بازی جدید در سازمان میراث فرهنگی

محمد باریکانی: معاون اول رئیس‌جمهور دیروز به ساختمان ارگ آزادی تهران رفت تا حکم ریاست سومین زن کابینه را به زهرا احمدی‌پور، معاون جدید رئیس‌جمهور در سازمان میراث فرهنگی تقدیم کند و همزمان یک تابلوی زری‌بافی بافته‌شده در مرکز هنرهای سنتی آن سازمان را به مسعود سلطانی‌فر بدهد و بدین ترتیب آیین وداع او با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را تکمیل کند.
  • سه شنبه 25 آبان 1395 ساعت 15:11

مسعود سلطانی‌فر چند ماه پس از آغاز به کار دولت تدبیر و امید جایگزین محمدعلی نجفی در سازمان میراث فرهنگی شد. او در 11 آبان‌ماه 95 به وزارت ورزش و جوانان رفت. زهرا احمدی‌پور نیز پیش‌تر مدیر دفتر تقسیمات کشوری در وزارت کشور بود و اکنون برای نخستین‌بار پس از 86سال سکان سازمان میراث فرهنگی به او به عنوان یک زن سپرده شده است.

آنطور که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور دیروز اعلام کرد، دولت توجه جدی به انتصاب زنان در پست‌های مدیریت اجرایی کشور دارد و انتصاب زهرا احمدی‌پور به ریاست سازمان میراث فرهنگی آغاز استراتژی جدید شخص رئیس‌جمهور در سپردن مدیریت‌های اجرایی کشور به زنان است.

مسعود سلطانی‌فر اما در آیین تودیع خود از سازمان میراث فرهنگی از برچیدن یک فساد مالی بزرگ در سازمان میراث فرهنگی و مرتبط با دولت قبل در زمان ریاست خود بر این سازمان خبر داد. فساد مالی بزرگ در سازمان میراث فرهنگی مربوط به شرکت توسعه گردشگری است که در دولت قبل به عنوان یک شرکت صوری تشکیل شد و همان زمان نیز خبرهای زیادی درخصوص سوءاستفاده‌های مالی آن شرکت در رسانه‌ها منتشر شده بود.

شرکت توسعه گردشگری در دولت قبل، قراردادی با سازمان میراث فرهنگی برای ساخت 3هتل به امضا رساند و آنطور که سلطانی‌فر خبر داد، این شرکت کمتر از 500میلیون تومان برای ساخت هتل‌ها هزینه کرد اما بعد از مدتی شرکت توسعه گردشگری شکایتی به دستگاه قضایی ارسال و در آن اعلام کرد در پروژه ساخت 3هتل ۱۰۸ میلیارد تومان خسارت دیده است. با این شکایت سازمان میراث فرهنگی از دستگاه قضایی تقاضای اعمال ماده ۱۸ قانون کرد و پرونده زیان 108 میلیارد تومانی شرکت توسعه گردشگری به دیوان عالی کشور رفت و پس از 2 سال و نیم کشمکش حقوقی این دیوان رای نهایی را به نفع سازمان میراث فرهنگی صادر و این سازمان را از پرداخت خسارت تبرئه کرد. مسعود سلطانی‌فر گفته‌است: به این ترتیب از وقوع بزرگ‌ترین فساد در این سازمان جلوگیری شد.

چالش دیگر سازمان میراث فرهنگی اما بازگرداندن الواح هخامنشی از آمریکا به ایران است. چند هفته پیش پرفسور عبدالمجید ارفعی، متخصص زبان‌های باستانی و تنها شاهد الواح هخامنشی در دادگاه شیکاگو به همشهری گفته بود که فرجام الواح هخامنشی اکنون در دست 3قاضی آمریکایی است. مسعود سلطانی‌فر اما در آیین تودیع خود گفت الواح هخامنشی ایران از ارزشمندترین مجموعه‌های تاریخی متعلق به ملت ایران است که سال ۱۳۰۴ با تصویب دولت پهلوی از کشور خارج شد و در دوره‌هایی تعدادی از آنها بازگردانده شد.

او در توصیه خود به زهرا احمدی‌پور، رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی در خصوص الواح هخامنشی گفت: در این 3سال موضوع بازگرداندن الواح هخامنشی دنبال و در 2دادگاه حکم مثبت گرفته شد. اکنون به دُم کار رسیده‌ایم و کمی فشار بیاوریم، قضیه تمام می‌شود.

سیدمحمد بهشتی نیز که از او پیش‌تر به عنوان گزینه اصلی ریاست سازمان میراث فرهنگی یاد می‌شد و اظهارات اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در مراسم دیروز مشخص کرد نظر رئیس‌جمهور بر استفاده از زنان و جوانان در مدیریت سازمان میراث فرهنگی متمرکز بود در سخنانی، مسعودسلطانی‌فر را به دلیل سفرهای بسیار به نقاط مختلف کشور در دوران ریاست بر سازمان میراث فرهنگی به نادرشاه افشار و دونده‌ای تشبیه کرد که در طول مدیریت خود بر سازمان میراث فرهنگی به سراسر کشور سفر کرد.

