آب سد سرابی به روستاهای بخش مرکزی تویسرکان می رسد

تویسرکان - ایرنا - بخشدار مرکزی تویسرکان گفت: بخشی از آب سد سرابی برای تامین آب آشامیدنی تعدادی از روستاهای دهستان سید شهاب در بخش مرکزی تویسرکان اختصاص می یابد.
  • پنجشنبه 27 آبان 1395 ساعت 11:2
به گزارش ایرنا سعدی عبدلی پنجشنبه در نشست با اصحاب رسانه تویسرکان افزود: طرح اختصاص حدود سالانه یک میلیون متر مکعب از ذخیره آب سد سرابی به روستاهای دولایی، جیجانکوه، اشترمل و سید شهاب به مراحل نهایی خود رسیده است.
وی بیان کرد: با اختصاص این میزان آب از سد سرابی به چند روستای دهستان سید شهاب، وضعیت اشتغال و معیشت این مناطق با توجه به فراوانی کارگاه های مبل و منبت سامان بیشتری پیدا می کند.
عبدلی با اشاره به اینکه در حال حاضر خوشه صنعتی مبل و منبت در روستای اشترمل فعال است اما در روستای جیجانکوه با استقبال مواجه نشده اظهار کرد: زیر ساخت های فعالیت صنعتگران حوزه مبل و منبت در خوشه صنعتی روستای جیجانکوه نیز آماده است که باید تدابیر لازم برای سامان بخشی به آن و استقبال اهالی روستا اندیشیده شود.
وی گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون هشت روستای بخش مرکزی تویسرکان شامل روستاهای کهنوش، اشتران، محمود آباد، خیرآباد، سید شهاب، فریازان و رود آور با اختصاص اعتباری افزون بر 15 میلیارد و 900 میلیون ریال آسفالت شده اند.
عبدلی یادآور شد: از این میزان اعتبار، یک میلیارد و 600 میلیون ریال از محل اعتبارات دهیاری ها و 14 میلیارد و 300 میلیون ریال از محل اعتبارات کمیته برنامه ریزی شهرستان و بنیاد مسکن هزینه شده است.
وی ادامه داد: همچنین عملیات جدول گذاری در 9 روستای بخش مرکزی تویسرکان شامل روستاهای بابا پیرعلی، وردآورد علیا، جعفریه، فریازان، امامزاده زید(ع)، سید شهاب، باباپیر، اشترمل و کرزان در سال جاری با صرف اعتباری افزون بر چهار میلیارد و 500 میلیون ریال اجرایی شده است.
بخشدار مرکزی تویسرکان با بیان اینکه از سال 82 تا سال 94 تنها 9 روستای بخش مرکزی تویسرکان صاحب ساختمان دهیاری بوده اند اضافه کرد: از نیمه دوم سال 94 تاکنون مجوز ساخت چهار ساختمان دهیاری اخذ شده و اعتباری معادل پنج میلیارد و 200 میلیون ریال به این طرح ها اختصاص یافته است که امید می رود تا دهه فجر سال جاری بهره برداری شوند.
وی اظهار کرد: علاوه بر مرکز آتش نشانی که در حال حاضر در دهستان خرمرود و به مرکزیت روستای اشتران فعال است، در دهه فجر سال جاری شاهد آغاز به کار مرکز آتش نشانی روستای سید شهاب هستیم که تا کنون یک میلیارد و 580 میلیون ریال برای ساختمان و محوطه سازی آن هزینه شده است.
به گفته عبدلی شورای فرهنگی در تمامی روستاهای برخوردار از بیش از یک هزار نفر جمعیت در بخش مرکزی تویسرکان تشکیل شده است.
وی گفت: از مجموع سه روستای بالای یک هزار و پانصد نفر جمعیت بخش مرکزی تویسرکان، دو روستای اشترمل و سید شهاب دارای کتابخانه عمومی هستند و راه اندازی کتابخانه روستای جعفریه نیز در دستور کار قرار دارد.
عبدلی با اشاره به اینکه جمع آوری زباله های روستایی در 95 درصد از روستاهای بخش مرکزی تویسرکان به تناسب جمعیت و حجم زباله در 2 تا 6 روز از طول هفته انجام می شود بیان کرد: همچنین 43 نانوایی و 14 پست بانک در بخش مرکزی تویسرکان فعال هستند.
وی تاکید کرد: دولت تدبیر و امید با وجود کمبود اعتبارات مالی، توجه به روستاها را به صورت عملی در دستور کار خود قرار داده و اعتبار عمرانی روستاها در چند سال اخیر از افزایش چشمگیری برخوردار شده است.
بخشدار مرکزی تویسرکان همچنین خواستار توجه بیشتر مسئولان به روستاهای هدف گردشگری بخش مرکزی تویسرکان شامل اشتران، گشانی و کهنوش شد و خاطر نشان کرد: توجه ویژه به صنعت مبل و منبت، تولید فرش دستباف و فرآوری و صادرات محصولات باغی گردو، آلو و زرد آلو از مهمترین ظرفیت های ایجاد اشتغال در بخش مرکزی تویسرکان به شمار می روند.
بخش مرکزی تویسرکان از 60 روستا برخوردار است که 57 روستای آن دارای دهیاری هستند.
تویسرکان با برخورداری ازسه شهر تویسرکان، سرکان و فرسفج، دو بخش مرکزی و قلقلرود و هفت دهستان در 90 کیلومتری شهر همدان واقع شده است.
2087/7524 خبرنگار: وحید الوندی* انتشاردهنده: زهرا پیرنیا

ثبت نظر

ارسال