مهمترین تحولات آمریکای لاتین در هفته گذشته

مادرید - ایرنا – پیروزی اورتگا در انتخابات ریاست جمهوری نیکاراگوئه، گفت و گوی مادورو و کری در مورد دولت آینده آمریکا ، اعلام آمادگی‌ مکزیک برای همکاری با ترامپ و رزمایش سراسری پیش از موعد در کوبا، از جمله خبرهای مهم هفته گذشته کشورهای آمریکای لاتین بوده است.
  • شنبه 22 آبان 1395 ساعت 19:6
** نیکاراگوئه
– بر اساس آخرین نتایج انتخابات ریاست جمهوری نیکاراگوئه که روز دوشنبه منتشر شد، «دانیل اورتگا» به صورت قاطع برای سومین دوره پیاپی در این رای گیری پیروز شده است.
این در حالیست که مخالفان دولت، این رای گیری را مضحک توصیف کرده اند.
شورای عالی انتخابات نیگاراگوئه اعلان کرد که با شمارش دو سوم آرا تا پایان روز یکشنبه، اورتگا در میان 6 نامزد انتخابات، بیش از 71 درصد آرا را به خود اختصاص داده است.
«روزاریو موریو» همسر اورتگا نیز در این انتخابات به عنوان نامزد معاون رئیس جمهوری شرکت کرده است.
با اینکه منتقدان دولت گفته اند که این انتخابات به صورت ناعادلانه علیه مخالفان دستکاری شده است، اما موریو با تقدیر از روند برگزاری انتخابات، آن را نمونه و تاریخی خواند.
به گفته «روبرتو ریواس» رئیس شورای انتخابات، 65 درصد از سه میلیون و 800 هزار رای دهنده ثبت نام شده در این انتخابات شرکت کرده اند.
این در حالیست که مخالفان که از مردم درخواست کرده بودند که رای گیری را تحریم کنند، اکنون مخالفان با به چالش کشیدن این آمار، می گویند که میزان مشارکت مردم اندک بوده است.
به گفته جبهه فراگیر برای دمکراسی که جنبش اصلی مخالف دولت به شمار می رود، بیش از 70 درصد از رای دهندگان واجد شرایط در انتخابات شرکت نکرده اند.
اورتگا و جبهه چپ گرای آزادی بخش ملی ساندینیستا، از امتیاز رشد پایدار اقتصادی این کشور آمریکای مرکزی و میزان اندک خشونت در آن در مقایسه با هندوراس و السالوادور در همسایگی این کشور، برای پیروزی در انتخابات بهره برداری کرده اند.
بسیاری از مردم نیکاراگوئه همچنین از برنامه های اجتماعی همسر اورتگا، به عنوان علت اصلی محبوبیت حزب حاکم یاد می کنند.

