رکود در ۵۰ صنعت وابسته به ساختمان

احمدمیرخدائی: «صنعت ساختمان حداقل با ۵۰ نوع صنعت مرتبط است و تا زمانی که مسکن از رکود خارج نشود، این صنایع هم رشدی نخواهند داشت.» این بخشی از صحبت‌های معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص رکود بخش صنعت و عدم‌رشد تولید است.
  • سه شنبه 25 آبان 1395 ساعت 15:9

طبق گزارش مهر، محسن صالحی‌نیا، با بیان اینکه رشد منفی صنعت بیشتر در بخش صنایع مرتبط با ساختمان بوده است، می‌گوید: حداقل ۵۰ نوع صنعت با صنعت ساختمان مرتبط هستند که هم‌اکنون به‌دلیل رکود در بخش مسکن، متناسب با سایر بخش‌های صنعت رشد نکرده‌اند و رشد آنها مرتبط با سیاست‌هایی است که دولت در بخش مسکن دارد .

تا زمانی که مسکن از رکود خارج نشود، این صنایع هم رشدی نخواهند داشت. در حقیقت آنگونه که از گفته‌های صالحی‌نیا نیز برمی‌آید، هم‌اکنون از یک سو رشد نامتناسب صنعت ایران ناشی از رکود بخش مسکن است و از دیگر سو برای رفع این عدم‌تناسب و دستیابی به رشد مثبت در حوزه صنعت، دولت باید بخش مسکن را با اتخاذ سیاست‌هایی به‌رونق برساند.

در این میان مسئله‌ این است که سیاست‌های اتخاذ شده از سوی دولت برای خروج مسکن از رکود، اغلب معطوف به اعطای تسهیلات برای خرید مسکن است؛ درحالی‌که رکود به‌گونه‌ای همه‌گیر در مسکن ریشه دوانده‌ و کل این بازار، از تولید تا معاملات و مصرف را به‌سختی درگیر خود کرده است که بدون توجه مستمر به همه حوزه‌ها ازجمله تولید مسکن، هرگونه تلاش برای رونق را ناکام می‌گذارد.

شاهد این مسئله را در تازه‌ترین آمارهای مرکز آمار ایران می‌توان دید؛ در بهار‌95تعداد 31هزار و 808پروانه ساختمانی توسط شهرداری‌های کل کشور صادر شده که نسبت به فصل گذشته حدود ۱۷.۴درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ۱۰.۹درصد کاهش داشته است.

همچنین تعداد واحد مسکونی پیش‌بینی شده در پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان در بهار سال۹۵ بالغ بر 81هزار و 976واحد بوده که نسبت به فصل گذشته ۱۱.۷درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته ۱۲.۱درصد کاهش داشته است. این رقم در مقایسه با نیاز سالانه 1.2میلیون واحد مسکونی در کشور (300هزار واحد در هر فصل)، رقم بسیار پایینی است و از آنجا که این واحدهای مسکونی قاعدتا در طول یکی، ‌دو سال آینده وارد بازار خواهند شد می‌توان اینگونه استنتاج کرد که با سیاست‌های فعلی، رکود مسکن ادامه‌دار خواهد بود.

به گفته مدیرعامل هلدینگ سیمان فارس و خوزستان، بازار مصرف سیمان داخلی در سال‌جاری نسبت به سال‌های گذشته حداقل 25درصد کاهش یافته است. مرتضی لطفی می‌گوید: براین‌اساس انجمن صنفی تولیدکنندگان سیمان پیش‌بینی کرده است در سال 95معادل 70درصد از ظرفیت تولیدی خود، سیمان تحویل دهد؛ درحالی‌که این صنعت در سال 91بیش از ظرفیت تولیدی، سیمان تحویل می‌داد. رکود مسکن، کمر صنعت فولاد را نیز خم کرده است؛

به‌گونه‌ای که سیدبهادر احرامیان، عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد می‌گوید: مصرف ظاهری فولاد ایران در بازه 4ساله 91تا 95در یک سقوط آزاد فاجعه‌آمیز با افت 30درصدی مواجه شده و از 22میلیون تن مصرف در سال 91به کمتر از 16میلیون تن در شرایط فعلی رسیده است. همچنین احمد شریفی، دبیر انجمن سنگ ایران نیز می‌گوید: هم‌اکنون بیش از 50درصد کارخانه‌های سنگ کشور خالی هستند. به گزارش ایرنا، میزان ذخیره سنگ تزیینی و ساختمانی کشور 4میلیارد و 500میلیون تن است و میزان مصرف سالانه نیز به 10میلیون تن می‌رسد و نزدیک به 6هزار واحد سنگبری در کشور فعالیت می‌کنند.

در تازه‌ترین مصوبات بانک مسکن، سقف تسهیلات پرداختی به جوانان در 3سطح افزایش یافته است. براساس مصوبه هیأت مدیره بانک مسکن سقف تسهیلات حساب پس‌انداز مسکن جوانان برای حساب‌های افتتاح شده در سال ۱۳۹۵ در پایان سال پنجم برای متقاضیان تهرانی تا ۶۰ میلیون تومان، برای شهرهای بزرگ (کرج، مشهد، تبریز، اصفهان، اهواز، قم و شیراز) به ۵۷ میلیون تومان و در سایر شهرها به ۵۴ میلیون تومان افزایش یافته است و در پایان سال پانزدهم افتتاح حساب مسکن جوانان نیز حداکثر تسهیلات پرداختی در تهران به ۱۱۰ میلیون تومان، در شهرهای بزرگ به ۱۰۰ میلیون و در سایر شهرها به ۹۰ میلیون تومان می‌رسد.

حساب پس‌انداز مسکن جوانان نوعی برنامه‌ریزی بلندمدت برای خانه‌دار شدن افراد است که متقاضیان می‌توانند با واریز مبالغ به‌صورت ماهانه و یا یک‌جا حداقل پس از 5سال و حداکثر بعد از ۱۵ سال نسبت به دریافت تسهیلات خرید و احداث مسکن اقدام کنند.


ثبت نظر

ارسال