به گزارش یکشنبه ایرنا، این آزادراه که هم اینک به عنوان مهمترین پروژه عمرانی در استان فارس از آن یاد می شود، در در زمان بهره برداری می تواند تکمیل کننده کریدور شمال به جنوب شبکه آزاد راهی کشور باشد.
انجام مطالعات اولیه این پروژه به سال 1352 باز می گردد که به دنبال پیروزی انقلاب و آغاز جنگ تحمیلی، روند ساخت آن متوقف شد اما در سال 1392 عملیات اجرای آن با مشارکت وزارت راه و شهرسازی (کارفرما معاونت ساخت و توسعه آزاد راهها) (50 درصد) و وزارت دفاع و پشتیبانی (50 درصد) آغاز شد.
طول آزاد راه شیراز – اصفهان 217 کیلومتر است که با اجرای آن فاصله کنونی 470 کیلومتری بین این دو شهر 134 کیلومتر کاهش می یابد که این به معنای کاهش 2 ساعته زمان سفر است.
علاوه بر کمک به تکمیل کریدور شمال به جنوب شبکه آزاد راهی، این پروژه در کاهش 136 میلیون لیتری مصرف سوخت در سال اول بهره برداری، افزایش ایمنی و پیشگیری از بروز تصادفات و وارد آمدن خسارت به میزان 180 میلیارد ریال و شتاب بخشیدن به روند توسعه اقتصادی استان های فارس، اصفهان، یزد، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر نیز بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
در اجرای پروژه آزادراه شیراز – اصفهان که بی تردید در رونق صنعت گردشگری فارس نیز تاثیرگذار خواهد بود، سعی شده که چشم اندازهای طبیعی و زیبای مسیر به خوبی حفظ شود.
این پروژه برای نخستین بار در کشور با استفاده از فناوری پوشش بتنی به جای آسفالت در حال اجراست که با توجه به تجارب جهانی، استفاده از این روش نوین می تواند آینده صنعت راهسازی ایران را هم متحول کند.
این روش علاوه بر صرفه جویی در مصرف قیر و پایین آمدن هزینه اجرا، از دوام بیشتری نیز برخوردار است.
از آنجا که فارس تنها استان پهناور کشور است که فاقد آزادراه بوده و از بزرگراه های بسیار محدودی نیز برخوردار است.
این وضعیت سبب ایجاد ترافیک های سنگین در محورهای مواصلاتی آن شده و همچنین موقعیت خاص آن نسبت به استان های همجوار و بالا بودن میزان تلفات ناشی از حوادث جاده ای، اجرای پروژه آزادراه شیراز – اصفهان امری کاملا ضروری و حیاتی به نظر می رسد.
** تاکید رئیس جمهوری بر شتاب بخشی به اجرای طرح آزادراه شیراز - اصفهان
با توجه به چنین ضرورت هایی است که رئیس جمهوری و اعضای هیات دولت در سفر اردیبهشت 94 خود به استان فارس بر شتاب بخشی به طرح ساخت این آزادراه تاکید کردند.
این آزادراه یکی از محورهای مورد بحث در دیدار 13 مهرماه امسال استاندار فارس با رئیس جمهوری بود.
سید محمد علی افشانی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در این جلسه گزارشی از عملکرد دولت در سه سال گذشته ارائه شد و از دکتر روحانی درخواست شد که از راه های مختلف به استان فارس توجه بیشتری صورت گیرد.
استاندار فارس گفت: رئیس جمهوری به طور مشخص مباحث مرتبط با ساخت آزادراه شیراز اصفهان را با علاقه دنبال می کنند و در ماه های گدشته بر ساخت این بزرگراه تاکید داشتند و درباره میزان پیشرفت آن سوال می کردند.
وی ادامه داد: رئیس جمهوری در این جلسه بر شتاب بخشی به ساخت این آزادراه و بزرگراه های استان تاکید کرد تا این که این طرح ها در کوتاه ترین زمان به بهره برداری برسد.
