دو غایب بزرگ نمایشگاه هوایی و هوانوردی ایران

شرق خبرداد: "اوفک" مجوز حضور بویینگ و ایرباس را در هشتمین نمایشگاه صنعت هوایی ایران نداد.
  • پنجشنبه 27 آبان 1395 ساعت 9:35

هشتمین نمایشگاه هوایی و هوانوردی ایران در کیش، بهانه‌ای شد برای حضور بیش از ١٠ کشور خارجی در ایران تا دستاوردهای خود را در مانورهای هوایی به نمایش بگذارند. با اینکه پس از انقلاب تاکنون برای نخستین‌بار است که  ایران شاهد عملیات نمایشی شوالیه‌‌های روسی با پنج فروند «سوخو» و شش فروند «بالتیک بی» است اما در بین حاضران خارجی، دو غول هواپیماسازی جهان غایب هستند.

به گفته قائم‌مقام دبیر هشتمین نمایشگاه هوایی و هوانوردی ایران این اوفک بود که اجازه نداد این دو هواپیماساز قدَر در ایران حضور یابند. او البته خبر دیگری نیز داشت؛ خان‌محمدی با اشاره به خبر کسب مجوز اوفک برای خرید ١٨ هواپیمای ایرباس و ٨٠ هواپیمای بویینگ، می‌گوید خرید هواپیما از این دو هواپیماساز قدَر جهان هنوز نهایی نشده و آنچه بیان شده در مرحله پیش از نهایی‌شدن است.

علی‌محمد خان‌محمدی، قائم‌مقام دبیر هشتمین نمایشگاه هوایی و هوانوردی ایران درباره حضور آمریکا در این نمایشگاه می‌گوید: شرکت‌های خصوصی آمریکایی در ایران حاضر شدند و نه شرکت‌های هواپیمایی آن کشور البته هواپیمایی هم برای به‌نمایش‌گذاشتن با خود نیاوردند.

قائم‌مقام دبیر هشتمین نمایشگاه هوایی و هوانوردی ایران درباره حضور‌نداشتن ایرباس و بویینگ در این نمایشگاه نیز می‌گوید: برای حضور این دو هواپیماساز بزرگ در سطح جهان، مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) بارها مذاکره کرد؛ اما این مذاکرات موفقیت‌آمیز نبود، زیرا این دو هواپیماساز نیازمند مجوز اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک) برای گرفتن غرفه در ایران بودند که این مجوز برای آنها صادر نشد. خان‌محمدی افزود: در این مذاکرات مطرح شد که اگر مجوز دریافت غرفه در ایران برای آنها صادر نمی‌شود، هواپیماهایی را که قرار است به ایران فروخته شود برای نمایش به ایران بیاورند؛ اما به علت برخی محدودیت‌ها و عدم دریافت مجوز اوفک این امکان نیز برقرار نشد.

این کارشناس هوایی با اشاره به دریافت مجوز ایران برای خرید ١٧ هواپیمای ایرباس و ٨٠ هواپیمای بویینگ می‌گوید: خرید هواپیما از این دو هواپیماساز قدَر جهان هنوز نهایی نشده و آنچه بیان شده در مرحله پیش از نهایی‌شدن است.او با بیان اینکه صنعت هواپیمایی، صنعت بسیار پیچیده‌ای است و انعقاد قرارداد برای خرید هواپیما نیز بسیار زمان‌بر و پیچیده، تصریح می‌کند: در مقوله خرید هواپیما، تعمیر و نگهداری هواپیما بسیار اهمیت دارد، زیرا در ٣٠ سال، چهار برابر قیمت خرید هواپیما باید برای تعمیر و نگهداری آن هزینه پرداخت کنید.

او ادامه می‌دهد: از مسئولان وزارت راه درخواست کرده‌ایم، در مذاکرات خرید هواپیما، حتما سازمان صنایع هوایی را که در ساخت قطعات و تعمیر آنها بسیار توانمند هستند، شرکت دهند، زیرا تخصص هواپیما بسیار پیچیده است و حضور مسئولان وزارت راه در مذاکرات‌ آن، کافی نیست و اگر این مذاکرات بدون امتیازگرفتن در تعمیرات اساسی و ساخت برخی قطعات انجام شود، کلاه بزرگی سر ایران می‌رود.به گفته او، اکنون آشیان فوق تخصصی فارسکو، انواع هواپیماهای ایرباس و بویینگ را اورهال (تعمیر اساسی) می‌کند و برخی از قطعات را در داخل می‌سازد. یک هواپیما شش میلیون قطعه دارد و نگهداری و تعمیر آن بسیار پیچیده و فوق‌ تخصصی است.

22335

 


ثبت نظر

ارسال