به گزارش روز جمعه خبرنگار اقتصادی ایرنا و به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هوشنگ عشایری افزود: بر اساس آیین نامه یادشده، سازمان راهداری نیز بایدبه ارتقای ایمنی راه و آرامشدهی به کاربران توجه کند.
به گفته وی، تئوری معماری و ایمنی جاده از 10 سال پیش در کشور مطرح شده و هدف آن تغییر در یکنواختی مسیرها است.
عشایری تصریح کرد: در حقیقت در این طرح مسیرهای یکنواختی که دچار خستگی رانندگان شده و خطر بروز سوانح و تصادفات را افزایش میدهد، مد نظر هستند و همان 10 سال پیش، طرحهایی مانند کاشت درخت در حاشیه جاده، ایجاد شکلهای مختلف به عنوان نماد و تغییر علایم و تابلوها پیشنهاد شد، لیکن به دلایل متفاوت این تئوری مورد بی توجهی قرار گرفت.
عضو هیات مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در ادامه با بیان اینکه شاید امروزه ادغام وزارت راه و شهرسازی و کنار هم قرار گرفتن موضوعات جادهای با معماری و شهرسازی تلنگری برای شروع دوباره بحث معماری جاده محسوب شود، گفت: بدون شک در این بخش تاکیدهای وزیر راه و شهرسازی به این بحث و همچنین حقوق شهروندی تاثیر قابل توجهی در نگاه مجدد به این حوزه دارد. نقشدهی به شهروندان و محوریت انسان در تمامی حوزهها، به ویژه خدماتی که دولت ارایه میدهد، خود باعث شد تا به مبحث معماری و منظر جاده توجه بیشتری شود.
عشایری اضافه کرد: پس از طرح مجدد این موضوع و مورد توجه قرار گرفتن آن، مسوولیت این بخش به دلیل برخورداری از ادبیات معماری و ارتباط آن با بخش احیا و نوسازی به شرکت عمران و بهسازی شهری ایران واگذار شد.
وی افزود: در این راه شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در گام نخست نقشه کاروانسراهای تاریخی را از سازمان میراث فرهنگی و نقشه راههای کشور را از سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای دریافت کرد و مورد بررسی قرار داد و در ادامه ضمن شناسایی کاروانسراهای موجود در کشور تفاهمنامههایی را با سازمان راهداری و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور امضا کرد.
این مقام مسوول همچنین اظهار داشت: پس از این مراحل کمیتهای تحت عنوان کمیته معماری جاده متشکل از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور، سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، معاونت مسکن و ساختمان، معاونت معماری و شهرسازی و دانشگاه تشکیل شد.
وی ادامه داد: این کمیته قصد دارد تا با تدوین آییننامهای مشخص در بخش معماری جاده مقررات جدیدی را در این حوزه در احداث راهها و محورهای جدید ایجاد کند.
عشایری گفت: هم اکنون قرار دادی با مشاوران دانشگاه شهید بهشتی بسته شده و تا 30 درصد مراحل نیز انجام شده است. بر اساس این قرار داد وضعیت معماری و منظر دو محور تهران-دیزین و تهران–قم از سوی متخصصان مطالعه شده و طرح لازم با توجه به تمامی حوزههای ایمنی، راه و ساختمان، معماری، هنر و فرهنگ به کمیته ارایه میشود.
اقتصام**1063**1561**خبرنگار:رفعت کرمی مهر**انتشاردهنده:مژگان توانا