**ونزوئلا
-- رئیس فدراسیون شوراهای دانشجویان دانشگاه مرکزی ونزوئلا اعلام کرد: در اعتراض به بازداشت دانشجویان و تقاضا برای آزادی آنان برای برگزاری تظاهرات در روز پنجشنبه فراخوان داده است.
«هسلر ایگلسیاس» روز دوشنبه در کاراکاس پایتخت ونزوئلا بابیان اینکه دست کم 60 دانشجو در این کشور زندانی هستند و هر روز دستگیری های بیشتری صورت می گیرد،گفت: جامعه دانشجویی تا زمانی که آنان آزاد نشوند به اعتراض های مسالمت آمیز خود ادامه خواهد داد.
ایگلسیاس تصریح کرد: هفته گذشته به اطلاع دفتر اسقف های اعظم در کاراکاس رساندیم که ما سه تقاضا در مورد آزادی دانشجویان بازداشت شده، کمک های بشر دوستانه و تدوین جدول زمانی انتخابات داریم و تا زمانی که به آنها عمل نشود، همچنان در خیابان ها خواهیم ماند.
وی افزود: ما مقابل دفتر دفاع از ملت تجمع کرده ایم و خواهان آزادی دوستان خود که به ناحق زندانی شده ا ند، هستیم.
این رهبر دانشجویی خاطرنشان کرد: جنبش دانشجویانی که وی ریاست آن را بر عهده دارد، مستقل است، دستور کار و فعالیت های خاص خود را دارد و بر اساس این استقلال از همه شهروندان می خواهیم به ما بپیوندند.
-- رئیس جمهوری ونزوئلا در گفت و گوی تلفنی با وزیر امورخارجه آمریکا خواستار تشکیل 'برنامه کاری مثبت' میان کاراکاس و دولت آینده واشنگتن شد.
دفتر ریاست جمهوری ونزوئلا با صدور بیانیه ای در این باره اعلام کرد: «نیکلاس مادورو» روز چهارشنبه (به وقت محلی) با «جان کری» گفت و گو کرد.
در این گفت و گوی تلفنی نیکلاس مادورو تشکیل 'برنامه کاری مثبت برای دولت آینده' میان کاراکاس و واشنگتن به منظور همکاری با دونالد ترامپ رئیس جمهوری منتخت آمریکا شد.
مادورو علت این درخواست را ادامه همکاری دوجانبه میان کاراکاس و واشنگتن اعلام کرد.
مادورو در گفت و گو با جان کری ابراز امیدواری کرد که در دوره رئیس جمهور جدید آمریکا که ژانویه 2017 آغاز می شود، اصول پیش بینی شده در منشور سازمان ملل متحد درباره برابری و حق تعیین سرنوشت رعایت شود.
دولت نیکلاس مادورو که وارث سیاست های ضد آمریکایی هوگو چاوز رئیس جمهور فقید ونزوئلا است، از دولت جدید آمریکا می خواهد تا روابط با همسایگان خود در آمریکای لاتین 'اصول جدیدی' را ارائه کند که اساس آن بر 'عدم مداخله در امور داخلی' پایه گذاری شده باشد.
تماس تلفنی مادورو با وزیر خارجه آمریکا در حالیست که وی این روزها با انتقادها بسیار شدید از سوی مخالفانش روبه رو است. مخالفان نیکلاس مادورو که کنترل پارلمان را در دست دارند خواستار کناره گیری وی از قدرت هستند، مخالفان در نظر داشتند یک همه پرسی به این منظور در ونزوئلا برگزار کنند که مادورو مانع از انجام آن شد.
گفت و گوهای ملی میان مخالفان و دولت نیکلاس مادورو برای خروج از بن بست سیاسی همچنان ادامه دارد اما بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران سیاسی به آن با دیده تردید نگاه می کنند.

