رهبری بارها گفته بودند به قول آمریکایی‌ها نمی‌توان اعتماد کرد

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که «‌50 طرح در تقابل با برجام در مجلس نمایندگان آمریکا مطرح شده است‌» تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب بارها گفته بودند به قول آمریکایی‌ها نمی‌توان اعتماد کرد.
  • سه شنبه 2 آذر 1395 ساعت 22:4

 

به گزارش فارس علی لاریجانی در نطق پیش از دستور خود در آغاز جلسه علنی دیروز گفت: پس از توافق هسته‌ای جدای از چند کشور معاند و برخی جریان‌های داخلی آمریکا عموم دولت‌ها و ملت‌ها با نگاه مثبت ابراز تمایل به همکاری‌های گسترده با ایران کردند.
وی ادامه داد: از طرف دیگر حدود 50 طرح در مجلس نمایندگان آمریکا در تقابل با این توافق مطرح شد که در هفته گذشته نیز 2 طرح از تصویب آنان گذشت.
رئیس مجلس اظهار داشت: نکته عجیب اظهارات رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در این ماجرا بود که مدعی شد ایران برجام را نقض کرده است و تصور اینکه با این بهانه اقدامات غیرمعقول و غیرمسئولانه خود را توجیه کند. حال باید دید که آیا این ادعای رئیس مجلس نمایندگان آمریکا حتی در میان مسئولان آمریکایی قابل تائید است؟
لاریجانی خاطرنشان کرد: در طول یک سال و اندی که از توافق هسته‌ای می‌گذرد حداقل 40 بار مقامات آمریکا و مقامات اتحادیه اروپا و نهادهای بین‌المللی در این‌باره و نحوه رفتار ایران اظهارنظر کردند. رئیس‌جمهور و وزیر خارجه و وزیر انرژی آمریکا و نماینده این کشور در سازمان ملل و حتی سرویس‌ تحقیقاتی کنگره، دبیرکل سازمان ملل‌، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هر یک چند بار در مورد پایبندی ایران به تعهداتش بیانیه، گزارش و یا اظهار نظر داشتند.
وی ادامه داد: حتی رئیس‌جمهور آمریکا در پنجمین اظهار نظر تائیدی خود پس از انتخابات اخیر آمریکا اعلام کرد استدلال اصلی مخالفان علیه توافق هسته‌ای این بود که ایران تقلب خواهد کرد و به تعهداتش عمل نخواهد کرد اما یک سال است دلیل و مدرک داریم که نشان می‌دهد ایران به تعهداتش عمل کرده و این تنها نظر من و مشاورانم نیست. سازمان اطلاعاتی و ارتش هم این حرف را می‌زند.
رئیس مجلس اظهار داشت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مدیر کل آن در 13 مورد با صراحت پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را اعلام کرده است. آژانس در اکتبر 2016 اینگونه نظر داد که «من می‌توانم تائید کنم که ایران به تعهداتش پایبند بوده و ایران در حال انجام تعهداتی است که به جامعه بین‌الملل وعده داده است».
لاریجانی خاطرنشان کرد: موضوع پایبندی به تعهدات از جانب ایران در حدی تکرار شد که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک ماه پیش در نشست وزرای خارجه 1+5 و ایران اعلام کرد «روند هماهنگی و همکاری ایران با آژانس انرژی اتمی بسیار عالی بوده است».
وی افزود: باید از رئیس مجلس نمایندگان آمریکا سؤال شود که آیا این همه اظهار نظر در مورد تائید انجام تعهدات از سوی ایران کافی نیست؟ اگر این حجم اظهار نظر تائیدی که صورت گرفته شما از آن بی‌اطلاعید چه تاسف‌‌آور است و بعید است که مطلع نباشید و اگر با علم به این اظهارات چنین حرف خلاف واقعی سر داده‌اید چه هدفی را دنبال می‌کنید؟
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این رفتار نمونه‌ای از کردار غیرصادقانه آنان است که رهبر معظم انقلاب به حق بارها متذکر شده‌اند که به اینها و قول‌شان نمی‌توان اعتماد کرد‌.
