این در حالی است که براساس آییننامه اجرایی جدید قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت متولی نظارت و صدور مجوز فروش و پیشفروش خودرو است. در ماده5این قانون تأکید شده که عرضهکننده خودرو موظف است قبل از اقدام به پیشفروش خودرو، مجوز مربوط شامل تعداد خودروی قابل عرضه را از وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت کند.
عرضه دو نرخی خودروهای تازهوارد مونتاژ داخل با پیشفروش نیم ساعته محصول مشترک رنو و سایپا(ساندرو استپ وی) آغاز شد و قیمت این خودرو را از 52میلیون تومان مصوب به بیش از 65میلیون تومان در حاشیه بازار افزایش داد، متعاقب آن برخی خودروهای پرتقاضای مونتاژ داخل یا وارداتی مانند هایما و برلیانس و محصولات رنومانند کپچر بهدلیل توقف یا عرضه قطرهچکانی شکاف قیمت چند میلیون تومانی در بازار را شاهد بود که با شکایت مشتریان به شورای رقابت، مسئولان سایپا وعده افزایش عرضه ساندروی استپ وی برای حذف قیمتهای حاشیه بازار را مطرح کردند؛ وعدهای که هنوز هم محقق نشده است. با وجود این سایپا اخیرا با توقف عرضه 2 خودروی ساندرو (دنده معمولی و اتوماتیک) و برلیانس زمینه افزایش قیمت 2تا 2.5میلیون تومانی این خودروها در بازار را فراهم کرده است.
به گزارش فارس، طی 20روز گذشته سایپا، عرضه ساندروی اتوماتیک سفید را متوقف کرده که باعث افزایش 2.5میلیون تومانی قیمت این خودرو و رسیدن قیمت آن از 51به 52.5میلیون و نرخ 53میلیون تومانی قیمت نقرهای این خودرو در بازار شده است اما قیمت مصوب کارخانه این خودرو 49میلیون تومان است. همچنین توقف عرضه برلیانس H330توسط سایپا باعث رشد 2میلیون تومانی قیمت این خودرو در بازار شده و این خودرو در حالی با نرخ 58میلیون تومان به مردم عرضه میشود که قیمت کارخانهای آن 54میلیون و 220هزار تومان بوده و اختلاف 4میلیون تومانی در بازار آزاد دارد.
رئیس شورای رقابت در گفتوگو با خبرنگار ما به شکایات برخی مشتریان از عرضه دو نرخی خودروهایی مانند ساندروی استپ وی، تذکر این شورا به سایپا و سایر شرکتهای خودروسازی و قول مساعد آنها برای افزایش عرضه و حذف قیمتهای حاشیه بازار خبر داد و اعلام کرد: اکنون کارگروه خودرو، مرکز ملی رقابت در حال بررسی شرایط بازار اینگونه خودروهای وارداتی یا مونتاژ داخل است و درصورتی که عرضه دونرخی این خودروها تداوم یافته و حاشیه بازار آن برطرف نشود، شورای رقابت چنین خودروهایی را مشمول ضوابط و دستورالعملهای تعیین قیمت می کند.
رضا شیوا تأکید کرد: خودروسازان ملزم بودند تا با از بین بردن اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد محصولاتشان، از شکلگیری دلالبازی و بازار سیاه برای برخی خودروهای پرتقاضا جلوگیری کنند. اما شکایاتی به شورای رقابت در مورد چند نرخی شدن این خودروها رسیده و شورا در حال بررسی این موضوع است. اگر ببینیم که بازار تعیینکننده قیمت اینگونه خودروها نیست، دستورالعمل تعیین قیمت را برای اینگونه خودروها لحاظ میکنیم.
رئیس شورای رقابت با بیان اینکه شکلگیری بازارهای حاشیهای و دو نرخی شدن خودروهای تازه وارد در بازار را در کارگروه رقابت مطرح کردهایم تا سازوکاری برای رفع این مشکل بیندیشیم اعلام کرد: گرچه نمیتوانیم تولیدکننده را مجبور به تولید بیشتر کنیم اما بنابر آییننامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو، عرضهکنندگان خودرو ملزم هستند هنگام اقدام برای فروش و پیش فروش خودرو، تیراژ مناسبی از خودروهای تولید داخل و وارداتی را در اختیار داشته، این تیراژ را به وزارت صنعت اعلام کنند و سپس با صلاحدید این وزارتخانه نسبت به فروش یا پیشفروش محصولاتشان اقدام کنند.
به گفته رضا شیوا، خودروسازان نمیتوانند برای بازارگرمی بیشتر و ترغیب مشتریان به خرید یک خودرو، فروش یا پیش فروش اینگونه خودروها در تیراژ محدود را در دستور کار قرار دهند. وزارتخانه باید از شکلگیری حاشیه بازار برای برخی خودروهای تازه وارد تولید مشترک یا مونتاژی جلوگیری کند.