مرکل دوباره می آید!

  • سه شنبه 2 آذر 1395 ساعت 23:51

حامد رشیدی
 در حالی که بسیاری ازگمانه زنی‌ها حاکی از آن بود که صدر اعظم آلمان دوباره قصد ندارد برای تصدی گری این پست در رقابتهای سیاسی شرکت کند، با این حال مرکل از تصمیم دوباره خود برای حضور در مسند صدارت اعظمی خبر داده است. با این حال مرکل در نظرسنجی های صورت گرفته، تا حدود زیادی محبوبیت خود را از دست داده است. هم اکنون وضعیت اشتاین مایر از مرکل در نظرسنجی ها برای تصدی‌گری پست صدارت اعظمی بهتر است. با این حال مرکل قصد دارد بار دیگر برای حضور در راس معادلات سیاسی سرزمین ژرمنها خیز بردارد. حزب دموکرات مسیحی در تاریخ 6 دسامبر (15 آذر) در کنگره این حزب در اسن آلمان مجددا ریاست خود را انتخاب خواهد کرد. مرکل از آوریل سال 2000 میلادی رئیس حزب دموکرات مسیحی و از نوامبر سال 2005 صدر اعظم آلمان است.اگر وی در سال 2017 برای چهارمین بار موفق به دستیابی به مقام صدر اعظمی در آلمان شود این شانس را دارد که در این عرصه از بنیانگذار حزب دموکرات مسیحی "کنراد آدناور" و "هلموت کهل"، رکورددار صدر اعظمی بر آلمان پیشی بگیرد. آدناور 14 سال و هلموت کهل 16 سال صدر اعظم آلمان بودند.
در هر حال "آنگلا مرکل"، صدر اعظم آلمان ظاهرا می خواهد بار دیگر نامزد ریاست حزب دموکرات مسیحی و صدر اعظمی آلمان شود.مرکل 62 ساله روز یک‌شنبه در برلین این مسئله را اظهار داشته است.این تصمیم مرکل برای نامزدی مجدد صدر اعظمی آلمان برای دور چهارم بعد از هفته ها حدس و گمان های زیاد در این باره و خودداری مرکل از تایید این مسئله حالا منتشر شده است. مرکل آخرین بار اعلام کرده بود که در این باره اظهار نظر خواهد کرد. در هفته های گذشته بسیاری از سیاستمداران بلند پایه حزب دموکرات مسیحی آلمان در این باره اظهار نظر کردند. از جمله نخست وزیر ایالت هسن و نخست وزیر سارلند از تصمیم مرکل برای نامزدی مجدد صدر اعظمی آلمان خبر دادند.اخیرا نیز "نوربرت روتگن" از سیاستمداران بلند پایه سیاست خارجی حزب دموکرات مسیحی در این باره ابراز اطمینان کرده بود که وی دوباره برای این منظور نامزد خواهد شد.همچنین از طرف حزب سوسیال مسیحی که اختلافات زیادی با مرکل دارد نیز حمایت هایی برای نامزدی مجدد وی برای این سمت وجود داشته است.یکی از سیاستمداران بلند پایه حزب سبز آلمان نیز اخیرا خواستار نامزدی مجدد مرکل برای صدر اعظمی آلمان شده بود.
"زیگمار گابریل"، معاون مرکل و رئیس حزب سوسیال دموکرات نیز اخیرا  اعلام کرد که انتظار نامزدی مجدد مرکل برای صدر اعظمی را داشته و در این باره ابراز خرسندی کرد.با این حال مسلما سران حزب سوسیال دموکرات گوشه چشمی نیز به صدارت اعظمی اشتاین مایر وزیر امور خارجه سوسیال دموکرات کابینه فعلی مرکل دارند. 
مرکل طی سالهای اخیر به واسطه سیاستهای ریاضتی خود در حوزه اقتصاد و همچنین سیاستهای خاص خود در مواجهه با مسئله پناهجویان، محبوبیت خود را تا حدود زیادی از دست داده است. دولت فعلی آلمان، دولتی متشکل از دو حزب عمده آلمان یعنی سوسیال دموکرات و دموکرات مسیحی است.همچنین احزاب متحد حزب دموکرات مسیحی موسوم به اتحادیه احزاب مسیحی نیز در تشکیل کابینه حضوری فعال دارند. با این حال، دولت فعلی آلمان دولتی چندپارچه و نامتحد محسوب می شود. به نظر 
می رسد این بار بر خلاف موارد قبلی که مرکل به راحتی توانست صدر اعظم آلمان شود، موانع و نارضایتی های  زیادی برای دستیابی به این پست پیش رو داشته باشد. 


ثبت نظر

ارسال