شرکت بوئینگ به ترامپ تبریک گفت

شرکت هواپیماسازی بوئینگ آمریکا انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا را تبریک گفت؛ اما درباره مسائل حساس سخنی به میان نیاورد.
  • پنجشنبه 20 آبان 1395 ساعت 9:50
به گزارش بولتن نیوز، به نقل از وب‌سایت "بیز ژورنالز"، شرکت آمریکایی بوئینگ پیروزی دونالد ترامپ را در رقابت‌های انتخاباتی آمریکا تبریک گفت. این در حالی است که درباره مسائل مهمی که در دولت آینده ترامپ چالش‌هایی را برای این شرکت بوجود خواهد آورد، از جانب مقامات این شرکت سخنی به میان نیامده است.

"پال برگمن" – سخنگوی شرکت بوئینگ – در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: "ما به رئیس جمهور منتخب آمریکا، دونالد ترامپ، و اعضای منتخب کنگره تبریک می‌گوییم و بی‌صبرانه منتظر همکاری با آن‌ها هستیم. ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که شرکت‌های آمریکایی می‌توانند با یکدیگر رقابت کنند، به موفقیت دست یابند و اقتصاد کشورمان را بهبود بخشند تا برای کارگران آمریکایی، شغل‌های بیشتر و مناسب‌تری ایجاد شود. ما همچنین می‌خواهیم برتری آمریکا در بخش امنیت ملی حفظ شود."

برگمن درباره چگونگی دخالت دولت ترامپ در قرارداد بزرگ فروش هواپیماهای مسافربری به ایران و همچنین آینده بانک صادرات و واردات آمریکا – که در فروش محصولات بوئینگ به این شرکت کمک می‌کند -- اظهار نظر نکرد.

ترامپ پیشتر گفته بود از بانک صادرات و واردات آمریکا که از سال 1934 در حال فعالیت است، حمایت نمی‌کند. وی تابستان سال گذشته در یک مصاحبه گفته بود: "من آن (بانک صادرات و واردات آمریکا) را نمی‌پسندم زیرا فکر نمی‌کنم وجودش ضروری باشد. در حقیقت نیز فعالیت این بانک یک‌طرفه است. این بانک تنها برای سیاست‌مداران و چند شرکت خاص تاسیس شده است. این شرکت‌ها نیز می‌توانند بدون وجود این بانک به فعالیت خود ادامه دهند. برای همین، از آن خوشم نمی‌آید."

این در حالی است که بر اساس گزارش‌ها، شرکت بوئینگ تنها در سال 2015، دستکم 5.4 میلیارد دلار ضمانت وام از جانب بانک صادرات و واردات آمریکا دریافت کرده است. همچنین، بر اساس آمار، یک سوم تمام تراکنش‌های انجام شده در این بانک، در رابطه با شرکت هواپیماسازی بوئینگ بوده است. برخی این بانک را "بانک بوئینگ" می‌خوانند.

ترامپ درباره قرارداد فروش 80 هواپیمای مسافربری به ایران به ارزش 25 میلیارد دلار سخنان مثبتی ایراد کرده است. با این‌حال، وی گفته است دولت آمریکا باید پیش از آزاد کردن دارایی‌های بلوکه شده ایران، از این کشور درخواست می‌کرد بهای هواپیماهای بوئینگ را بپردازد.

در این میان، قرارداد بوئینگ با ایران در میان قانون‌گذاران آمریکایی به یکی از بحث‌های حساس تبدیل شده است. قانون‌گذاران جمهوری‌خواه همواره نسبت به فروش هواپیمای آمریکایی به ایران اظهار نارضایتی کرده اند.

"انجمن کارمندان مهندسی هوافضای آمریکا" که شامل بیش از 13 هزار کارمند شرکت بوئینگ است، درباره نتایج انتخابات آمریکا اظهار نظری نکرد.

ثبت نظر

ارسال