کارت سوخت نرفته، برمی‌گردد

اکثر‌ نمایندگان مجلس به یک فوریت طرحی رأی دادند که اگر کلیات و جزئیات آن به تصویب مجلس برسد، کارت سوخت برای مصرف بنزین باقی می‌ماند.
  • سه شنبه 25 آبان 1395 ساعت 15:8

این در حالی است که هم‌اکنون و پس از تک‌نرخی شدن قیمت بنزین، بیشتر رانندگان وسایل نقلیه بنزینی از کارت‌های جایگاه‌داران استفاده می‌کنند. به گزارش همشهری، روز گذشته در صحن علنی مجلس 112نماینده مجلس به یک فوریت طرح توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت رأی مثبت دادند که چندی قبل اکثریت نمایندگان مجلس به پیشنهاد دولت در قالب اصلاحیه قانون بودجه سال 95مبنی بر حذف کارت سوخت بنزین رأی مثبت داده بودند.

به گزارش ایسنا، حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس که به‌عنوان نماینده طراحان سخن می‌گفت، اظهار کرد: تا قبل از سال 86هیچ‌گونه نظارتی بر مصرف سوخت وجود نداشت، اما با اجرای کارت سوخت نظارت بر نوع مصرف و مقدار مصرف سوخت صورت گرفت و با حفظ آن می‌توانیم توقف قاچاق سوخت و کاهش مصرف را تداوم ببخشیم.

وی افزود: در گذشته برای تشخیص سوخت موجود از روش‌هایی نظیر استفاده از میله اندازه‌گیری استفاده می‌شد اما الان با استفاده از سامانه کارت هوشمند سوخت این کار آسان‌تر انجام می‌شود. نمایندگان مخالف یک فوریت توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت معتقدند که صدور این کارت‌ها در شرایط تک نرخی شدن بنزین ضرورتی ندارد اما موافقان بر صدور این کارت‌ها برای کنترل مصرف و کاهش قاچاق تأکید دارند.

به گزارش خانه ملت، مهرداد بائوج لاهوتی در مخالفت با یک فوریت طرح قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت گفت: این طرح نیاز به فوریتی ندارد چرا که بررسی عادی آن هم خسران و ضرری به مردم وارد نخواهد کرد. وی افزود: در شرایط فعلی بنزین تک نرخی است و لزومی برای صدور مجدد کارت‌های سوخت وجود ندارد. در واقع صدور این کارت‌ها موجب صرف هزینه بسیار و هدر رفتن وقت مردم خواهد شد. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی یادآور شد: آمار مصرف سوخت و تعداد خودروهای فرسوده از طریق سیستم‌های موجود مشخص است؛ بنابراین استدلال افزایش قاچاق و تعیین خودروهای فرسوده درست نیست.

علیرضا سلیمی نماینده دیگر مجلس در موافقت با طرح یک فوریت قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت گفت: این کارت هوشمند سوخت، منافع اقتصادی برای کشور به همراه خواهد داشت؛‌ چرا که در سال‌های گذشته نیز بزرگ‌ترین طرح اجرایی کشور شناخته شد.

نماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس با بیان اینکه 50شرکت داخلی و 2 شرکت خارجی برای اجرای این پروژه سرمایه‌گذاری کردند، گفت: این طرح موجب کنترل مصرف گاز و بنزین و قاچاق می‌شود، همچنین از مصرف بی‌رویه جلوگیری می‌کند، در واقع سهمیه بندی مصرف بنزین از بروز تهدیدات محتمل جلوگیری می‌کند. وی تصریح کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا نیز کارت‌های هوشمند سوخت مورد استفاده قرار می‌گیرد چرا که ثبات قیمت‌گذاری نیز به واسطه این کارت‌ها محقق خواهد شد.


ثبت نظر

ارسال