** پیشرفت 45 درصدی طرح
سید محمدعلی افشانی شنبه 22 آبان ماه جاری 12 ساعت کاری را به بازدید از روند اجرای این آزادراه اختصاص داد.
افشانی در حاشیه این بازدید گفت: طرح آزاد راه شیراز - اصفهان سال 94به حالت نیمه تعطیل درآمده بود و تنها 100 دستگاه ماشین آلات سنگین در آن فعالیت داشت اما امروز در تمام طول این طرح شاهد فعالیت تعداد قابل توجهی ماشین آلات راهسازی هستیم.
وی ادامه داد: پارسال در مورد این طرح پیگیری های جدی انجام شد و دیدارهایی را با معاون اول رئیس جمهوری، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر راه و شهرسازی و وزیر دفاع داشتیم.
استاندار فارس اظهار کرد: رئیس جمهوری نیز در سفر به استان فارس و در سخنرانی در حرم مطهر شاهچراغ (ع) خواستار شتاب بخشیدن به اجرای طرح آزاد راه شیراز - اصفهان شد که این به معنای تکمیل این طرح در زودتر از موعد مقرر است.
افشانی گفت: وزارت راه و شهرسازی در اسفندماه پارسال سه هزار میلیارد ریال اعتبار به این طرح اختصاص داد و شریک این طرح نیز باید به همین میزان هزینه می کرد.
استاندار فارس ادامه داد: با توجه به قول مساعد معاون آزاد راه های وزارت راه و شهرسازی مبنی بر تامین قیر و سیمان مورد نیاز این طرح بدون اینکه سقفی برای هزینه آن در نظر گرفته شود، انتظار داشتیم تلاش بیشتری را در این زمینه مشاهده می کردیم.
وی گفت: بسیار مهم است که مردم مشاهده کنند این طرح در حال فعالیت است و جزو معدود طرح های کشور است که مشکل اعتباری ندارد.
استاندار فارس اظهار کرد: این طرح برای مردم استان از اهمیت بسیاری برخوردار است و نسبت به گذشته پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته است.
وی، میزان پیشرفت طرح آزاد راه شیراز - اصفهان را بر اساس گزارش پیمانکاران حدود 45 درصد اعلام کرد و گفت: با توجه به روند پیشرفت کار، پیش بینی می شود که تا پایان سال جاری این میزان به 55 درصد برسد.
افشانی افزود: در مجموع این طرح به طور کامل و در 175 نقطه فعال است و با توجه به اهمیت فوق العاده آن باید با تجهیزات بیشتر و برنامه ریزی دقیق تر فعالیت آن ادامه یابد.
** هفت هزار و 800 میلیارد ریال، هزینه اجرای طرح تاکنون
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نیز در این باره گفته است: در پروژه مشارکتی آزادراه شیراز-اصفهان خوشبختانه طرفین به تعهدات مالی خود عمل کرده اند و این پروژه مشکل اعتباری ندارد.
سعید محمدزاده افزود: فعالیت در همه جای پروژه آزادراه شیراز-اصفهان قابل مشاهده است و علاقه مند هستیم سرعت فعالیت در این پروژه افزایش یابد.
وی با بیان این که تا امروز هفت هزار و 800 میلیارد ریال در پروژه آزادراه شیراز-اصفهان هزینه شده است، تصریح کرد: تا پایان پروژه 12هزار میلیارد ریال دیگر اعتبار لازم است که البته بخشی از آن تاکنون تامین شده است.
بدون تردید بهره برداری از آزادراه شیراز – اصفهان خبر خوشی نه تنها برای مردم دیار فارس بلکه برای استان های جنوبی کشور خواهد بود که از این آزادراه برای دسترسی به مرکز کشور بهره گیرند.
6122 / 2027
گزارشگر: سارنگ عبداللهی ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی
