پاسخ انحرافی به تاکید وزیر بهداشت بر نشان دار شدن سهم درمان/ مسئولان آدرس غلط ندهند

  • سه شنبه 2 آذر 1395 ساعت 20:0

تحریک جامعه کارگری، پاسخ انحرافی به تاکید وزیر بهداشت بر نشان دار شدن سهم درمان حق بیمه تامین اجتماعی و اختصاص صرف آن به درمان بیمه شدگان تامین اجتماعی است.


به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ «در خصوص بیمه تامین اجتماعی، متاسفانه برخی برای اینکه زیر بار نروند مدام کارگران را مورد خطاب قرار می‌دهند که این رویکرد به هیچ عنوان درست نیست». این اظهارات وزیر بهداشت در مقابل به میان کشاندن پای کارگران است.

دو سه ماهی است که با افزایش کسورات بیمه ها و به نفس افتادن قطار طرح تحول سلامت، بحث تجمیع بیمه ها دوباره داغ شده است. اما وزارت رفاه با به میان آوردن نام کارگران و مضر جلوه دادن طرح تجمیع بیمه ها برای این قشر زحمتکش، آتشی به جان وزارت بهداشت انداخت. 

به عقیده برخی، اموال و دارائی‌های سازمان تامین اجتماعی حق‌الناس بوده  و بیت المال نیست، بنابراین ادغام آن با سایر منابع خالی از اشکال نیست. از این رو بسیار طبیعی است جامعه چند میلیونی بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی نگران اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های سلیقه‌ای و غیر کارشناسی در این خصوص باشند.  

وزیر بهداشت نیز در این زمینه دل کارگران را قرص کرد و گفت: در مورد تامین اجتماعی، هم بیمه و هم بیمارستان های این سازمان باید تحت نظر تامین اجتماعی باقی بماند زیرا تجهیزات مربوط به کارگران بوده و جزو سرمایه آنها است، حتی مسئولان وزارت بهداشت اعلام کردند که تامین اجتماعی اگر مایل بود 570 بیمارستان وزارت بهداشت را هم اداره کند و بیمه در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد و وزارت بهداشت از تامین اجتماعی خرید خدمت کند. 

هاشمی در مقابل مدعی است که مقداری از حق بیمه کارگران که به درمان آنها تعلق دارد، در راه دیگری هزینه می شود. 

وی  ادامه داد: باید در این خصوص شفاف سازی صورت گیرد. اعتبارات باید در صندوقی جمع آوری شود که همه صنوف بتوانند مشاهده کنند؛ مسئولان نباید آدرس غلط بدهند هیچکس به دنبال بیمارستان های تامین اجتماعی، تجهیزات بیمارستان ها، حق بیمه و مایملک جوامع کارگری نیست. 

به گفته وزیر بهداشت، بهترین خدمت را وزارت بهداشت در تحول سلامت به کارگران ارائه داد. از طرفی تامین اجتماعی در همه شهرهای کشور بیمارستان ندارد. 

وزیر بهداشت تصریح کرد: مسئولان وزارت بهداشت بارها گفتند که این درصد در حسابی واریز شود که قابل رویت بوده و در جای دیگری هزینه نشود.

وی ادامه داد: متاسفانه مواقعی بوده که حق بیمه پرداختی کارگران بابت درمان را در جای دیگری هزینه کردند و این موضوع کاملا مشخص است بنابراین برای جلوگیری از چنین مشکلی بهتر است حق بیمه درمان کارگران به میزان 7 درصد در صندوقی نشان‌دار واریز شود که اگر زمانی پول جای دیگری هزینه شد کارگران، مجلس و دولت بتوانند این اتفاق را مشاهده کنند. 

مخالفت کمیسیون تلفیق با اجرای طرح خاک خورده تجمیع بیمه ها و کش و قوس هایی که داشت، کارگران را به دعوت خانه کارگر، ساعت 9 صبح روز 29 آبان ماه مقابل مجلس شورای اسلامی جمع کرد. در این مراسم با حضور قریب به سه هزار کارگر، به ضرورت مخالفت جامعه کارگری با لایحه به اصطلاح "ضدکارگری و معیوب اصلاح قانون کار و ادغام صندوق درمان تامین اجتماعی" در طرح تحول سلامت تاکید شد.  

سهیلا جلودارزاده نماینده مجلس و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یکی از سخنرانان این مراسم بود. وی با اشاره به توقف بررسی لایحه اصلاح قانون کار در کمیسیون اجتماعی گفت: به دلیل اینکه این لایحه در جهت تضعیف نظام و کارگران است درحالی که بیش از 40 میلیون نفر از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند؛ بررسی لایحه در کمیسیون اجتماعی متوقف شد. 

وی افزود: این لایحه معیوب به صورت گسترده‌ای حقوق کارگران را در جهت منافع اقلیتی بهره‌مند تضییع می‌کند. اگر دولت و وزارت بهداشت بخواهند بر ادغام صندوق درمان تامین اجتماعی و لایحه اصلاح قانون کار فشار وارد آورند، به صورت گسترده‌تری در صحنه حاضر می‌شویم و با این اقدامات ضدکارگری مخالفت می‌کنیم. 

ایرج  حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت نیز در واکنش به صحبت های این نماینده گفت: فرافکنی و اظهارات غیر مرتبط مشکلی را حل نمی کند و تنها یک سوال اصلی و اساسی از طرف وزارت بهداشت مطرح شده است و آن این است که در طی چند دهه گذشته حق بیمه ای که برای سلامت از کارگران و کارفرمایان دریافت شده است، به طور روشن و شفاف در کجا هزینه شده است؟ درخواست وزارت بهداشت پاسخ به این سوال ساده است و این سوال نیاز به پاسخ دارد نه عصبیت و تهدید.  

وی با اشاره به تاکید مدیران فعلی سازمان و کارشناسان در دوره های قبلی مبنی بر اینکه منابع قابل توجهی از حوزه درمان در حوزه های غیر مرتبط به طور غیر قانونی هزینه شده است، افزود: چه تضمینی وجود دارد که این اقدام غیر قانونی دوباره تکرار نشود؟

معاون کل وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: بنده از دوستان منصف در خواست دارم که این موضوع مهم و در عین حال ساده را با موضوعات دیگری که مورد ادعای وزارت بهداشت نیست، نظیر انتقال منابع سازمان تامین اجتماعی به وزارت بهداشت یا انتقال بیمارستانهای ملکی مخلوط نکنند و به طور صادقانه در جهت منافع عموم کارگران قدم بردارند. 

گزارش از یاسمن قاسمی

انتهای پیام/

ثبت نظر

ارسال