به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، "پیروز حناچی" با بیان اینکه ساخت و ساز برجهای بیرویه و بیضابطهای در طی سالیان اخیر نفس پایتخت را به شماره آورده است افزود : عارضههایی چون مشکلات ترافیک، ساخت و سازهای بیرویه و بیضابطه در خیابانهای 6 و8 متری حاصل این ناهنجاری است .
وی با تاکید براینکه هر گونه تصمیم گیری شهری باید منافع بلندمدت شهروندان را به دنبال داشته باشد گفت:امروز هر چند بخشهای حاکمیتی بر نظام مدیریت شهری کنترل دارند اما شهر با سرمایه سرمایهگذاران اداره میشود و در این بین اگر سرمایهگذار صرفا به دنبال منافع حدود شخصی خاص خود باشد منجر به اجرای پروژهای می شود که قابل دفاع نیست.
حناچی تصریح کرد: تهران با پدیدهای تحتعنوان طرح تفصیلی مواجه است که هیچ ارتباط معقولی با سند بالادست ان در طرح جامع ندارد و طی دو سال گذشته در شورایعالی شهرسازی و معماری ایران وقت زیادی برای اصلاح این سند مصروف شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد : هر چند شهرداری ها و شورایعالی شهرسازی و معماری در نظارت بر ساخت و سازها کم کاری نکرده اند اما مفرهایی در طرح جامع شهری تهران وجود دارد که استفاده ناصحیح از آنها در دورههایی موجب ناهنجاریهای شهری شدهاند.
وی خاطرنشان کرد : اگر در عمل دیدیم که طرحی قابل اجرا نیست باید مرجعی باشد که آن را قابل اجرا کند. این یک ابزاری است که میتوان از آن درست و یا نادرست استفاده کرد که اگر درست استفاده کنیم میشود تپههای عباسآباد که طرحی قابل قبول از جانب شهروندان و حرفهمندان و متخصصان است.
وی با اشاره به مطالبات مردمی از شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در برابر تخلفات شهری و ساخت و سازهای بیرویه گفت: از نیمه دوم سال 92 شورای عالی شهرسازی و معماری ایران نه تنها هیچگونه مجوزی برای ساخت و ساز بناهای بلند و برجهای بیضابطه صادر نکرده است . بلکه به شهرداری تهران ،مشهد و در برخی کلانشهرها فشار تکلیف شده که باید بر اساس ضابطه حرکت کنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد : بناهای که ساخته شده بر اساس پروانههای صادر شده سالهای قبل بوده است چراکه امکان ابطال پروانه صادره به دلیل مباحث پیچیده مالی و حقوقی وجود ندارد و فقط به صورت رندم طرح هایی که خیلی حاد بود همچون پروژه ایران زمین متوقف شد.
دبیرشورایعالی شهرسازی و معماری ایران با بیان اینکه از نگاه ما پروژه اطلس مال هم طبق مصوبه شورایعالی معماری و شهرسازی و معماری جزو طرح های ناهنجار محسوب می شود گفت : زمین در نظر گرفته شده برای پارکینگ عمومی این پروژه پارک است و اساسا طبق تعریف طرح جامع، شهرداری تهران کسی حق ندارد که فضاهای خدماتی شهر تهران را تغییر کاربری دهد و براساس مصوبه شورای عالی شهرسازی شهرداری تهران باید در همان منطقه تامین پارکینگ کند.
حناچی با اشاره به تغییر رویکرد شهرداری تهران بعد از نیمه دوم سال 92 در خصوص صدور مجوزهای ساخت بناهای بلند مرتبه گفت : طی سالهای 90 تا 92 پروانه ساخت حدود 140 برج مسکونی در تهران صادر شده بود که در صورت پیگیری مشکلات این طرحها شهرداری تهران با توجه به گردش مالی انها از عهده بازپرداخت ان برنمی امد.
وی تامین مابع مالی پایدار برای شهرداری ها را یکی از اهداف دولت عنوان کرد و افزود : پیش نویس لوایح مورد نیاز برای این منظور در کمیسیون تهران و کلانشهرها تصویب شده و هم اکنون اماده ارائه به هیات محترم وزیران است .
حناچی گفت: شهرداریها اگر میخواهند پایدار اداره شوند باید حداقل منابع سالمی که برای اداره امور شهر لازم است را در اختیار آنها قرار داده شود و این بدان معناست که باید از بخشی از مالیاتهای محلی به نظام مدیریت شهری اختصاص یابد و دولت این جهتگیری عمومی را قبول کرده است .
وی شفاف سازی و اطلاع رسانی به موقع در خصوص اجرای طرحها و مجموعه های شهری به شهروندان را یکی از الزمات مدیریت شهری عنوان کرد و افزود : شهرسازی میتواند رانت تولید کند و میتواند امتیازی را به کسی بدهد و افرادی را یک شبه میلیاردر کند و همچنین میتواند یک شبه افرادی را نیز به فلاکت برساند. اینکه چه اتفاقی باید بیفتد که در نهایت به نفع شهروندان تمام شود راهی جز شفافیت وجود ندارد که اطلاع رسانی به موقع و استفاده از بهترین نیروهای متخصص در اداره امور شهر راهکار آن است.
وی ادامه داد: افراد حرفهای حاضر نیستند موقعیت حرفهای خود را با امضا برای ساخت و سازهای بیضابطه به خطر بیندازند. به فرض هم که این اتفاق بیفتد اطلاعرسانی شفاف میتواند جلوی بسیاری از آنها را بگیرد زیرا اذهان عمومی نسبت به آن حساسیت نشان میدهند.
حناچی گفت: تمامی تصمیمات حوزه معماری و شهرسازی که به تصویب تمامی اعضا میرسد و با مهر دبیرخانه به تمامی استانها ابلاغ میشود برای شهرداریهای سراسر کشور لازمالاجرا هستند.
به گفته وی، تصمیمات غلط در شورایعالی شهرسازی و معماری به ندرت اتفاق میافتد و مشکلی که عموما وجود دارد در اجرای طرحهای تفصیلی است که در اجرا، بخشی از طرحها به بیراهه میروند.
وی افزود: زندگی مردم در اقصا نقاط کشور به خصوص کلانشهرها بسیار مهم است و بسیاری از چالشهای شهرسازی فقط با اطلاعرسانی و گفتگو حل میشوند