باسیل: سوریه باید ازتروریست ها پاکسازی شود و مردم آن سرنوشت کشور خود را رقم بزنند

بیروت – ایرنا - « جبران باسیل» وزیر امور خارجه لبنان تاکید کرد:مصلحت ملی ما این است که سوریه از گروه های تروریستی که تهدیدی برای منطقه و لبنان هستند، پاکسازی شود و مردم آن سرنوشت خود و رئیس جمهوری کشورشان را رقم بزنند.
  • چهارشنبه 26 آبان 1395 ساعت 2:39
به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری ملی لبنان، جبران باسیل روز سه شنبه در کنفرانس خبری مشترک با « فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقر این اتحادیه در بروکسل افزود: مصلحت ملی ما این است که سوریه یک کشور یکپارچه، دموکراتیک و با حاکمت کامل و احترام مطلق به تمامیت ارضی آن باشد و در آن آزادی دینی و تسامح تضمین شود.
وی با نمادین خواندن این دیدار بعداز انتخاب ژنرال «میشل عون » به عنوان رئیس جمهوری لبنان ، گفت که ژنرال عون در سخنرانی خود در مراسم سوگند ریاست جمهوری تاکید کرد لبنان از درگیری های خارجی فاصله خواهد داشت و سیاست خارجی آن مبتنی برمنافع ملی لبنان شکل می گیرد.
وزیر خارجه لبنان با اشاره به توافق لبنان با اتحادیه اروپا در خصوص اولویت شراکت و فهرست طرح ها و ابتکارهائی که دو طرف در خلال سال های 2016 تا 2020 برای اجرای آنها اقدام خواهند کرد، گفت که پنج محور در فهرست اولویت های لبنان در خلال مشورت های با اتحادیه اروپا مورد تاکید قرار گرفت.
باسیل ، واکنش سریع به بحران انسانی ناشی از سرازیر شدن بیش از نیم میلیون آواره سوری به لبنان از طریق ارائه کمک های گسترده تر و حمایت از اقتصاد لبنان و همچنین مبارزه با تروریسم و تثبیت امنیت لبنان را دو اولویت لبنان خواند و گفت که اتحادیه اروپا در این چارچوب به ارائه کمک به نیروهای مسلح لبنان در دو حوزه تجهیزات نظامی و آموزش متعهد شد.
وی ، تاکید بر گسترش طرح های اقتصادی با هدف ایجاد فرصت های شغلی و توسعه زیرساخت های لبنان را از دیگر اولویت های لبنان در رایزنی های با اتحادیه اروپا اعلام کرد و افزود: در این چارچوب بر ضرورت فعال سازی تجارت با اتحادیه اروپا از طریق حمایت از صادارت لبنان و رفع موانع گمرکی و غیرگمرکی با هدف ورود تولیدات لبنان به بازار اروپا تاکید کردیم.
وزیر خارجه لبنان خاطرنشان کرد که با اتحادیه اروپا در خصوص گفت وگوی مستقیم در زمینه انرژی که آینده شکوفائی را برای لبنان و کشورهای حوزه دریای مدیترانه و اروپائی رقم می زند، توافق کردیم.
باسیل با بیان اینکه با طرف اروپائی در باره مسائل فرهنگی و انسانی و نقش لبنان در منطقه گفت وگو کرده است، تصریح کرد: اتحادیه اروپا متعهد شد برای تقویت توانمندی های موسسات لبنانی و تحکیم پایه های حکومتداری خوب و برگزاری انتخابات پارلمانی در لبنان با تلاش های لبنان همراهی کند.
وی با بیان اینکه شراکت لبنان و اتحادیه اروپا مستمر بوده است، تاکید کرد: تصادفی نیست که لبنان به عنوان نخستین کشور در جهان با اتحادیه اروپا توافقنامه اولویت های شراکت امضا می کند.
وزیر خارجه لبنان گفت: لبنان با انتخاب ژنرال« میشل عون» به عنوان رئیس جمهوری جدید و بعداز تشکیل دولت جدید در آینده نزدیک ، نقش آفرینی خود را در جهان از سر می گیرد و لبنان از یک منبع موثر در منطقه به مشوقی برای فرهنگ گفت وگو و نزدیکی با محیط خود در منطقه تبدیل می شود.
براساس این گزارش، موگرینی هم با تبریک انتخاب ژنرال عون به عنوان رئیس جمهوری جدید لبنان، گفت : اکنون فرصتی برای همه طرف ها فراهم شده است تا گفت وگوهای سازنده را ادامه دهند.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین بر اهمیت وحدت ملی و ضرورت تشکیل دولتی که تضمین کننده ثبات و برگزاری انتخابات پارلمانی در لبنان باشد، تاکید کرد.
وی با بیان اینکه « لبنان نخستین کشوری است که توافق شراکت با اتحادیه اروپا را امضا کرده است»، افزود: لبنان شریک تلاش های اروپا در خصوص آینده سوریه است.
این گزارش حاکی است که جبران باسیل در سفر به بروکسل در دو نشست جداگانه دو جانبه با موگرینی و « یوهانس هان» مسئول سیاست همسایگی در اتحادیه اروپا شرکت و دو سند اولویت های شراکت با اتحادیه اروپا و فهرست مبادلات بین لبنان و این اتحادیه در سال های 2016 تا 2020 را امضا کرد.
براساس این دو سند، لبنان و اتحادیه اروپا در خصوص گفت وگوهای عمیق سیاسی مانند گفت وگوهای اتحادیه اروپا با کشورهای بزرگ همچون روسیه و چین ، تعهد اتحادیه اروپا به ادامه گفت وگو با همه احزاب سیاسی لبنان و اعتراف به نقش لبنان در منطقه و ضرورت حمایت از این نقش توافق کرده اند.
در خصوص پرونده آوارگان سوری، اتحادیه اروپا علاوه بر اعتراف به این که تنها راه حل این بحران، بازگشت امن آوارگان سوری به کشورشان است، متعهد شد این راه حل را در سطح جهانی مطرح کند.
براساس این گزارش، اتحادیه اروپا پذیرفت که حمایت از آوارگان سوری نباید خارج از چارچوب حمایت از اقتصاد ملی لبنان و سرمایه گذاری در زیرساخت ها و طرح های تولیدی آن صورت گیرد و براین اساس متعهد شد که از همه سازوکارها و صندوق ها برای کمک به لبنان و دستگاه های امنیتی آن در زمینه مبارزه با تروریسم استفاده کند.
لبنان و اتحادیه اروپا در خصوص ایجاد کمیته کاری برای مبادلات تجاری فوری و رفع موانع گمرکی که مانع ورود کالاهای تولیدی لبنان به بازار اروپا شده است و کمک به صنعتکاران و کشاورزان لبنانی در خصوص التزام به معیارهای واردات به اروپا توافق کردند.
براساس این گزارش جبران باسیل وزیر خارجه لبنان همچنین به طور جداگانه با « جان مارک ارو» وزیر امور خارجه فرانسه ، «پائولو جنتیلونی» وزیر امور خارجه و همکاری های بین المللی ایتالیا و «ژان اسلبورن» وزیر امور خارجه لوکزامبورگ دیدار وگفت وگو کرد.
خاورم* 1324** انتشار دهنده: فردین پازوکی

ثبت نظر

ارسال