او اما این موضوع را اعلام کرد که بنا به دلایلی باید از حضور زهرا احمدی‌پور در ریاست بر سازمان میراث فرهنگی نیز پشتیبانی کرد. به نظر می‌رسد دلایلی که در ذهن سیدمحمد بهشتی برای پشتیبانی از نخستین زن انتصاب شده بر ریاست سازمان میراث فرهنگی وجود دارد بی‌ارتباط به سخنان معاون اول رئیس‌جمهور و تصمیم دولت نباشد.

اسحاق جهانگیری دیروز از استراتژی کلان مدیریتی کشور در استفاده از زنان در پست‌های مدیریتی بالا سخن گفت. او از کارکنان سازمان میراث فرهنگی نیز خواست نهایت همکاری را با زهرا احمدی‌پور داشته باشند تا او بتواند راه رو به رشد در طول دوران مدیریت خود در سازمان میراث فرهنگی را طی کند.

معاون اول رئیس‌جمهور پاسخ منتقدان به انتخاب زهرا احمدی‌پور برای ریاست سازمان میراث فرهنگی را نیز اینگونه داد: یکی از مشکلات ما این است که به محض خالی شدن وزارتخانه‌ای از دوستان می‌خواهیم افرادی را پیشنهاد بدهند اما همه آنها تعداد محدودی را پیشنهاد می‌کنند که در این حوزه سمت‌هایی داشته‌اند. این‌طور نمی‌شود فضا را برای عموم باز کرد؛ چون مدیران کارآزموده انتظار دارند که وارد حوزه مدیریت کلان ملی شوند و خانم احمدی‌پور براساس همین معیار در سازمان میراث فرهنگی حضور پیدا کرد.

او البته به روسای سابق سازمان میراث فرهنگی نیز اینگونه تاخت: دیگر نمی‌توان تنها به تجربه مدیران گذشته اکتفا کرد و نیاز داریم مدیران با درک و دانش به‌روز در عرصه‌های مدیریتی حضور پیدا کنند.
پیش‌تر فعالان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در نامه‌ای سرگشاده به رئیس‌جمهور از او خواسته بودند ریاست این سازمان را به فردی کارآزموده و باتجربه در سازمان میراث فرهنگی بسپارد. اگرچه آنها نامی از سیدمحمد بهشتی یا دکتر مهدی حجت نبرده بودند اما بعدتر مشخص شد که مقصود آنها از انتصاب افراد کارآزموده و باتجربه همین دو فرد بودند که حالا معاون رئیس‌جمهور آب پاکی را بر دست همه آنها ریخت و از تصمیم کلان دولت برای انتصاب بانوان در مدیریت‌های بالای اجرایی کشور خبر داد.

برهمین اساس زهرا احمدی‌پور، رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی دیروز در سخنانی اعلام کرد که سیاست‌ها و برنامه‌های این سازمان با خلاقیت و تحرک بیشتر ادامه خواهد یافت. او گفت: با تحرک، خلاقیت و نوآوری بیشتر به دولت کمک خواهم کرد تا در تحقق اهدافش موفق شود.

رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی درخصوص هنرهای سنتی و صنایع‌دستی ایران نیز در حضور کارشناسان و روسای سابق میراث فرهنگی کشور و معاونان رئیس‌جمهور گفت: صنعتگر، هنر چشم‌نوازی خلق می‌کند که وجودش به راحت زندگی کردن کمک می‌کند و فرصت‌های جدید را در اختیار انسان شهری خسته از ترافیک قرار می‌دهد.

او همچنین به مطالعات یک هفته گذشته خود درخصوص فعالیت‌های سازمان میراث فرهنگی اشاره کرد و افزود: باید بستر خلاقانه‌ای از انسجام بین فرهنگ و اقتصاد در 3حوزه صنایع‌دستی، میراث فرهنگی و گردشگری با محوریت عنصر فرهنگ فراهم آوریم تا به عنوان عنصر قوی، نقش اساسی را داشته باشد.

رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی همچنین پس از دریافت حکم ریاست خود بر این سازمان در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی درخصوص تغییر معاونان و مدیران سازمان میراث فرهنگی گفت: اولویت فعلا تغییرات نیست، بلکه تحرک در اجرای برنامه‌هاست.

سخن زهرا احمدی‌پور در شرایطی مطرح شده است که در حاشیه مراسم معارفه رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی، از احتمال تغییر معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی سخن گفته شد و 2گزینه نیز برای جایگزینی مرتضی رحمانی‌موحد مطرح شد. یکی از گزینه‌های جدی معاونت گردشگری نیز همکار سابق زهرا احمدی‌پور در دفتر تقسیمات کشوری در حوزه غرب کشور است.


ثبت نظر

ارسال