وی همچنین گفت‌: البته شاید هدف آقای «پل رایان» که در انتخابات اخیر آمریکا با الفاظ موهنی در مورد ترامپ موضع‌گیری نمود این است که شرایطی را فراهم آورد تا رئیس‌جمهور جدید آمریکا از ابتدا با دردسر جدی مواجه شود چرا که روشن است ایران با اقدام متقابل آنها را سر عقل خواهد آورد.
ماجرای مشهد
 تاسف‌آور است
رئیس‌ مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع سخنرانی علی مطهری در مشهد و با لغو این سخنرانی از سوی دادستان اظهار داشت: اقدامی که دادستان مشهد در مورد سخنرانی نایب رئیس مجلس انجام داد و موجب این همه بحث در کشور شد تاسف‌آور است. قانونگذار شورای تامین را برای بررسی همین امور در نظر گرفته است. فرضا اطلاعاتی به دادستانی مشهد رسیده که این سخنرانی با مشکل امنیتی مواجه می‌شود. راهکار آن طرح موضوع در شورای تامین و تصمیم جمعی است.
لاریجانی خاطرنشان کرد: بنده نمی‌خواهم فعلا قضاوت نهایی داشته باشم چون سخنان دادستان را نشنیده‌ام اما از روز قبل از اربعین که در جریان قرار گرفتم و موضوع را با رئیس قوه قضائیه در میان گذاشتم ایشان هم ترجیح امر را در بحث در شورای تامین و تصمیم‌گیری در آن می‌دانستند و استاندار خراسان رضوی هم در تماس با اینجانب گفتند ما از نظر شورای تامین استان هیچ مشکل امنیتی پیش‌بینی نمی‌کنیم و وزیر کشور نیز در روز اربعین همین معنا را بیان داشت.
لاریجانی خاطرنشان کرد: لازم است کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس ابعاد این موضوع و همچنین موارد مشابه آن که در خبرها آمده است را مورد رسیدگی و نتیجه نهایی را به مجلس گزارش کند. البته نظر مسئولین مربوطه در قوه قضائیه و دولت نیز اخذ و نظر جامع ارائه شود تا از تکرار این اقدامات در کشور جلوگیری شود.
نمایندگان اقدام آمریکا را
محکوم کردند
بیش از 220 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی دیروز پارلمان طی بیانیه‌ای اقدام مجلس نمایندگان آمریکا در تمدید 10 ساله قانون تحریم جمهوری اسلامی ایران را محکوم کردند.
در بخشی از این بیانیه آمده است : ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن رصد کامل رفتار مجلس نمایندگان آمریکا و کنگره آمریکا‌، از دولت می‌خواهیم بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در خصوص برجام اقدامات متقابل و جدی انجام دهد و مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص آمادگی کامل دارد تا از دستاوردهای انقلاب اسلامی در صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای کشور و عزت ملی صیانت نماید.
مصوبات نمایندگان
نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز مصوب کردند که دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت‌های جمهوری مجارستان و  اسلواک،  به منظور اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالیاتی در مورد مالیات‌های بردرآمد و سرمایه با یکدیگر همکاری کنند.
نمایندگان همچنین لایحه موافقتنامه‌های همکاری‌های اقتصادی میان دولت ایران و جمهوری لیتوانی را به تصویب رساندند.
خبر دیگر این که مجلس لایحه موافقتنامه میان دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه در زمینه همکاری و کمک متقابل اداری در امور گمرکی را تصویب کرد.
مجلسی‌ها از سوی دیگر لایحه موافقتنامه همکاری‌های اقتصادی بین دولت‌های جمهوری اسلامی ایران ، چک و کرواسی را به تصویب رساندند.
پاسخ طیب‌نیا
 نماینده سؤال‌کننده را قانع کرد
جهانبخش محبی‌نیا نماینده مردم تکاب و میاندوآب در مجلس شورای اسلامی از پاسخ علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در صحن علنی به سؤال خود قانع شد.
