ایران جزو پنج کشور اول دنیابه لحاظ برخورداری از جاذبه های تاریخی و اکوتوریسمی

ایران از لحاظ برخورداری از جاذبه های تاریخی و اکوتوریسمی جزو پنج کشور اول دنیا است و می توان از این مزیت تمام نشدنی در اقتصاد استفاده بهینه کرد.
  • پنجشنبه 27 آبان 1395 ساعت 10:22
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،معاون حقوقی و امور مجلس وزارت اقتصادشامگاه چهارشنبه در سمینار کارآفرینی و توسعه اقتصاد شهری و بومی در  کاشان اظهار کرد: ایران از لحاظ برخورداری از جاذبه های تاریخی و اکوتوریسمی جزو پنج کشور اول دنیا است و می توان از این مزیت تمام نشدنی در اقتصاد استفاده بهینه کرد.

سید مصطفی رضوی افزود: صنعت گردشگری در دنیا 8/2 (دو و هشت دهم) تولید ناخالص جهان و 3/3 درصد مشاغل دنیا در اختیار دارد که این میزان مشاغل به طور غیرمستقیم تا هشت درصد را نیز در برمی گیرد.

وی تصریح کرد: اقتصاد کشورها در دنیا به سه دسته مبتنی بر منابع طبیعی،بهره برداری و نوآوری
  تقسیم می شود.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت اقتصاد با بیان اینکه اقتصاد مبتنی بر منابع طبیعی سطح نازل و غیرپیشرفته اقتصاد است، گفت: ما افتخاراتی مانند اینکه ما چهارمین ذخیره نفتی دنیا، 60 نوع مواد معدنی متفاوت در کشور و رتبه 15 منابع طبیعی را در جهان داریم که از قضا در اختیار نسلی قرار گرفته که با اتلاف آن چیزی برای آیندگان باقی نمی گذارد.

رضوی اظهار کرد: رشد قیمت تولید درایران بیش از کالاهای خارجی است که این موضوع باعث شده تولید کننده داخلی رقابت را به نفع کشورهای خارجی مانند چین وترکیه ترک کند.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت اقتصاد افزود: قانون اقتصاد می گوید وقتی کالای فراورده داخلی را برای بازار خارجی فراهم کنیم علاوه بر افزایش قاچاق کالا سطوح فساد تا نزد کسانی که کار نظارت بر آن را دارند نیز پیش می رود.

وی با اشاره به وضعیت اشتغالزایی در کشور گفت: از سال 35 تا 45 در حالی که جمعیت ایران بین 19 تا 26 میلیون نفر بود 100 هزار شغل و از سال 45 تا 55 تعداد 200 هزار شغل و از سال 55 تا 65 تعداد 220 هزار شغل و از سال 65 تا 85 تعداد 600 هزار شغل و ازسال 85 تا 90 درحالی که 520 میلیارد دلار فروش نفت داشته ایم تنها 14 هزار شغل ایجاد کرده ایم.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت اقتصاد با اشاره وضعیت محیط کسب وکار گفت: تا قبل از سال 92 مطابق شاخص های جهانی ایران از رتبه 128به 152 رسیده بود ولی از سال 92 به بعد وضعیت بهتر شده و به رتیه 120 جهانی رسیده ایم.
 
رضوی با بیان اینکه در مورد مسایل اشتغال نکات پیچیده ای وجود دارد، افزود: براساس شاخص بار تکفل که نشان می دهد به ازای هر کار چند نفر نان می خورند در کشورهایی مانند سنگاپور و کره جنوبی 9/1(یک و9دهم) و در دنیا به طور متوسط 3/2 و در ایران به عدد7/3 درصد می رسد.

این مقام مسوول تاکید کرد: با توجه به این آمار وقتی کارگاهی در ایران تعطیل می شود باید اشک ریخت و باید بیشتر از کشوهای دیگر نگران از دست رفتن فرصت های شغلی برای مردم بود.

رضوی در مورد وضعیت ایران از نظر شاخص نوآوری گفت: در سال 2015 در رتبه 106 دنیا و در سال 2016 در رتبه 78 قرار داشته ایم.

وی با اشاره به اینکه جمعیت دنیا همواره رو به افزایش بوده است، گفت: بر اساس تحقیقات علمی جمعیت دنیا در قرن پانزدهم 487 میلیون نفر در سال 1800 میلادی 987میلیون نفر و در سال 2011 هفت میلیاد و 900 میلیون نفر بوده است که رشد جمعیت به افزایش نیروی کار و توسعه تکنولوژی به عدم نیاز به نیروی کار منجر شده است.

رضوی خاطرنشان کرد: برای حل مشکل بیکاری افراد بر اثر پیشرفت تکنولوژی کارآفرینی ابزاری است که می توان آن را با ایجاد یک فضای رقابتی و فرصت های تازه حل کرد.


انتهای پیام/م

ثبت نظر

ارسال