**مکزیک
-- ارزش پزو (واحد پول مکزیک) بامداد روز چهارشنبه و با فشرده شدن رقابت ها و افزایش چشم انداز پیروزی «دونالد ترامپ» هشت درصد کاهش یافت.
داده های بازار نشان می دهد که ارزش پزوی مکزیک در برابر دلار آمریکا به حدود 19.7 درصد رسید که پایینترین رقم در 10 سال گذشته است.
بانک مرکزی مکزیک اعلام کرده که کنفرانس مطبوعاتی مشترکی را با وزیر دارایی این کشور برگزار خواهد کرد.
مواضع مخالف ترامپ درباره مذاکرات تجاری و غیر قابل پیش بینی بودن وی تاثیر فراوانی بر بازارهای جهانی داشته است.
اما آمریکا بزرگترین شریک تجاری مکزیک است و ترامپ از همان نخستین روز کارزار انتخاباتی اش به مکزیک حمله کرد.
ترامپ وعده داده بود در صورت پیروزی در انتخابات تعرفه هایی را برای کالاهای ساخت مکزیک وضع خواهد کرد و به قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) پایان خواهد داد.
وی همچنین وعده داد، دیواری در طول مرز آمریکا و مکزیک احداث خواهد کرد و مکزیکی ها باید هزینه آن را بپردازند.
«آگوستین کارستنز» رئیس بانک مرکزی مکزیک، پیشتر به شبکه تلویزیونی «میلنیو» (Milenio) مکزیک گفته بود که در صورت پیروزی ترامپ کشورش طرحی احتیاطی را برای مقابله با آنچه که «طوفان اقتصادی» توصیف کرد، اجرا خواهد کرد.
دونالد ترامپ میلیاردر آمریکا در یک رقابتی فشرده توانست «هیلاری کلینتون» نامزد دمکرات ها را شکست دهد و با کسب 290 آرای الکترال از 50 ایالت این کشور به عنوان رئیس جمهوری چهل و پنجم آمریکا به کاخ سفید راه یافت.
-- رئیس جمهوری مکزیک گفت: برخلاف تنش های دوران انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا، آماده همکاری با دونالد ترامپ هستیم.
«انریکه پنیا نیئتو» (Enrique Peña Nieto) در یک پیام توئیتی اعلام کرد: دو کشور مکزیک و آمریکا برخلاف تنش های دوران انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، دوست هستند.
ترامپ در زمان تبلیغات ریاست جمهوری تهدید کرد که بر کالاهایی که شرکت های آمریکایی در مکزیک تولید می کنند و در آمریکا می فرشند، تعرفه ای 35 درصدی وضع و قرارداد تجارت آزاد بین کانادا، مکزیک و آمریکا (نفتا) را لغو می کند.
ترامپ همچنین طرح ساخت دیوار در مرز مکزیک و آمریکا را مطرح و ادعا کرد که دولت مکزیک باید هزینه آن را بپردازد.
هرچند پس از این تنش ها، ترامپ در سفری شتابزده برای ملاقات با رئیس جمهوری مکزیک و با هدف رایزنی در خصوص نگرانی های مشترک، عازم این کشور شد تا نخستین سفر خارجی وی در دوران نامزدی حزب جمهوریخواه رقم بخورد.
-- رئیس جمهوری مکزیک روز چهارشنبه به وقت محلی گفت که با «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری منتخب آمریکا برای یک دیدار زودهنگام، توافق کرده است.
«انریکه پنیا نیئتو» افزود که در تماسی تلفنی، پیروزی در انتخابات را به دونالد ترامپ تبریک گفته است.
پنا نیتو ادامه داد: 'من و رئیس جمهوری منتخب موافقت کردیم که ترجیحاً در دوران انتقالِ دولت، با یکدیگر دیدار کنیم تا بتوانیم بروشنی بحث کنیم که روابط دو کشور باید در چه مسیری حرکت کند.'
رئیس جمهوری مکزیک همچنین با اشاره به چشم انداز روابط کشورش با ایالات متحده، گفت: 'من خوشبینم؛ روشن است که با تشکیل دولت جدید، مرحله ای تازه در روابط ایجاد می شود؛ اما من فکر می کنم که این هم یک فرصت بزرگ است.'

**کوبا
– کوبا روز چهارشنبه در پی پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، یک هفته رزمایش سراسری پیش از موعد به منظور آمادگی برای اقدامات احتمالی دشمن اعلان کرد.
ترامپ در هنگام مبارزات انتخاباتی قول داده بود که به دوره تشنج زدایی در روابط ایالات متحده و کوبا پایان دهد.
هر چند هاوانا به طور مستقیم این تمرین ها را با پیروزی ترامپ مرتبط نکرد که تهدید به معکوس کردن اقدامات «باراک اوباما» رئیس جمهوری کنونی آمریکا برای گشایش روابط با کوبا کرده است که دوره اش حدود 2 ماه دیگر به پایان می رسد.
ترامپ از 20 ژانویه (اول بهمن ماه)، رئیس جمهوری آمریکا خواهد بود.
هنوز دولت کوبا هنوز درباره خبر برگزاری زودهنگام رزمایش واکنش رسمی نشان نداده است.
خبر برگزاری این رزمایش با حروف قرمز رنگ در صفحه نخست گرانما روزنامه اصلی این کشور آمریکای جنوبی و ارگان حزب کمونیست کوبا، اعلان شد.
اروپام *1*491** 1908
انتشار دهنده : افشار دارابی

ثبت نظر

ارسال