کارآفرینی بانوان مهابادی بر بستر فضای مجازی

مهاباد- ایرنا- جمعی از بانوان شهرستان مهاباد بعد از ایجاد گروه مجازی، طرح اولیه ایجاد مرکز خرید با محوریت بانوان را ابتدا در فضای مجازی سپس در فضای واقعی عملی کردند.
  • چهارشنبه 26 آبان 1395 ساعت 18:59
به گزارش ایرنا، با وجود آنکه فضای مجازی به رغم آسیب ها جزوی از زندگی بشر امروزی به شمار می آید ولی باز هم در تعریف و بازتعریف کاربردهای آن با مشکل روبرو هستیم و نمی توان تنها افزایش سرعت انتقال اطلاعات و راحتی ارتباطات جمعی را تنها ویژگی آن دانست.
ارتباط مجازی با همه جذابیت های خود باز هم برای خیلی ها جز گم شدن در لابلای تصاویر و حاشیه ها چیز دیگری نداشته است.
اما در این میان کسانی هستند که از فضای مجازی در برقراری ارتباط سالم و بهره وری درست از آن به صورت ابتکاری و به منظور دست یابی به اهداف اقتصادی کمک گرفته اند.
نرگس نادراحمدی جزو این عده است که با کمک گرفتن از مزیت های نسبی فضای مجازی به راه اندازی کسب و کار موفقی در شهرستان مهاباد موفق شده است.
این بانوی مهابادی 2 سال پیش با ایجاد یک گروه مجازی که هم اکنون شمار اعضا آن به سه هزار و 200 نفر رسیده است این اقدام را کلید زد و امروز برای 25 بانوی این شهرستان اشتغال زایی کرده است.
نادراحمدی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: با مدیریت درست گروه مجازی توانستیم این گروه را به یک محل برای تبادل ابتکارات و نظرات اقتصادی اعضا و در نهایت عرضه محصولات خانگی تبدیل کنیم و با توجه به عملکرد مثبت در این زمینه، طرح ایجاد یک نمایشگاه دائمی با محوریت مدیریت بانوان برای عرضه محصولات خانگی و اشتغال زایی برای بانوان که برخی از آنها سرپرست خانواده هستند، ایجاد شد.
وی با اشاره به ظرفیت افزایش حجم و تعداد غرفه ها در صورت همکاری مسئولان در تامین محلی مناسب تر، افزود: این نخستین نمایشگاه دائمی با حضور بانوان شهرستان مهاباد با 26 غرفه دائر شده است و تاکنون نیز بیش از 70 بانوی دیگر آمادگی خود را برای پیوستن به ما اعلام کرده اند.
خانم نادراحمدی اظهار کرد: در این بازارچه دائمی که هزینه اجاره محل آن نیز بر عهده همه غرفه داران است، انواع محصولات غذایی، غذای خانگی، پوشاک و دیگر نیازهای روزمره خانواده ها عرضه می شود.
مدینه یوسفی اقدم یکی دیگر از غرفه دارانی که پیش از این محصولات ترشی و مربای خانگی خود را به صورت فردی و در خانه به فروش می رساند اکنون در یکی از غرفه های این بازارچه حضور یافته و از درآمد آن راضی است.
او در این خصوص می گوید: با عرضه محصولات خانگی مردم از کیفیت، طعم و سلامت مواد غذایی بهره مند می شوند.
فرشته نصرتی دیگر غرفه دار این نمایشگاه نیز که سرپرست خانواده است، با اشاره به حضور خود در بسیاری از نمایشگاه های موقت، دائمی بودن این نمایشگاه را یک مزیت برای خود قلمداد می کند.
وی گفت: با حضور در اجتماع و از طریق کار کردن با سختی های زندگی و مشکلات اقتصادی بهتر آشنا می شویم و تجربه کار کردن بانوان در بیرون از خانه را به همه بانوان توصیه می کنم.
رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان مهاباد نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: استفاده از فضای مجازی برای اشتغال کاری دشوار و ابتکار خوبی به خصوص در کارآفرینی و اشتغال برای زنان است و تا کنون یک واحد بازاریابی شبکه ای آن هم با مدیریت مرد در این شهرستان مجوز فعالیت دریافت کرده است.
صادق قادری گفت: فعالیت و مشارکت زنان در کارهای مختلف در مهاباد قابل توجه بوده به طور مثال بیش از 70 درصد قالی بافان این شهرستان که بیش از 2 هزار قالی باف را شامل می شوند را زنان تشکیل می دهند.
وی افزود: در شهرستان مهاباد 2 هزار و 208 نفر قالی باف بیمه هستند که بیشتر آنان را زنان تشکیل می دهد.
قادری اظهار کرد: 248 واحد صنفی آرایشگاه بانوان با اشتغال حدود 400 نفر نیز زیر نظر خودشان در شهرستان مهاباد اداره می شود، زنان در فروش لباس، واحدهای خیاطی و سایر فعالیت های اجتماعی و صنعتی نیز فعالیت دارند.
سیامند قادری مدیر آموزش و پرورش شهرستان مهاباد نیز به ایرنا گفت: 2 هزار و 550 نفر در آموزش و پرورش شهرستان شاغل بوده که 40 درصد آنها بانوان هستند.
سامرند مرزنگ مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان مهاباد هم اظهار کرد: از حدود یکهزار و 100 کارمند این شبکه حدود 55 درصد آن را زنان تشکیل می دهند.
شهرستان مهاباد با بیش از 215 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد.
گزارش از: پیمان پاکزاد
3093/2093**خبرنگار: پیمان پاکزاد**انتشار دهنده: صابر چهرقانی

ثبت نظر

ارسال