بر اساس این گزارش محبی‌نیا پس از اتمام پاسخ وزیر اقتصاد به سؤالش درباره سیر مالی و حقوقی وجوه اداره شده در سنوات اخیر اعلام کرد که از توضیحات طیب‌نیا قانع شده و نیاز به رای‌گیری نیست.
علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در جلسه علنی دیروز اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین اولویت‌های ما بحث تأمین مالی پایدار دولت است که یکی از عوامل اصلی مشکل رشد اقتصادی و ویژگی‌های ناسالم آن طی سال‌های گذشته بود، در برنامه‌ای که ما برای وزارت اقتصاد تهیه کردیم، مواردی همچون اصلاح نظام مالیاتی و تأمین هزینه‌های دولت از محل تأمین مالیات را در نظر گرفتیم.
وی با بیان اینکه ارتقای جایگاه بازار سرمایه از اولویت‌های ماست، گفت: مسئله تأمین مالی خارجی و اصلاح نظام بانکی از جمله مواردی است که مورد توجه وزارت اقتصاد بوده است. در ماده 32 قانون برنامه و بودجه به صراحت ذکر شده که مسئولیت اصلی اجرای حکم این ماده بر عهده سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به لحاظ شناسایی طرح‌های انتفاعی است، مسئولیت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی عقد قرارداد با دستگاه بهره‌بردار و اقدام برای وصول این وجوه از دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط است.
طیب‌نیا خاطرنشان کرد: بنده در نخستین روز تصدی وزارت اقتصاد دستور تدوین سند راهبردی این وزارتخانه را صادر کردم و از ابتدای سال 93 این سند در حال اجراست و تاکنون اقدامات مناسبی در این راستا انجام شده است، یکی از مشکلات وزارت اقتصاد ضمانت اجرای ماده 32 قانون برنامه و بودجه است که همکاری سازمان امور مالیاتی کشور در این زمینه از اهمیت بالایی برخوردار است.
تذکرات
 و نطق‌های نمایندگان
محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز در نطق میان دستور خود گفت: مخالفان بین‌المللی ما در جریان باشند که اگر برجام آسیب ببیند جمهوری اسلامی ایران این حق را خواهد داشت که حتی به الزامات قبلی خود نیز پایبند نباشد.
محمدعلی وکیلی نماینده تهران نیز در نطق خود گفت :  اگرچه ایران با تدبیر رهبر معظم انقلاب به کانون امن جهان تبدیل شده است، اما ما در تأمین معیشت مردم ناکام بوده‌ایم.
یحیی کمالی‌پور نایب‌رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس نیز  با اشاره به تلاش‌های مستمر تیم اقتصادی دولت در کاهش چشمگیر تورم، گفت: تلاش‌های دولت برای کاهش تورم در بهبود وضعیت معیشت مردم نمودار نشده است.
حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر نیز حاشیه‌سازی درباره لغو سخنرانی علی مطهری را بازی برای سرگرمی و منصرف کردن مردم از خواسته‌های اصلی خود خواند و تأکید کرد:‌ باید نظر دادستان مشهد نیز در این باره شنیده می‌شد.
ولی‌الله نانواکناری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در نطق میان دستور خود گفت‌: قاچاق کالا و ارز کمر اقتصاد کشور را در تولید، واردات و صادرات شکسته که باید با عزم جدی برای مبارزه با ام‌المفاسد اقتصادی تلاش کرد.
3 نفر از نمایندگان نیز در تذکری به رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد خواستار توضیح علت عدم اجرای قانون اصلاح بودجه سال 95 در مورد بخشودگی جرائم دیرکرد تسهیلات تا سقف یک میلیارد ریال شدند.
خبر دیگر این که اجرای برنامه‌های خلاف شرع و چاپ نشریات موهون در دانشگاه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری را با اعلام وصول سوال ملی مشترک روسای کمیسیون‌های آموزش و تحقیقات و فرهنگی مجلس شورای اسلامی به صحن پارلمان کشاند.
مجمع نمایندگان استان همدان نیز طی پیامی درگذشت مرضیه حدیدچی (دباغ) را تسلیت گفت.

ثبت نظر

ارسال