینگ از سال 80 شروع شده که آمریکا با 19 میلیارد دلار در رتبه اول دنیا قرار داشته و ایران نیز با 159 دلار در مقام 46 دنیا قرار دارد.
وی افزود: باید مالکیت کالاهای خود که متعلق به جغرافیای خاص و انحصاری مناطق ما هستند حفظ کنیم.
وی با بیان اینکه باید سابقه تاریخی، فرهنگی و هویت ملت و همچنین استفاده از ظرفیت هایی مانند برندسازی و ارزش افزوده مورد توجه قرار گیرد، گفت: در خوشه های ما 24 هزار بافنده فرش در استان وجود دارد ما نمی توانیم تولیدات این تعداد را صادراتی کنیم .
به گفته وی، ما به دنبال این هستیم که در فرش کشور با برندهای واحد در بازار بازاریابی کنیم.
وی معظل اصلی فرش در تمام استان های کشور را کافی نبودن ارزش افزوده دانست و با اشاره به اینکه در حال حاضر برای 14 خوشه فرش در کشور کنسرسیون بازاریابی به منظور صادرات فرش به کشورهای لبنان، چین و آمریکا فعال است، گفت: در 7 نمایشگاه اختصاصی و با هزینه سازمان شهرک ها، غرفه هایی برای معرفی فرش ها اختصاص یافته که برای دوم آذر در ایتالیا هم غرفه برای کنسرسیوم فرش گرفته شده که حضور فرش دورو ابریشم خراسان شمالی می تواند به عنوان یک ظرفیت و اقدامی شاخص برای معرفی آن و برندسازی تلقی شود.
معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران اظهار امیدواری کرد: با دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر تشکیل مدیریت صادرات در 31 استان کشور، مسئولان ذیربط استان به منظور حمایت از بنگاه های کوچک که صادرات نداشته و نمی توانند بازاریابی انجام دهند، اقدامات لازم را انجام دهند.
به گزارش ایرنا، روز گذشته با حضور معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران و رئیس مرکز فرش ایران از کارگاه های بافندگی فرش بازدید به عمل آمد.
/1744/7182 خبرنگار:عباس فتوره چی** انتشار دهنده: علی اصغرافتاده