گفتگو ۱۸:۳۰/ وضعیت بازار مسکن مطلوب تر شده است

چگینی مدیر کل اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی درباره وضعیت بازار مسکن گفت: در بخش تولید وضعیت مسکن زیاد مناسب نیست اما در مرداد و شهریور صدور پروانه ساخت مسکن افزایش یافته که نشان می دهد مبادلات مسکن از رکود خارج شده و وضعیت بازار مسکن مطلوب ترشده ا۱۹:۳۸ - ۱۳۹۵ سه شنبه ۲ آذر
  • سه شنبه 2 آذر 1395 ساعت 20:0

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، چگینی  مدیر کل اقتصاد مسکن وزارت راه وشهرسازی گفت: معاملات مسکن در تهران که شهر پیشتاز است در ماه مرداد رشد داشته است. بازار برای مصرف کنندگان جاری است و معاملات انجام می شود، در واقع وضعیت بازار مسکن بحرانی نیست و روند معمولی را طی می کند. وی گفت: در بخش تولید وضعیت مسکن زیاد مناسب نیست، بازار رکود داشته است و روند نزولی صدور پروانه داشته ایم و روند تولید کاهشی بوده است اما در مرداد و شهریور تا حدی افزایش صدور پروانه هم داشتیم که نشان می دهد وضعیت بازار مسکن مطلوب تر شده است بنابراین از منظر معاملات وضعیت مبادلات از رکود خارج شده است.

چگینی مدیر کل اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی

مدیر کل اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: پروانه های ساختمانی از سال 92 به بعد روند نزولی داشته است و تقاضا برای ساخت مسکن رو به کاهش بود اما امسال روند تولید و ساخت مسکن افزایش یافته است. در سال های 91-90 سالی 60 هزار پروانه ساخت صادر می شد که باعث افزایش واحد های خالی مسکن شد. وی افزود: برای تهران در واقع بین 80 تا 100 هزار پروانه صادر شود کفایت می کند. وی ادامه داد: پروانه ها سیر نزولی داشته است و ساخت و ساز نیز کاهش داشته ، زمانی که این زمان را با زمان رونق بازار مسکن مقایسه می کنیم روند کاهشی تولید و ساخت و معاملات مسکن بیشتر می شود.

چگینی گفت: مسکن نیز باید مانند اقتصاد و اشتغال مورد توجه باشد. تورم یک رقمی شده ولی فعالیت اقتصادی باید به شکلی برنامه ریزی شود که برنامه ریزی ها به گونه ای باشد که هم تورم را کاهش دهد و هم موجب رونق بازار مسکن شود. 

مدیر کل اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: کاهش نرخ سود، افزایش تسهیلات، کاهش مدت زمان بازپرداخت به مردم در خرید مسکن کمک خواهد کرد. وی گفت: زمانی که رشد اقتصادی داشته باشیم مسکن نیز رشد خواهد کرد.

عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: در تهران افزایش 20 درصدی در معاملات مسکن داشتیم اما در سطح کشور بر اساس آمار سامانه املاک و مستغلات رشدی را نشان نمی دهد بلکه سیر نزولی داشته ایم. وی افزود: وضعیت معاملات  مسکن در کشور نسبت به تهران برخلاف پیش بینی ها روند کاهشی داشته است.

عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران املاک

عقبایی گفت: بیشتر معاملاتی که در حال حاضر در کشور انجام می شود جنبه مصرفی دارد و انگیزه سرمایه گذاری حتی در حوزه تولید هم ایجاد نشده است یا روند کاهشی داشته است. وی افزود: ابزارهای لازم برای سرعت بخشیدن به رکود و برای اینکه پیش رونق به سطح کشور تسری پیدا کند، وجود نداشته است، در حالی که در تهران تسهیلات بانکی نیز در معاملات مسکن تاثیر گذار بوده است.

رئیس اتحادیه مشاروان املاک در ادامه گفت: علی رغم اینکه از دید عده ای تزریق پول به بازار مسکن تورم زا خواهد بود اما دیدیم که تزریق پول به بازار مسکن  وافزایش سطح وام تورم زا نبود، پس توصیه می شود که مجلس، بانک مرکزی و ... همکاری کنند تا قدرت خرید مردم افزایش یابد تا بازار رونق یابد که متاسفانه در حال حاضر این فرصت مهیا نیست. وی افزود: مسکن های قسطی نه تنها برای انبوه سازان بلکه برای مردم نیز در رونق بخشیدن به بازار مسکن موثر نبود. وی گفت: باید مدت بازپرداخت افزایش یابد و سیاست های مسکن در زمینه بنگاه داری حذف شود.  عقبایی همچنین گفت: مدیریت قیمت زمین داشته باشیم تا قدرت خرید مردم را بالا بریم.

همتی- کارشناس بازار مسکن

مقداد همتی کارشناس مسکن در ارتباط تلفنی با برنامه گفت: 5 سال است که در رکود بازار مسکن به سر می بریم. آمارهای بانک مسکن از ساخت و ساز مسکن این امر را بیشتر نشان می دهد. اصلی ترین سیاست اقتصاد مقاومتی دولت نیز رونق بازار مسکن بوده اما چیزی در این زمینه شاهد نبوده ایم. وی افزود: سیاست ها در زمینه افزایش سقف تسهیلات و کم کردن سود تسهیلات بوده که زیاد کارساز نبوده است. وی گفت: در حال حاضر حدود 2 تا 2/5 میلیون مسکن خالی از سکنه داریم که بهتر است مشاورین مسکن با کانون انبوه سازان جلساتی داشته باشند چون بازار مسکن قابلیت انعطاف در شرایط حاضر را ندارد امابهتر است فروش خانه های خالی را به صورت نقد و اقساط در اختیار مردم قرار دهیم.

 


دانلود


ثبت نظر

ارسال