به گزارش ایرنا پیمان کاظمی نژاد چهارشنبه در کارگروه اقتصاد مقاومتی در سرسرای استانداری خوزستان بیان کرد: راه اندازی پروژه قطار شهری اهواز با تاخیر در کار خود روبه رو بوده که مقرر شده تا شهریور سال 96 گام نخست آن به بهره برداری برسد.
کاظمی نژاد در ادامه افزود: نبود فاینانس برای این پروژه و قبول نکردن ضمانت فاینانس پروژه قطار شهری از سوی بانک های خوزستان و همکاری نکردن برخی دستگاه ها در اجرای این پروژه از جمله عوامل کندی اجرای این طرح بوده است.
**48درصد تاکسی های درون شهری خوزستان فرسوده است
وی در ادامه گفت:48 درصد تاکسی های مسافربری درون شهری در خوزستان فرسوده هستند و
متوسط عمر کاری این ناوگان در خوزستان 11 سال گزارش شده است.
وی افزود:طبق طرحی که در اقتصاد مقاومتی تعیین شده باید تاکسی های مسافربر درون شهری نوسازی شوند.
وی گفت: بر اساس بررسی انجام گرفته 11 هزار و 324 تاکسی زرد کار جابه جایی مسافر درون شهری خوزستان را انجام می دهند که با توجه به جمعیت خوزستان این رقم باید 17 هزار و 216 دستگاه تاکسی باشد.
مدیر کل امورشهری و شوراهای استانداری خوزستان با بیان اینکه پنج هزار و 480 دستگاه تاکسی فرسوده در این استان وجوددارد بیان کرد: طبق استاندارد عمر کاری تاکسی های درون شهری باید زیر 10 سال باشد که در استان عمر کاری تاکسی های درون شهری یک سال اضافه تر از میزان استاندارد است.
وی افزود: بالا بودن نرخ تسهیلات بانکی برای تعویض خودرو و وجود مسافربرهای شخصی مانع تعویض خودرو توسط تاکسیداران می شود.
کاظمی نژاد گفت: سهم خوزستان در طرح اقتصاد مقاومتی اختصاص یک هزار و 480 دستگاه تاکسی درون شهری است که با تزریق این تعداد تاکسی به ناوگان حمل و نقل درون شهری متوسط عمر کاری تاکسی ها در این استان به 9.3 کاهش می یابد و میزان تاکسی فرسوده در استان به 35 درصد خواهد رسید.
وی بیان کرد: برای اجرای این طرح نیاز به اعطای تسهیلات کم بهره، مشارکت بخش خصوصی و ایجاد جایگاه سوخت در خوزستان است.
** 73 درصد ناوگان اتوبوس مسافربری درون شهری خوزستان فرسوده است
مدیرکل امورشهری و شوراهای استانداری خوزستان با بیان اینکه از دیگر طرح های اقتصاد مقاومتی نوسازی ناوگان اتوبوس مسافربری درون شهری است افزود: در مجموع یک هزار و 100 اتوبوس در خوزستان کار حمل و نقل مسافران را درون شهر انجام می دهند.
کاظمی نژاد اظهار کرد: از این تعداد 808 دستگاه فرسوده هستند و میانگین عمر کاری این ناوگان در استان 10.16 است که شاخص کشوری 7.7 است.
وی افزود: از جمله عواملی که باعث شده این ناوگان در خوزستان نوسازی نشود تمایل نداشتن بخش خصوصی برای مشارکت در این بخش، و نبود شرایط لازم استفاده از اتوبوس های گاز سوز در خوزستان است.
وی اضافه کرد: در طرح اقتصاد مقاومتی سهم خوزستان 179 دستگاه اتوبوس درون شهری است که اختصاص می یابد و با اضافه شدن این تعداد دستگاه تعداد اتوبوس های فرسوده خوزستان، به 57درصد کاهش یافته و عمر کاری ناوگان اتوبوس درون شهری در استان به 8.5 کاهش می یابد.
سه پروژه در اقتصاد مقاومتی در بخش حمل و نقل تعریف شده است که از آن جمله جایگزینی 40 هزار تاکسی درون شهری به جای تاکسی های فرسوده و جایگزینی هفت هزار اتوبوس درون شهری به جای اتوبوس های فرسوده و تهیه واگن قطار شهری کلان شهرها در کشور است.
در این پروژه ها سهم هر استان و از جمله خوزستان تعیین شده است.
این پروژه ها با هدف کاهش هزینه تردد، کاهش مصرف سوخت و کاهش آلاینده های زیست محیطی در حال اجرا هستند.
7158 / 6037
خبرنگار: زینب فرحانی ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی