سالانه 820 هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید می شود

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی از تولید سالانه 820 هزار تن گوشت قرمز در کشور خبر داد.
  • دوشنبه 1 آذر 1395 ساعت 16:55
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ حسن رکنی در مصاحبه با رادیو اقتصاد با اشاره به اینکه میزان تولید گوشت قرمز هنوز پاسخگوی نیاز داخلی نیست، افزود:10 درصد نیاز کشور معادل 80 تا 90 هزار تن از طریق واردات تامین می شود.

وی همچنین با بیان اینکه سرانه مصرف گوشت قرمز در ایران 11 تا 11.5 کیلوگرم است، اظهارداشت: گوشـت قرمز از مهمترین منابع تامین پروتئین محسوب می شود که در غذای ایرانی ها از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: هم اکنون با تلاش های صورت گرفته در حوزه طیور، ایران از یک کشور وارد کننده به یک کشور صادر کننده تبدیل شده است.
وی در ادامه از صادرات 300 هزار تن گوشت مرغ و تخم مرغ طی دو ساله اخیر در کشور خبرداد و افزود: هم اکنون ایران در تولید شیرخام نیز موقعیت بسیار خوبی در بین کشورهای منطقه پیدا کرده است.

رکنی بیان داشت: در حال حاضر سالانه 600 هزار تن شیر و لبنیات از ایران به کشورهای مختلف دنیا صادر می شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع تعادل بخشی بین ظرفیت مراتع و جمعیت دامی در کشور اشاره کرد و گفت: بر اساس قانون در صورت عدم توازن بین جمعیت دام سبک و ظرفیت مراتع باید جمعیت دامی کاهش پیدا کند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی از وجود افزون بر 160 میلیون راس دام سبک در کشور خبرداد و افزود: متاسفانه بین جمعیت دامی و مراتع این مملکت توازن منطقی وجود ندارد.
وی تصریح کرد: مناطق کوهستانی به عنوان مهمترین منبع تولید علوفه دام، آب، انرژی، تنوع بیولوژیکی، مواد معدنی، تولیدات جنگلی وکشاورزی و تفرج هستند.
رکنی گفت: اکوسیستم های کوهستانی به فرسایش تشدید شونده، لغزش ها و کاهش تنوع زیستی بسیار حساس هستند بنابراین ورود بی رویه دام به مراتع آسیب های جدی و جبران ناپذیری به همراه دارد.
وی در ادامه بر لزوم چرای متعادل بر بهبود مرتع و تولید دامی امری ضروری و پر اهمیت دانست و افزود: عدم تعادل بین دام و ظرفیت مراتع یکی از مهمترین عوامل تخریب مرتع بوده که در نتیجه عدم توازن پوشش گیاهی و خاک تخریب و محصولات دامی از قبیل گوشت، شیر و... کاهش می یابد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این جمله که در اثر ادامه چرای مستمر و سنگین خاک فشرده شده و نفوذپذیری خود را از دست می دهد، بیان داشت: ایجاد تعادل مداوم بین دام و مرتع از طریق کاهش دام و توجه به کیفیت تولیدات دامی ضروری به نظر می رسد.
وی با اعلام اینکه تعدیل دام ها در حفظ و صیانت از مراتع بسیار نقش آفرین هستند، گفت: با تعدیل منطقی جمعیت دام و افزایش معنادار میزان بازدهی تولیدات دامی نه تنها گوشت قرمز مورد نیاز داخلی تامین بلکه می توان برای صادرات هم برنامه ریزی اساسی انجام داد.
رکنی تصریح کرد: در عین حال وزارت جهاد کشاورزی به دنبال افزایش تولید گوشت قرمز در کشور از طریق افزایش بازده ژنتیکی دام ها می باشد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه ایران بازار خوبی برای صادرات دام زنده در حوزه خلیج فارس برخوردار است، گفت: کشورهای حوزه خلیج فارس پیشینه مثبتی در استفاده از دام ها و بره های ایرانی دارند و خوشبختانه هنوز این پیشینه ذهنی مثبت در این مناطق وجود دارد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی از صادرات کمتر از یک میلیون راس دام طی سال جاری در کشور خبرداد و افزود: برای تنظیم بازار بدون هیچ گونه محدودیتی تجار و بازرگانان می توانند گوشت سرد و گرم دام سبک وارد کنند.
وی بابیان اینکه در حال حاضر تراز تجاری مجموع تولیدات دام و طیور کشور مثبت است، اظهارداشت: صنعت دام و طیور در اقتصاد هرکشوری بسیار نقش آفرین هستند.
رکنی در پاسخ به این پرسش که کشور در تامین گوشت قرمز هنوز نیازمند واردات است آیا در چنین شرایطی صادرات دام زنده منطقی به نظر می رسد، گفت: نوسانات قیمت گوشت موقتی است چون در ماه محرم بازار گوشت قرمز با منشا دام سبک کشش پذیرتر می شود.
وی با اذعان اینکه بعد از دهه اول محرم به تدریج ثبات قیمت در بازار گوشت قرمز ایجاد شد، افزود: در این زمان لاشه گوشت گوسفندی 34 تا 35 هزار تومان بود و هم اکنون قیمت لاشه گوسفند در کشتارگاه 26 تا 27 هزار تومان است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کاهش قیمت گوشت گوسفندی در بازار محسوس است، اظهارداشت: در چند هفته گذشته بازار گوشت قرمز متعادل شده و عرضه از وضع مناسبی برخوردار است.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا گوشت شتر و گاومیش که به مراتب خاصیت بیشتری از گوشت گاو دارد در جامعه تولید و عرضه نمی شود، گفت: امکان پرورش دام های سنگین خاص مثل شتر و گاو میش به صورت گسترده در کشور وجود ندارد و از جمعیت این نوع از دام ها ، بسیار محدود است.
رکنی افزود: علاوه بر ارزش بالای غذایی گوشت قرمز در ایران و جهـان صنایع مرتبط با تولید، نگهداری، بسـته بنـدی، فـرآوری و توزیـع گوشـت قرمـز نقـش مهمـی در ایجـاد ارزش افـزوده، اشـتغال و تجارت کشورهای درگیر و همچنین در تمام دنیا ایفا می کند.
گوشت یکی از مهمترین منابع پروتئین حیوانی محسوب می شود و ارزش و اهمیت این فرآورده مهم در تغذیه انسان غیر قابل انکار است البته با توجه به نظر پزشکان گوشت قرمز به دلیل داشتن اسیدهای چرب اشباع و بالا بردن کلسترول خون در صورت مصرف زیاد می تواند عوارضی برای انسان ایجاد کند بنابراین تعادل در مصرف گوشت قرمز توصیه می شود.
مصرف سرانه گوشت به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهمترین این عوامل درآمد سرانه و عادات غذایی ملل مختلف جهان بوده و مصرف سرانه گوشت قرمز در ایران طبق برآورد کارشناسان بین 11 تا 11.5 کیلوگرم است.

ثبت نظر

ارسال