روز گذشته با تشکیل کمیته مواقع اضطرار آلودگی هوای شهر تهران در استانداری مواردی به تصویب رسید که شهروندان تهرانی بیش از این نیز در سال های گذشته به هنگام وقوع چنین شرایطی آن را تجربه کرده بودند.
بر اساس مصوبات هیات وزیران طی سال های گذشته بیشتر دستگاه های اجرای دولت و شهرداری ها موظف بودند برای مقابله با آلودگی هوا اقدام های موثری در این خصوص انجام دهند.
روند اجرای بسیاری از این طرح ها طی سنوات گذشته نشان می دهد که برخی از این مصوبات از زمان اجرا یا مسکوت مانده اند و یا به کندی در حال اجراهستند.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: درطول سال های گذشته لوایح و طرح های بسیار خوبی برای مقابله با آلودگی هوا به تصویب رسیده، اما در مرحله عملیاتی به کندی اجرا می شود.
وحید حسینی به مصوبات مختلف در طول چندسال اخیر اشاره کرد و گفت: طرح کاهش الودگی هوا ( LEZ)، منع پلاک گذاری موتورسیکلت های کاربراتوری، نصب فیلتر دوده روی خودروهای دیزلی (تولید داخل و وارداتی)، الزام به معاینه فنی خودروها، ممنوعیت تردد خودروهای کاربراتوری از شهر تهران، مدیریت تقاضای سفر طرح های مصوبی در مسیر کاهش آلودگی هوا به تصویب رسید اما در اجرا از سوی دستگاه های اجرایی مرتبط با پاس کاری به کندی اجرایی می شود.
وی به طرح های اجرا شده خوبی از جمله توزیع بنزین یورو چهار در جایگاه های شهر تهران اشاره کرد و افزود: طی 15 سال با اجرایی شدن طرح انژکتوری کردن خودروها، استاندارد یورو 2، حذف سرب از بنزین، نصب کاتالیست روی تاکسی ها و موارد مشابه موجبات کاهش آلودگی هوا شده ولی این طرح ها کافی نبوده است.
حسینی با بیان اینکه با وجود این مصوبات نیازی به طرحی جدید برای مقابله با آلودگی هوا نیست، اظهار کرد: در حال حاضر برای اجرای این مصوبات باید بودجه لازم تخصیص و اعتبارات به موقع و به اندازه پرداخت شود.
وی به حمایت بیش از اندازه از صنعت در کشور انتقاد کرد و گفت: نباید به بهانه توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال صنایع آلاینده در محدوده کلان شهرهایی مانند تهران شکل بگیرد.
حسینی به بند هفت(احکام منابع متحرک) مصوبه (20774) مورخ 17/4/95 هیات وزیران اشاره کرد و افزود: طبق این مصوبه «خودرو سازان داخلی ملزم بودند به ازای تولید هر خودرو، در هر شرایطی یک خودرو را از رده خارج کند» که با فشار خودروسازان این بند از این مصوبه حذف شد.
وی به مصوبه دیگری اشاره کرد و گفت: براساس مصوبه هیات دولت بنابود که تردد خودروهای فرسوده مدل قدیم در کلان شهرها مانند شهر تهران ممنوع باشد حال چرا این امر به خوبی اجرا نشد.
وی در مورد نصب فیلتر دوده بر روی خودروهای دیزلی اظهار کرد: طبق این مصوبه در اردیبهشت سال 1393 «الزام استفاده از صافی فیلتر ذرات برای خودروهای دیزلی سنگین» به این نوع خودروها در حال تردد داخل شهرها 24 ماه مهلت داده شده است تا نسبت به نصب فیلتر دوده اقدام کنند.
وی تصریح کرد: در برنامه های بلندمدت مصوب های مترقی بسیاری مانند موارد مطرح شده وجود دارد که براساس برنامه های موفق بین المللی تنظیم و تدوین و تصوب شده است که یا عملیاتی نشده و یا به کندی اجرا می شود.
وی با تاکید بر اینکه برنامه کاهش آلودگی یک سال حل نمی شود گفت: در صورتیکه تا به حال این مصوبات با اجرای منسجم و زمانبندی شده عملیاتی می شد حداقل متوجه مسیر حرکت صحیح خود می شدیم.
وی گفت: جهت گیری مقابله با آلودگی هوا درست است ولی به کندی اجرا می شود.
حسینی با اشاره به اینکه جان این همه انسان در خطرآلودگی هوا قرار دارد تاکید کرد:با توجه به اینکه هزینه سلامت توسط وزارت بهداشت و درمان تامین می شود این انتظار وجود دارد که در قبال بروزاین خطرات این وزارت خانه مدعی بوده و واکنش نشان دهد.
وی با اشاره به اینکه حدود 80 درصد منابع آلاینده جوی شهر تهران خودروهای در حال تردد هستند، گفت: روزانه در سطح شهر حدود 2 هزار تن آلاینده های جوی تولید می شود و براساس آمار وزارت بهداشت، سالانه 5 تا 6 هزار نفر شهروند تهرانی بر اثر آلودگی هوا می میرند.
معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان تهران در خصوص آلودگی هوای پایتخت گفت: با بروز شرایط سکون جوی و نبود وزش باد در سطح شهر پدیده وارونگی دما از روز چهارشنبه تا فردا (دوشنبه) موجب شده تمام آلاینده های جوی سیر افزایشی داشته باشند.
محمد رستگاری با اشاره به اینکه میزان غلظت ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5 میکرون در یکی از مناطق شهر تهران شاخص عددی 227 بود، گفت: هر ایستگاه سنجش آلودگی هوا تا شعاع 200 مترمربع قابلیت اندازه گیری دارد و در نزدیکی همین محل، ایستگاه دیگری شاخص عددی 122 را نشان می دهد نباید شاخص عددی یک ایستگاه ملاک عمل قرار گیرد.
وی با اشاره به مصوبات روز گذشته کمیته مواقع اضطرار در خصوص عدم تصویب تعطیلی مهدکودک ها گفت: تصمیم کمیته بر این بود که با توجه به بروز مشکلات بر والدین این کودکان تعطیلی مهد کودک ها را نداشته باشیم.
رستگاری در مورد مصوبات کمیته مواقع اضطرار گفت: مصوبات این نشست با توجه به مشکلات مقطعی ، کوتاه مدت ، ارزیابی و تصویب شده است در حالی که طرح های مصوب در مقابله با آلودگی هوا با دیدی وسیع و با مطالعات گسترده تدوین شده است.
وی ادامه داد: بر اساس اختیارات این کمیته در مواقع آلودگی شدید هوا این امکان وجود دارد که ممنوعیت تردد منابع متحرک مانند خودروها،محدودیت فعالیت منابع ساکن مانند کارخانه ها و معادن مطرح شود.
وی گفت: تعطیلی مدارس و همچنین اقدامات پیشگیرانه با آماده باش اورژانس در میادین و معابر اصلی شهر از جمله مصوبات این کمیته درشرایط بحرانی می تواند باشد.
رستگاری به تاثیر این مصوبات در کاهش آلاینده های جوی اشاره کرد و گفت: بی شک این مصوبات در کاهش آلاینده های جوی تاثیر قابل توجهی ندارد ولی با توصیه های ایمنی می توان خطرات ناشی از آلودگی هوا را بر روی افراد کاهش داد.
وی گفت: شاخص کیفیت هوای تهران از ابتدای امسال تا 22 آبان ماه 11روز هوای پاک، 193 روز سالم و 34 روز هوا ناسالم برای گروههای حساس را داشته است.
رستگاری افزود: در مقایسه با سال گذشته نیز در همین مدت 12روز هوای پاک، 174 روز سالم، 49 روز ناسالم برای گروههای حساس و 2 روز هوا ناسالم برای همه افراد جامعه و یک روز بسیار ناسالم بود.
وی اضافه کرد:این مقایسه نشان از بهبود نسبی در نتیجه عمل به برخی از طرح ها از جمله توزیع بنزین یورو چهار در شهر تهران است.
به گزارش ایرنا پایتخت طی شبانه روز گذشته آلوده ترین هوای سال را تجربه کرد، کیفیت هوای تهران با شاخص 154 در شرایط ناسالم (وضعیت قرمز) برای همه افراد قرار دارد.
در طول چهار روز گذشته نیز هوا در شرایط ناسالم برای گروه های حساس قرار داشت که با توجه به تداوم این روند روز گذشته، کمیته اضطرار آلودگی هوای پایتخت تشکیل جلسه داد؛ تعطیلی زنگ ورزش مدارس شهر تهران، ممنوعیت فروش روزانه آرم ورود به محدده طرح ترافیک و فعالیت معادن شن و ماسه تهران در روزهای یکشنبه و دوشنبه (امروز و فردا) مصوبه جلسه روز گذشته کمیته بود.
توقف فعالیت معادن شن و ماسه آبرفتی غرب تهران تا عادی شدن وضعیت هوا، لغو ورزش های همگانی در پارک ها و مجموعه های ورزشی شهر تهران، تشدید برخورد با خودروهای دودزا شامل خودروهای دولتی و غیردولتی، تشدید برخورد با موتورسواران دودزا و آلوده کننده شهر تهران از دیگر مصوبات جلسه امروز کمیته اضطرار بود.
همچنین دراین جلسه بر عدم بکارگیری خودروهای دودزا در اتوبوسرانی، توقف فعالیت های عمرانی آلوده کننده توسط شهرداری تهران، استفاده حداکثری از ظرفیت حمل و نقل عمومی شهر بویژه مترو و اتوبوسرانی، استقرار تیم های اورژانس در میادین اصلی شهر و اطلاع رسانی مناسب از طریق رسانه ها و صدا و سیما در زمینه توصیه های مراقبتی آلودگی هوای تهران به عنوان مصوبات این کمیته تاکید شد.
* برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: کامبیز رضایی انتشاردهنده: موسی فعالیان
تهرام/1699/1539